Rakennan 40m2:n autotallia eristetylle laatalle. Se lämmitetään ilmalämpöpumpulla. Ajatuksena on pitää lämpötila noin 15 astetta ympäri vuoden Länsi-Ruotsissa.

Minkä tyyppiseen muurilohkoon kannattaisi panostaa?

*Finja Exakt eristeharkko? Tarpeettoman kallis? +hyvin eristetty - 25 cm:in versio vaikuttaa mahdottomalta saada, tarpeettoman kallis?, lisää kustannuksia muuraamiseen. Hankalaa kaikkien palkkien, kulmapalojen jne. kanssa?

*Finja tavalliset eristämättömät lohkot? +halpoja, helppo työstää vain yhdellä lohkotyypillä, nopeampi muuraus. -huonosti eristetty

Muita vaihtoehtoja?
 
P plan-g sanoi:
Rakennan 40m2 autotallin eristetyn laatan päälle. Lämmitetään ilmalämpöpumpulla. Tarkoitus pitää noin 15 astetta ympäri vuoden Länsi-Ruotsissa.

Minkä tyyppisiin harkkoihin kannattaisi panostaa?

*Finja "exakt" eristeharkko? Tarpeettoman kallis? + hyvin eristetty - 25 cm:n vaihtoehto vaikuttaa mahdottomalta saada, tarpeettoman kallis?, lisää kustannuksia muuraukseen. Hankaluuksia kaikkien palkkien, kulmapalojen ym. kanssa?

* Finja tavalliset eristämättömät harkot? + edullisia, helppo työstää vain yhdellä harkan tyypillä, nopeampi muuraus. -huonosti eristettyjä

Muita vaihtoehtoja?
Autoin anoppia rakentamaan ateljeen ja autotallin Finjan eristeharkoilla pari vuotta sitten. Kieltämättä kallista, mutta herran jestas miten hyvin eristetty pytinki siitä tuli. 🤙🏻
 
Myyjä suositteli nyt tavallisia eristämättömiä lohkareita ja sitten sisäistä kehystä eristyksellä. Isoblock hän kutsui turhaksi Premium-rakenteeksi.

Toinen vaihtoehto on eristää ulkopuolelta solumuovilla, joka sitten rapataan?

Mitä mieltä?
 
B
Sisäpuolista eristystä ei yleensä suositella taloihin, mutta autotallit eivät ehkä koe samalla tavalla kosteutta, joten ongelmat eivät ole niin todennäköisiä? En tiedä, mutta ehkä sinun pitäisi ottaa huomioon sisäisen eristyksen tuomat ongelmat.

Aikaisemmin olen käyttänyt tavallisia lecaharkkoja, ulkoista eristystä + paksurappausta, kun olen rakentanut.

Jos tekisin sen uudelleen, tekisin kaksinkertaisen seinän 10cm eristyksellä (tai mitä haluaa). Mutta silloin siitä tulee tyyppiä 15cm + 10cm + 12cm (plus pari cm pinnalle). Ei ole varmaankaan kovin monta autotallia nykyään, joissa on 40cm paksut seinät.

Mutta asun maalla, tontilla on tarpeeksi neliömetriä (paksu seinä ei tarkoita vähemmän tilaa sisällä, vain että täytyy tehdä suurempi lattialaatta ja enemmän työtä), pidän muurauksesta, eikä minun tarvitse miettiä rakennuslupia, joten paksu seinä ei ole mikään ongelma minulle.

Yleensä muurataan kevytbetonista lecan sijaan, jotta saadaan parempi eristysarvo ja vältetään eristyksen aiheuttama vaiva. Kuvittelen, että 25cm kevytbetonikivi ilman ylimääräistä eristystä voisi antaa melko hyvän eristysarvon. Se on varmaan se yksinkertainen ja kohtuuhintainen vaihtoehto.
 
  • Tykkään
Daniel Barnaniel ja 1 muu
  • Laddar…
B BSOD sanoi:
Sisäistä eristystä ei yleensä suositella taloihin, autotallissa ehkä ei ole samanlaista kosteuspainetta, joten riski ei ole sama? En tiedä, ehkä sinun pitäisi harkita sitä ongelmaa, jonka sisäinen eristys aiheuttaa.

Olen aiemmin käyttänyt tavallisia lecatiilejä, ulkoista eristystä + paksu rappaus, kun olen rakentanut.

Mutta jos tekisin sen uudestaan, tekisin kaksoisseinän 10cm eristyksellä (tai mitä nyt haluaa). Mutta sitten saa noin 15cm + 10cm + 12cm (plus pari senttiä pintakerrokselle). Ei varmaankaan ole monia autotalleja tänään, joilla on 40cm paksut seinät.

Mutta asun maalla, neliömetrejä tontilla on riitävästi (paksu seinä ei tarkoita vähemmän tilaa sisällä, vain että pitää tehdä isompi laatta ja enemmän töitä), tykkään muurata, eikä minulla ole ongelmia rakennusluvan saamisessa, joten paksu seinä ei ole mikään suurempi ongelma minulle.

Yleisesti muuraus tehdään kevytsorabetonilla lecan sijaan, jotta saadaan parempi eristysarvo ja vältetään eristyssotku. Voin kuvitella, että 25cm kevytsorabetonikivi ilman lisäeristystä saa melko hyvän eristysarvon. Se on varmaankin yksinkertaisin ja kohtuuhintainen vaihtoehto.
Paljon kiitoksia vastauksestasi!

Asia on kiireellinen, koska käsityöläiset saapuvat pian. Tarvitsen päättää rakenteen tänä iltana.

Onko sinulla esimerkkiä sopivasta kevytsorabetonikivestä, joka ei ole liian leveä (rajoitettu tila)?
 
Mitä enemmän luen kevytbetonista, sitä oikeammalta se vaikuttaa.

Mitkä ovat haitat verrattuna leca lämpimän autotallin rakentamiseen, joka pitäisi rapata?
 
P
P plan-g sanoi:
Mitä enemmän luen kevytbetonista, sitä oikeammalta se vaikuttaa.

Mitkä ovat haittapuolet verrattuna leca:an lämpimän autotallin rakentamisessa, joka pitää rapata?
En näe haittapuolia kevytbetonissa, paitsi hinta ja se, että sitä voi olla vaikeampi löytää kuin leca:ta.
Muuten voit muurata 300mm leca:lla ja eristää 50mm ulkopuolelta, johon te sitten rapaatte, jolloin saat hyvän seinän.
 
  • Tykkään
plan-g
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
En näe haittapuolia kevytbetonista hinnan lisäksi, sekä että sitä voi olla vaikeampi löytää kuin leca..
Muuten voit muurata 300mm Lecalla ja eristää 50mm ulkopuolelle, jonka sitten rappaat, niin saat hyvän seinän..
Kiitos!
Onko ulkopuolinen eristys tavallista solumuovia? Millainen se on rappausalustana?
 
P
P plan-g sanoi:
Kiitos!
Onko ulkopuolinen eristys tavallista solumuovia? Miten se toimii rappausalustana?
Finjalla on hyvä sokkelirappausjärjestelmä, mutta sinun ei välttämättä tarvitse käyttää heidän määräämäänsä kallista kuituvahvistettua A-laastia, vaan voit käyttää B-laastia, jos haluat säästää hieman rahaa.

https://www.finja.se/storage/ma/77d...E5986D94280A702B6B/Sockelputssystem_AA_sv.pdf
 
Kevytbetoni on huomattavasti herkempi pakkaselle kuin Leca-harkot. On tärkeää, etteivät ne kastu, jotta ne eivät halkeile/murene tai jotta rappaus pysyy kiinni. Tarvitsevat myös yleensä erityistä gryndipasadia kiinnittyäkseen pitkäaikaisesti.

Itse olisin harkinnut isoleca. Vaihtoehtoisesti 19 cm Lecamuuria ja 10 cm kevytbetonia sisäpuolelle skaalamuuriksi, mutta se tulee luultavasti kalliimmaksi, jos et muurata itse.
 
  • Tykkään
fribygg ja 1 muu
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sanoi:
Kevytbetoni on erittäin paljon herkempi pakkaselle kuin lecaharkko.
Tarvitaan, että ne eivät koskaan kastu, jotta eivät halkea/murene tai jotta rappaus ei irtoa.
Vaatii usein myös erityistä perustusrappausta, jotta kiinnittyy pitkäaikaisesti.

Minä olisin harkinnut isolecaa. Vaihtoehtoisesti 19 cm lecaharkko ja 10 cm kevytbetoni sisäpuolella kuorimuurina, mutta siitä tulee luultavasti kalliimpi, jos et muuraa itse.
Kiitos!
Koko autotalli tullaan rakentamaan tulevina viikkoina ja ennuste lupaa sadetta ja pakkasia öisin.
 
P
P plan-g sanoi:
Kiitos!
Koko autotalli rakennetaan tulevina viikkoina, ja ennuste sanoo sadetta ja pakkasta öisin.
Silloin käytetään leca ja muurauslaasti B talvitoimenpiteillä, rappauksen voit tehdä keväällä..
 
Rejäl sanoi:
Sitten tarvitset leca ja laasti B talvitoimenpiteillä, rappauksen voit tehdä keväällä..
Ok.

Laatta on jo valmis. Tehnyt ammattilaiset reunakivielementeillä ym.

Jos asetan lecan laatan reunaan ja sitten eristän ulkopuolelta 50 mm solumuovilla ja rappaan - näyttääkö se oudolta, että sokkeli tulee noin 8 cm sisäänpäin?
 
P
P plan-g sanoi:
Ok.

Levy on jo valmis. Ammattilaiset ovat tehneet sen reunaelementteineen ym.

Jos asetan lecan laatan reunaan ja sitten eristän ulkopuolelta 50mm solumuovilla plus rappaus - näyttääkö sokkelin sijoittaminen noin 8 cm sisäpuolelle hassulta?
Ei, viet solumuovin koko matkan makadamikerrokseen asti, joten ei ole ongelmaa.
Koko julkisivusta tulee siisti..

Muista talvitoimenpiteet, lämmin vesi, mutta ei liian kuuma kun sekoitat laastin, ja jos on yöpakkasta, peität koko muuraustyön pressuilla, myös muurattavat harkot..
 
  • Tykkään
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.