Koska minulla on puusepänverstas tänään, minulla on valtava kasa puujätettä katkaisusahan ja jiirisahan alla (lasten iloksi!). Paljon tästä on rakennuspuutavaraa. Kun sain puusepänverstaaseeni, en ajatellut, että siitä tulisi "niin" paljon jätettä parruista ja levyistä.
Kysymys kuuluu, miten säilytätte puuparrut ja puulevyt ennen niiden käsittelyä ja minne pienet palat menevät myöhemmin? A4-kokoisten tai suurempien puulevyjen heittäminen ei ole mahdollista.
Levyvaunu (lumber cart) on yksi ajatus, mutta onko täällä muita hyviä ideoita...
Valitettavasti minulla ei ole hyvää vastausta, mutta sama ongelma. Siksi olen myös erittäin kiinnostunut siitä, millaisia älykkäitä ratkaisuja ihmiset ovat keksineet!
Rakennetaan seinä vapaasti seisovasta kirjahyllystä. Silloin pienet puupalat voivat olla kirjahyllyssä ja suuret palat voivat nojata kirjahyllyä vasten.
Joitakin tällaisia toisella autotallin sisäseinällä:
[bild]
Ja muutama lisää tällaisia:
[kuva]
Alimpana jokaisella rivillä laitetaan vähän koolauksia tai lautoja.
Niiden päälle voi sitten laittaa lyhyempiä hukkapaloja.
Ne pienimmät pilkotaan, halkaistaan ja pannaan takkaan talveksi
[linkki]
[linkki]
Okei, ne olivat koolaukset. Minun ovat kolmessa paikassa. Täysimittaiset, puolimittaiset ja metrin pituiset. Alle 60 cm:ksi ne menevät polttopuiksi, joskus.
Miten ajattelet levyjen kanssa?
Minulla on pieni ripustusteline katossa, johon kiinnitän relar ja kapeammat levyt. Muutoin seisovat levyt työnnettyinä lattia-hylly-kaapin taakse seinää vasten. Vaikeaa.
Minulla on muutama OSB-levy, jotka seisovat sisäpuolista päätyä vasten autotallissa. Seitsemän kappaletta on niitä.
Ja kaksi masoniittilevyä, jotka olen lukinnut muutamalla kiinniruuvatulla laudalla.
OSB-levyt ovat jäljellä talon rakentamisesta, ennen kuin laitoin oikean lattian ullakolle.
Pitäisi oikeastaan antaa pois tai myydä ne. Onko joku kiinnostunut?
Tapauksessani minulla on tilaa puutavaraa varten puutyöverstaan ullakolla, mutta levyjä varten ei ole tilaa. Kun talo on rakennettu, minulla ei ole oikein tilaa sellaisille. Yli kahden metrin huonekorkeus ei oikein houkuttele pitämään niitä katossa myöskään, sitä paitsi minulla on lamppuja "tiellä" siellä. Voisin löytää hieman tilaa perimmäisestä nurkasta, mutta silloin täytyy ohittaa monitoimikone, vannesaha, pylväsporakone ja laittaa pyörät tööslatikolle, joten se on hieman monimutkaista. Jos minulla ei olisi kaappeja penkin yläpuolella, olisin voinut säilyttää levyt siinä seinässä, oletan? Joten ratkaisuni on ajaa ostamaan kun tarvitsen ja sitten vain säilyttää ne, jotka mahtuvat. Joku muu on nimittäin sanonut, että en saa pitää "sellaisia" autotallissa tai talon varasto-osassa, jossa puutyöverstas sijaitsee...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.