Hei
Minulla on rinnetalo, jossa on kahden auton autotalli. Nyt ajattelin rakentaa autokatoksen, joka toimii myös terassina.
Mitat ovat noin 6x6 m ja korkeus noin 2,60. Kuinka minun pitäisi mitoittaa? Ovatko mittasuhteet hahmotelmissa liioiteltuja vai tarvitaanko vankempia rakenteita? Olenko oikealla tiellä rakenteen suhteen vai onko olemassa parempia/halvempia tapoja tehdä se?
Pylväät kiinnitetään maakiilojen avulla (ei julas, vaan oikeiden maakiilojen avulla)

/jesper
 
  • Kuva esittää sutterrängtaloa, jossa on suunniteltu 6x6 m kokoinen terassina toimiva autokatos, jonka korkeus on 2,60 m.
  • Sivukuva sutterrängitalon terassista, jossa 6x6m katos ja korkeus 2,6m. Palkit ja tolpat mitoitettuna, tolpat maahan ankkuroituina.
Mielipiteeni:

Mitat näyttävät "normaaleilta", mutta mittojen suhde palkeissa ja kantopalkeissa tuntuu vähän väärältä.
Käytä kaikissa tapauksissa C24 kantopalkeille, riippumatta siitä voitko laskea sen C14:llä.

Kaikki vaakasuora vakautus otetaan autotallin kautta terassin lankuilla? Oletko ratkaissut kiinnityksen täällä?
Muut kiinnitykset? Siitä tulee melko paljon rakennusliittimiä, jos menet sitä tietä.

Maa-ankkurit? Tarkoitatko sellaista, jota käytetään aitatolppiin yms.?
Saat enimmäkseen pystysuoran kuorman pilareista ja silloin tarvitset alustan kosketusta maahan, ei voimaa kaatumista vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lattiatukipalkit ajattelin kiinnittää perustuspalkkiin palkkikengillä. Perustuspalkki puolestaan kiinnitän expanderilla betoniseinään. Vahvistaakseni rakennetta aion asettaa vinot tukipienat alapuolelle, mikä tukee rakennetta sivusuunnassa. Luin siitä aiemmin tänään. Muut kiinnitykset tehdään kulmaraudoilla ja tasotangoilla/naulalevyillä. C24, onko se sama kuin K24?

Maanankkureilla tarkoitan oikeita välineitä. Puhuin urakoitsijan kanssa, joka kuivatti naapurin perustaa, ja hän suositteli maanankkureita. Ne olisivat kuulemma huomattavasti parempia kuin pilarit. Lue lisää täältä:

http://www.btcab.se/jordankare.aspx?menuID=42
 
Rakennan melkein tarkalleen samaa asiaa kuin sinäkin.

Rakennan kaksinkertaisen autokatoksen, jonka koko on 7.5x6.5 m (ulkomitat) ja terassi yläpuolella, en kuitenkaan yhdistä sitä asuinrakennukseen.
Olen tähän mennessä kaivanut rinteen, tehnyt uuden ajotien, valanut sokkelin ja muurannut seinät.

Käytän 2 kpl liimapuupalkkeja dim. 140x270, pylväät dim. 140x140.

Käytin Moelvenin palkkilaskentaohjelmaa ja otin huomioon lumikuorman jne.
Kantavat palkit ylhäällä ovat 45x220, C24.

Maakiilat, joista on puhuttu, ovat hyviä juttuja, täällä Östersundissa ne maksoivat noin 2000 kr/kpl, viimeksi kun tarkistin.

Jos sinulla on muita rakennekysymyksiä tms., voit lähettää minulle viestin, minulla on myös paljon kuvia siitä, miten olemme ratkaisseet kaiken tähän mennessä.
 
Kiitos inputista Bystrom, minulla ei ole mitään PM:ää vastaan, mutta pidän keskustelun mieluummin täällä ketjuissa, jotta muut samassa tilanteessa olevat voivat myös hyödyntää pohdintoja. Toivottavasti se on ok?

Oletan, että sinulla on kolme pylvästä per palkki, jos sinulla on nuo jännevälit? Onko se 7,5 m leveä ja 6,5 m syvä? Minkä jännevälin saat 45x220 C24:lle? Miten olet rakentanut katon saadaksesi sen tiiviiksi?
Laita mielellään kuvia, jos voit. Jännittävää nähdä miten olet tehnyt.



2000 kr per maa-ankkuri....se menee minulta ohi. Tästä tulee varmasti jo kallista. Silloin valan pilareita.
 
Kaksi autoa pysäköity keskeneräiseen autokatokseen, jossa on betoniharkot ja peitetty katto. Taustalla punainen talo ja metallirakenteet.

Tietysti täysin ok pitää asia viestiketjussa.
Kuten sanottu, en ole vielä edennyt niin kovin pitkälle, sorastimme valmiiksi eilen niin kortti tässä on ensiesitys/kokeiluparkkeeraus eilen illalla.
Ihan vaan tarkistaaksemme että koko tosiaan riittää. :)

Voit nähdä jalan pylväälle keskellä, siellä tulee olla 140x140 pilari.
Kyllä, 7.5m leveä ja 6.5 syvä, ulkomitat - niin sisämitat ovat 6.9 x 6.2, paneelin ja kaikkea.
220cm palkkiin asti, joka on alin piste, aion myös laittaa asfalttia autokatokseen.
Kattopalkit liitetään yhteen liimapuupalkin yli ja jänneväli on noin 3.2m.
Koska kattohuopa, jota ajattelin käyttää - Trebolit Glaciär3 - oli saatavilla vain 70cm leveänä, kattopalkit ovat 50cc, muuten olisin ajatellut 65cc, mutta...se siitä.
Mikä jänneväli olisi mahdollista, jos käyttäisin puun täysin, en tiedä, mutta olen kaukana turvallisella puolella joka tapauksessa.

On hieman vaikeaa selittää kattorakennetta, mutta periaate perustuu siihen, että raakaponttilaudoitus asetetaan poikittain kattopalkkien väliin, kallistuksella.
Aion tehdä kallistuksen taakse ja eteenpäin, eteen tulee räystäskouru ja taakse räystäskouru + hyvä salaojitus.
Aion saada noin 4-5 asteen kallistuksen molempiin suuntiin, mikä on riittävä, koska kattohuopa kestää alas 3 asteen kaltevuuteen asti.
Laitan nopean Paint luonnoksen... ;)
Kaavakuva kattorakenteesta sivulta, jossa näkyy vihreä raakapontti ja musta kattohuopa. Grani ja liimattu lista tukevat rakennetta.

Jos ajattelet näkeväsi kattopalkin sivulta, jossa punaruskea on liimattu/ruuvattu lista ja vihreä raakapontti, joka on asetettu poikittain.
Mustana sitten kattohuopa.
Huopa asetetaan koko leveydeltä "harjalta" räystäälle, ylityksellä yli 5cm kattohuovan reunalla.
Sitten asennat huovan kattopalkin yli alas kulmaan raakapontti/kattopalkki, joka peittää ylityksen kokonaan.
Tippapelti kourun lopussa, alas räystäskouruun.
Valmis.
Sitten asennan terassin koko alueelle ja saan ihanan terassin, jossa on 48 neliömetriä. :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Jöjjis
  • Laddar…
Kuulostaa loistavalta, 48kvm terassi!!

Suunnittelen terassia olemassa olevan laajennuksen päälle, koko on 8x4m, mutta etsin yhä vastausta siihen, miten kiinnitys tai liitäntä katon ja terassin välillä tulisi tehdä ilman, että vahingoitetaan vedenpitävyyttä. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten te suunnittelette sen omissa projekteissanne.
 
Viimeksi muokattu:
adamavail sanoi:
Kuulostaa loistavalta, 48 neliön terassi!!

Suunnittelen terassia olemassa olevan 8x4 metrin laajennuksen päälle, mutta etsin yhä vastausta siihen, miten tehdä kiinnitys tai liitos kattopäällysteen ja terassin välille ilman, että vesieristys vahingoittuu. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten te suunnittelette sen projekteissanne.
Ahaa, pohdit miten kiinnittää, kuten minun tapauksessani - terassilauta ilman, että läpäisee katon vesieristystä?
Ja en olekaan miettinyt sitä kovin tarkkaan, kai on kaksi, mahdollisesti kolme, vaihtoehtoa, kuten näen sen.

Vaihtoehto 1 on asettaa lattia kelluvasti, kuten sellaiset valmiit terassilaattarivit 30x30, joita voi ostaa monesta paikasta - mutta hieman isommassa mittakaavassa, sanotaan 200x200?
Lisäksi helpottaa kattohuoltoa, koska lattian voi poistaa suhteellisen helposti.
Niin kauan kuin ei myrskyä...sitten ehkä yksi lattiaruutu lentää!?

Vaihtoehto 2 on käyttää "uhrilautaa" tai miksi sitä kutsutaankaan.
Silloin ruuvataan lauta kattoon - läpäistään siinä vesieristys - ja sitten peitetään myös se lauta, johon lattia kiinnitetään.
Näin "uhrataan" ensin se lauta, mikä pitkällä aikavälillä tuntuu vähemmän fiksulta idealta.

Vaihtoehto 3 on kiinnittää terassilauta suoraan kattoon ja toivoa, ettei kosteutta pääse läpi paljon.
Omassa tapauksessani minulla ei ole eristystä tai mitään alla, vaan palkit/raakapontti ovat paljaat, joten on mahdollista, että saan riittävän kosteuden liikkeen alaspäin ilman lahovaurioita.
Mutta jos meinaa eristää ja niin edelleen...sitten se on vähän pahempi.
Silloin on varmaan vaihtoehto 1 suositeltavampi.

Onko muita ideoita?
 
Se mitä (täysin amatöörimäisesti) mietin, kun katson ensimmäisen viestin luonnosta, on kuinka vakautat sivusuunnassa. Jos ymmärrän piirustuksen oikein, ajat sisään edestä, se etuosa voi taittua kasaan, jos et vakauta sitä jollakin tavalla sivusuunnassa.
 
Luulen, että koko juttu pitäisi kiinnittää taloon?
Lähdin siitä oletuksesta joka tapauksessa.
Se, yhdistettynä vakaisiin tolppiin etupuolella, pitäisi antaa riittävä vakaus myös sivusuunnassa?
 
Hei
Juuri kuten bystrom mainitsee, kaikki tulee kiinnittää taloon expanderilla (betoni). Se yhdessä terassin lattian alapuolisten viistosidosten kanssa pitäisi pitää sivusuunnassa.
Sellaisia autokatosrakenteita näkee mielestäni kaikkialla. Joskus jopa kaksoisautokatoksia, joissa on oikein vahva liimapuupalkki ja vain kaksi pylvästä.

Tiiviyden suhteen aion luultavasti laittaa peltejä ja kouruja alapuolelle. On aivan liian monimutkaista alkaa pontata, pappa ja sitten rakentaa uusi rakenne sen päälle.
 
Ja Ok sinä järjestät siis niin, että katto on todella kiertojäykkä, ja koska se on kiinni talossa, sen ei pitäisi voida kiertyä. Kuulostaa järkevältä.

Tulin ajatelleeksi tätä, koska eräs sukulaisen naapuri muutti autotallinsa niin, että sen taakse tuli varasto-osa. Hän teki suuren aukon seinään yhdistääkseen niin sanotusti autotallin ja varaston yhdeksi huoneeksi. Suuren aukon takaseinässä vuoksi se menetti sivusuuntasen vakauden, autotalli kaatui syysmyrskyssä. Se ei todennäköisesti auttanut tilannetta, että hän puuhaili myös katon kanssa, jolloin kaikki betonikattotiilet olivat väliaikaisesti pinottuina yhdelle puolelle autotallin kattoa.
 
Kiitos _bystrom_ ideoistasi. Koska rakennan terassin eristetyn olohuoneen päälle (tosin maalla mutta kuitenkin), haluan olla varma, että se pitää vettä pitkään.

Pidän ideasta 2x2 "trall", mutta koska haluan, että se on "pysyvä" asennus ja minulla on kaltevuus alapuolella, en ole varma, että se täyttää vaatimukseni.

Tällä hetkellä se vaikuttaa hieman "mission impossible" 😅 mutta sen pitäisi onnistua jotenkin. Luin parista eri keskustelusta pienemmistä projekteista, joissa on levitetty kyllästettyjä koolauksia suoraan huovan/pellin päälle kumiliuskojen kanssa. Yritin havainnollistaa mitä tarkoitan eräässä kuvassa, jonka toivottavasti pystyn liittämään tähän:
Kaavio, joka kuvaa terassirakenteen asennusta 10° kulmassa, sisältäen NTR-AB, kumiremmit ja peltipäällysteen, kiinnitettynä olemassa olevaan seinään.

Toinen idea minulla on antaa koko terassin "leijua" teräsrakenteen päällä kuten tässä kuvassa, mutta sitten en tiedä miten teen vedenpoiston kanssa. On mainittava, että tämä on noin 5-6 metriä korkeudella.
Kaavio terassin rakenteesta, jossa teräskonstruktio tukee trallia. Kuvassa näkyy kallistuskulma ja pähkinät liittymisestä seinään ja eristeisiin.

jeppeknaster - Toivottavasti et pahoita mieltäsi siitä, että "kaappaan" ketjusi. Jos minun pitäisi lähettää tämä uutena ketjuna, sano vain.
 
Viimeksi muokattu:
Ei hätää, lainaa ihmeessä. Me jaamme ja opimme toistemme kysymyksistä.
 
Jos valitsen käyttää terästä rakenteessa, miten kiinnitän ne pylväät maahan? Onko mahdollista suojata ruosteelta ja kaivaa ne alas ja sitten valaa uudelleen? Maanpinta koostuu hiekasta ja pienistä kivistä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.