1 697 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
Miten päivitän sisäseinän ilmaraolla?
Hankin hiljattain talon 60-luvulta, ja sen sisäseinä on tulevan työhuoneen ja makuuhuoneen välissä. Viikonloppuna purin työhuoneen puoleiset seinälevyt ja huomasin, että sisäseinä on rakennettu ilmarakoa käyttäen. Seinä on suunniteltu optimoimaan äänieristys makuuhuoneen suuntaan. Tavoitteeni on parantaa äänieristystä edelleen ja samalla asentaa OSB-levyjä, jotta seinään voi kiinnittää esineitä sekä makuuhuoneen että työhuoneen puolella.
Seinän rakenne koostuu seuraavasti:
12 MDF - 35x45 runko - 3 masoniitti - 10 ilmarako - 3 masoniitti - 35x45 runko - 12 MDF (mm)
Kyseessä on siis samanlainen peilikuvallinen seinärakenne kummallakin puolella ilmarakoa. Runkopuut ovat kuitenkin erikoisia ja etäisyydet vaihtelevat CC400:sta CC250:een (muuttuva etäisyys saattaa myös olla ääneneristyksen kannalta tarkoituksellista). Puurakenteet ovat melko joustavia, joten uusia levyjä ei voi asentaa ilman uusien runkopuiden asennusta oikeille etäisyyksille.
Lopuksi, mitä minun kannattaisi tehdä tälle seinälle?
Minulla on kaksi vaihtoehtoa, joita mietin:
1. Poista koko ilmarakoon liittyvä rakenne ja asenna kipsi - OSB - 75mm kivivilla - OSB - kipsi. Arvelen kuitenkin, että tämä voi heikentää seinän äänieristystä ja samalla lisätä työtä.
2. Asenna uudet runkopuut 45x45 tai 75x45 (leveä puoli ulospäin) CC600-etäisyydelle, lisää 45mm lasivillaa/kivivillaa runkopuiden väliin ja pidä ilmarako keskellä. Asenna sitten OSB + kipsi kummallekin puolelle seinää.
Olen kallistumassa vaihtoehtoon 2, koska se todennäköisesti antaa erinomaisen äänieristyksen, sillä rakenne pysyy samanlaisena kuin aiemmin, mutta eristystä ja levyjä tulee enemmän. Lisäksi voin asentaa OSB-levyt hyvän kantavuuden saavuttamiseksi. Haastetta tuovat vanhat 35 mm syvät runkopuut, kun uudet ovat 45 mm syviä, mutta tämä tarkoittanee vain sitä, että uudet runkopuut kantavat yksin seinälevyt ja vanhat kantavat keskellä olevat masoniittilevyt.
Seinän rakenne koostuu seuraavasti:
12 MDF - 35x45 runko - 3 masoniitti - 10 ilmarako - 3 masoniitti - 35x45 runko - 12 MDF (mm)
Kyseessä on siis samanlainen peilikuvallinen seinärakenne kummallakin puolella ilmarakoa. Runkopuut ovat kuitenkin erikoisia ja etäisyydet vaihtelevat CC400:sta CC250:een (muuttuva etäisyys saattaa myös olla ääneneristyksen kannalta tarkoituksellista). Puurakenteet ovat melko joustavia, joten uusia levyjä ei voi asentaa ilman uusien runkopuiden asennusta oikeille etäisyyksille.
Lopuksi, mitä minun kannattaisi tehdä tälle seinälle?
Minulla on kaksi vaihtoehtoa, joita mietin:
1. Poista koko ilmarakoon liittyvä rakenne ja asenna kipsi - OSB - 75mm kivivilla - OSB - kipsi. Arvelen kuitenkin, että tämä voi heikentää seinän äänieristystä ja samalla lisätä työtä.
2. Asenna uudet runkopuut 45x45 tai 75x45 (leveä puoli ulospäin) CC600-etäisyydelle, lisää 45mm lasivillaa/kivivillaa runkopuiden väliin ja pidä ilmarako keskellä. Asenna sitten OSB + kipsi kummallekin puolelle seinää.
Olen kallistumassa vaihtoehtoon 2, koska se todennäköisesti antaa erinomaisen äänieristyksen, sillä rakenne pysyy samanlaisena kuin aiemmin, mutta eristystä ja levyjä tulee enemmän. Lisäksi voin asentaa OSB-levyt hyvän kantavuuden saavuttamiseksi. Haastetta tuovat vanhat 35 mm syvät runkopuut, kun uudet ovat 45 mm syviä, mutta tämä tarkoittanee vain sitä, että uudet runkopuut kantavat yksin seinälevyt ja vanhat kantavat keskellä olevat masoniittilevyt.
Hei,O octomore sanoi:Minulla on väliseinä tulevan työhuoneen ja makuuhuoneen välillä juuri hankitussa 60-luvun talossamme.
Viikonloppuna purin seinälevyt työhuoneen puolelta ja huomasin, että väliseinä on rakennettu ilmarakona, mikä onkin ollut melko älykästä ja optimoitu äänen eristäminen makuuhuoneesta. Aikomukseni on optimoida äänieristystä edelleen ja samanaikaisesti asentaa OSB, jotta saisi paremman kantavuuden kiinnittää asioita seinälle, sekä makuuhuoneen puolelle että työhuoneeseen.
Seinän rakenne koostuu
12 MDF - 35x45 kehikko - 3 kovalevy - 10 ilmarako - 3 kovalevy - 35x45 kehikko - 12 MDF (mm)
Vaihtoehdot joita mietin tälle seinälle ovat:
1. Poista koko rakenne ilmarakoineen ja laita Gips - OSB - 75mm kivivilla - OSB - Gips. Tämä voisi kuitenkin huonontaa seinän äänieristystä ja samalla lisää työtä.
2. Asenna uudet kehikot 45x45 tai 75x45 (leveä puoli ulospäin) CC600:lle, aseta 45mm lasivilla/kivivilla kehikkojen väliin ja säilytä ilmarako keskellä. Asenna sitten OSB + kipsi molemmille puolille seinää.
Kallistun vaihtoehdon 2 puoleen, koska sen pitäisi antaa todella hyvän äänieristyksen, koska se on sama rakenne kuin aiemmin, mutta enemmän eristystä ja kaksoislevyt. Myös OSB:n saan laitettua, joten kantavuus saavutetaan. Haastavaa on, että vanhat kehikot ovat 35mm syviä ja uudet kehikot 45mm, mutta se tarkoittaa vain, että uudet kehikot kantavat yksin seinälevyt, kun taas vanhat kantavat keskellä olevat kovalevyt.
Ilmarako itsessään ei ääntä eristä. Kuitenkin se ehkäisee tärinöitär, jotka muutoin menisivät suoraan seinän läpi, esim. jos sängyt ovat vasten seinää ja käännytte yöllä ja sattumalta osutte siihen kevyesti, se vaimentaa tärinät merkittävästi.
Mielestäni vaihtoehto nro 2 vaikuttaa järkevältä, mutta eristäisin molemmat seinät kokonaan 70mm uuteen ja 45mm vanhaan seinään siinnä ei ole väliä jos eristykset ovat kontaktissa toistensa kanssa vaan puun täytyy olla eristetty ilmarakona jota kutsut...
Toivon, että ymmärrät 🙃
Nimenomaan, ymmärrän täysin, että kosketuksen eristäminen on se, joka antaa äänitoiminnot, ei se, että ilma itsessään eristää. Alkuperäinen viestini oli niin pitkä, että oli väistämätöntä, että jotain epäselvää lipsahtaa mukaan.Rejäl sanoi:Hei,
Itse ilmanraosta ei ole mitään äänieristävää vaikutusta. Sen sijaan se poistaa värähtelyjä, jotka muutoin kulkevat suoraan seinän läpi, esim. Jos sängyt ovat seinää vasten ja kääntyy yöllä ja sattuu lyömään seinään kevyesti, värähtelyt vaimenevat huomattavasti.
Pidän vaihtoehtoa nro 2 järkevänä, mutta eristäisin molemmat seinät: 70 mm uudessa ja 45 mm vanhassa seinässä. Ei ole väliä, jos eristys koskettaa toisiaan, vaan puu tarvitsee olla eristetty ilmanrakenteella, kuten kutsut sitä...
Toivottavasti ymmärrät 🙃
Luulen kuitenkin, että olet ymmärtänyt väärin, tai sitten minä ymmärrän väärin, kun puhut 70 mm eristyksestä uudelle ja 45 mm vanhalle - on vain yksi seinä, ja kysymys on, mihin laitan sen
Kirjoitat:O octomore sanoi:En aivan, ymmärrän täysin, että se on kontaktin katkaisu, joka saa aikaan äänitekniset ominaisuudet, eikä se, että ilma itsessään eristää. Alkuperäinen viestini oli niin pitkä, että oli väistämätöntä, että jotain epäselvää livahti mukaan.
Luulen kuitenkin, että olet ymmärtänyt väärin, tai sitten minä ymmärrän väärin, kun mainitset uuden 70 mm:n eristyksen ja vanhan 45 mm:n eristyksen - siellä on vain yksi seinä, ja kysymys on, mihin laittaisin senPohdintani oli alun perin, jos minun pitäisi purkaa vanha rakenne ja vaihtaa se 75 mm:n eristykseen tai parantaa vanhaa.
2. Laita uudet koolaukset 45x45 tai 75x45 (leveä sivu ulospäin) CC600:lle, aseta 45 mm lasivillaa/kivivillaa koolausten väliin ja säilytä ilmarako keskellä. Sitten laita OSB + kipsi molemmille puolille seinää.
Sitten ymmärsin, että pitäisit seinän, joka näkyy kuvassa, ja tekisit uuden kylpyhuoneen seinän ilmarako väliin...🙃
Ahaa, ei, ajatukseni oli laittaa uudet koolaukset olemassa olevien väliin saadakseni oikean 600 jaonRejäl sanoi:Kirjoitat:
2. Asenna uudet koolaukset 45x45 tai 75x45 (leveä puoli ulospäin) 600 jaolla, lisää 45mm lasivillaa/kivivillaa koolausten väliin ja säilytä ilmarako keskellä. Kiinnitä sitten OSB + kipsilevy molemmille puolille seinää.
Ymmärsin siis, että jättäisit seinän, jonka näytät kuvassa, ja rakentaisit uuden ilmaraolla... 🙃
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Yttervägg blir innervägg, bjälklagsanslutning och luftspalt
Utbyggnad och tillbyggnad -
Luftspalt mellan timmerstomme och innervägg?
Isolering -
Ilmarako sisäseinän koivuvanerin ja eristyksen välissä (kosteuseste vaneria vasten)
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Sisäseinä kellarissa 90° ulkoseinään nähden - ilmarako?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Luftspalt i tegelvägg som blir innervägg
Fasad