Hei!

Aion auttaa äitiäni eteisen valaistuksen kanssa, koska se on todella huono. Suunnitelmana on laskea kattoa ja asentaa 1-2 spottia, sekä mahdollisesti kattolista LED-nauhalla.

Minulla on kuitenkin hieman kysymyksiä liittyen koolaamiseen. Ajattelin tietysti ottaa sähkötyöhön sähköasentajan, mutta loput ajattelin yrittää tehdä itse ja tarvitsen hieman neuvoja teiltä asiantuntijoilta!

Eteinen on melko pieni, katon pituus on 160 cm ja leveys 140 cm. Se, mikä mietityttää minua hieman enemmän, on että eteisessä sähkökeskus on seinällä vasemmalla puolella ulko-ovesta. Sieltä menee kaapelikanava ylös katon suuntaan, sitten pitkin katon lyhyttä sivua ja ulos pitkältä sivulta keittiön rajalla. Kaapelikanavassa kulkee näkyvää sähköä, joka syöttää mm. jääkaapin ja uunin, mutta se menee myös olohuoneeseen muutamiin pistorasioihin ym.

Haluan nyt miettiä hieman etukäteen, koska ei ole mahdotonta, että saatamme remontoida keittiön myöhemmin. Jos aion koolata, minun on tehtävä se seinän vieressä vakauden vuoksi, mutta minun on silloin poistettava sähkö. Jos koolaan, voi aina tehdä reiän koolaukseen asentaakseen VP-putken tai joustoputken, jotta voi vetää lisää kaapeleita tulevaisuudessa ilman, että tarvitsee purkaa, mutta olen hieman epävarma, kuinka minun pitäisi koolata. Ajattelin, että en tarvitse verkkoa, kun eteinen on niin pieni, joten mietin, pitäisikö koolata rinnakkain.

Sähkökeskus on merkitty punaisella. Keltainen on kaapelikanava, joka menee ylhäällä kattorajan tuntumassa.

Vaihtoehto 1:
Joko lyhyeltä sivulta, jolloin käytän 140 cm pitkiä koolauksia.

Koolaus 1: Seinän vieressä (eteinen)
Koolaus 2: 60 cm seinästä
Koolaus 3: 120 cm seinästä
Koolaus 4: 160 cm seinästä (vieressä olohuone)

Vaihtoehto 2:
Pitkältä sivulta, 160 cm pitkillä koolauksilla.

Koolaus 1: Seinän vieressä (kylpyhuoneeseen päin)
Koolaus 2: 60 cm seinästä
Koolaus 3: 120 cm seinästä
Koolaus 4: 140 cm seinästä (vain 20 cm koolauksesta 3)

Miten te olisitte tehneet, ja haluan kuten sanottu tehdä se käteväksi sähkön vetämiseksi tulevaisuudessa, joten ajattelin ainakin pitää kaapelikanavan, joka kulkee sähkökeskuksesta seinään. Sen jälkeen työskennellä joustoputken kanssa ehkä?

Ajattelin muuten ostaa LED-spotit, jotka tarvitsevat rakennuskorkeuden 56 mm. Voisin potentiaalisesti käyttää 45x45 mm koolauksia, jotka kipsin kanssa antavat korkeudeksi 58 mm, vai suosittelisitteko silti 45x70, jotta olisi hieman enemmän tilaa? Mietin myös, mihin olisi helpoin jättää tilaa virransyötölle LED-nauhalle kattolistaa varten.

// H

• Pohjapiirros pienestä eteisestä, jossa on merkitty sähkökeskus, ulkoasu sähkökaapelit ja naapurihuoneet: olohuone, kylpyhuone ja keittiö.
H Harree sanoi:
Hei!

Aion auttaa äitiäni aulan valaistuksen kanssa, koska se on todella huono. Suunnitelma on laskea kattoa ja asentaa 1-2 spotvaloa, mahdollisesti kattolista LED-nauhalla.

Minulla on kuitenkin hieman mietittävää rungon rakentamisen suhteen. Sähkötyöhön ajattelin tietenkin kutsua sähköasentajan, mutta loppuosan yritän tehdä itse ja tarvitsen hieman neuvontaa teiltä, jotka tiedätte!

Se on melko pieni aula, katon pituus on 160 cm ja leveys 140 cm. Se, mikä mietityttää minua lisää, on että aulassa on sähköpääkeskus seinällä vasemmalla sisäänkäyntiovesta. Sieltä kulkee kaapelikouru ylöspäin kattoa kohti, sitten pitkin katon lyhyttä sivua ja ulos pitkän sivun kautta, joka rajoittuu keittiöön. Se on pintavetona oleva sähkö, joka kulkee kaapelikourussa ja syöttää muun muassa jääkaapin, uunin, mutta se menee myös olohuoneeseen jotain yksittäistä pistorasiaa varten.

Haluan nyt miettiä hieman ennakkoon, sillä emme ehkä ole lähelläkään keittiön remontointia tulevaisuudessa. Jos haluaisin tehdä rungon, minun pitäisi tehdä se seinää pitkin vakauden vuoksi, mutta silloin täytyy poistaa sähkö. Jos teen rungon, aina voi tehdä reiän runkoon asentaakseen kaapeliputken tai taipuisa putki, jotta voi syöttää lisää kaapeleita tulevaisuudessa ilman, että täytyy purkaa, mutta olen hieman epävarma, miten minun tulisi tehdä runko. Ajattelin spontaanisti, että en tarvitse työskennellä ruudukolla, koska se on niin pieni aula, joten pohdin, pitäisikö runko tehdä rinnakkain.

Sähköpääkeskus on merkitty punaisella. Keltainen on kaapelikouru, joka kulkee ylhäällä katon lähellä.

Vaihtoehto 1:
Joko lyhyessä päässä, joten käytän 140 cm pitkiä runkoja.

Runkovaihe 1: Seinän vieressä (sisäänkäynti)
Runkovaihe 2: 60 cm päästä seinästä
Runkovaihe 3: 120 cm päästä seinästä
Runkovaihe 4: 160 cm päästä seinästä (pitäen olohuoneen viereisenä)

Vaihtoehto 2:
Pitkällä sivulla 160 cm pitkillä rungoilla.

Runkovaihe 1: Seinän vieressä (kylpyhuonetta vasten)
Runkovaihe 2: 60 cm päästä seinästä
Runkovaihe 3: 120 cm päästä seinästä
Runkovaihe 4: 140 cm päästä seinästä (vain 20 cm runkovaiheesta 3)

Miten sinä tekisit, ja kuten sanottu, haluan voida tehdä se sähkö voi helposti vetää tulevaisuudessa, joten ajattelin, että säilytämme ainakin kaapelikourun, joka kulkee sähköpääkeskuksesta ylös seinälle. Sen jälkeen työskennellä taipuisa putki ehkä?

Ajattelin hankkia LED-spotvaloja, jotka tarvitsevat rakennuskorkeutta 56 mm. Voisin potentiaalisesti käyttää 45x45 mm runkoja, jotka kipsin kanssa antaa korkeudeksi 58 mm, tai suosittelisitteko 45x70 joka tapauksessa, jotta olisi vähän enemmän tilaa työskennellä? Mietin myös, mihin yksinkertaisimmin jätän tilaa virransyötölle LED-nauhalle kattolistalle.

// H
Aloitakseni haluat pitää 300 mm cc-mitat rungoissa eikä 600, kuten esimerkissäsi. Siirrä ensimmäistä runkoa 50 mm siihen suuntaan, josta aloitat gypron asentamisen, jotta voit leikata pois kipsilevyn sauma, joka osuu seinää vasten. Sitten sinulla on vähemmän kipsattavaa myöhemmin.

Mistä suunnasta sinun pitäisi tehdä runko, ei oikeastaan ole väliä. Henkilökohtaisesti olisin käyttänyt 160 pitkiä runkoja, edellyttäen, että voi ongelmitta ruuvata lyhytseinään, jossa sähköpääkeskus sijaitsee. Olisin myös rakentanut metallilla puun sijaan. Metallin etu on, että silloin on tilaa runkojen yläpuolella, jossa sähköasentaja voi vetää johtonsa, mutta myös helpompaa saada katon täysin tasaiseksi. Maksaa hieman enemmän, mutta se ei ole monta euroa pienessä projektissasi.

Joten 45 mm metallipalkeita/ohjainkisko seinään, ja sitten hattuprofiileja (kutsutaan myös toissijaiseksi runko), jotka asetetaan palkkeihin. Nämä rakentavat vain 25 mm korkeutta, joten on tilaa yläpuolella, jos tarvitsee kulkea kaapeleiden kanssa ristiin rastiin. Rungon voi pitää sentin alapuolella katosta, joten jää vielä vähän enemmän tilaa muuntajille ja muille härpäkkeille, jotka pitäisi saada sinne mahtumaan.

• Tykkään
Rickard.lj
  • Laddar…
A Albans doktor sanoi:
Aluksi haluat pitää 300 mm cc mitan koolauksiin etkä 600 kuten esimerkissäsi. Siirrä ensimmäinen koolaus 50 mm siitä suunnasta, josta haluat aloittaa kipsaamisen, jotta voit leikata pois kipsin tasoituskulman, joka tulee seinää vasten. Silloin sinulla on vähemmän tasoitettavaa myöhemmin.

Mistä suunnasta kannattaa koolata ei oikeastaan ole merkitystä. Itse käyttäisin 160 pitkiä koolauksia, olettaen että voi ruuvata ongelmitta päätyseinään, jossa sähkökaappi on. Rakentaisin myös mieluummin metallilla kuin puulla. Metallitolppien etuna on se, että niiden yläpuolella on tilaa sähköasentajalle vetää johtonsa, mutta myös se, että kattoa on helpompi saada suoraan. Maksaa hieman enemmän, mutta ei monta euroa tässä pienessä projektissasi.

Joten 45 mm metallikalustetta/kisko seinään runkona ja sitten hattuprofiilit (myös kutsutaan toissijaiseksi kooulaksi), jotka laitetaan kalusteisiin. Nämä rakentavat vain 25 mm korkeudella, joten yläpuolella on tilaa, jos täytyy mennä kaapeleilla ristiin. Rungon voit tietenkin asentaa jonkin senttimetrin kattosta, jolloin siihen jää vielä hieman enemmän tilaa muuntajille ja muulle siellä oleville härveleille.
Paljon kiitoksia, että käytit aikaa vastataksesi! En ole koskaan kokeillut metallikoolauksia aiemmin, mutta aion tarkistaa niitä. Spontaanisti tuntuu helpommalta puulla, mutta jos ei uskalla, ei opi myöskään :) Kuitenkin, kuten sanoit, on etuna että yläpuolella on tilaa, mikä luultavasti ilahduttaa sähköasentajaa enemmän kuin tarve katkaista koouksia jne. :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.