Yrittäjä asensi Velux kattoikkunat. Puoli vuotta myöhemmin palkkasin toisen yrittäjän tekemään uuden katon. Tämä työ tehtiin peltisepän kautta, joka puolestaan palkkasi puusepän kaikkeen paitsi peltityöhön.
Kattoikkunoita korotettiin hieman, jotta ne sopisivat uuteen kattoon (benders-betonitiili), ja puuseppä hankki uudet kaulukset ja joitain yksityiskohtia, jotta työstä tulisi hyvä.
Ikkunat asennettiin kesällä 2008 ja katto uusittiin saman vuoden syksyllä.
Tänään satoi täällä Skånessa. Lumi ja kylmyys ovat pysyneet poissa viikon ajan. Hämmästyksekseni huomasin pienen vesivirran, joka valui vinoa kattoa pitkin seinän reunasta. Kattoikkunan alareuna päättyy noin metrin korkeammalle... joten se todennäköisesti vuotaa sieltä. Yläpuolella harja on myös pellitetty toisella puolella olevaa erkkeriä varten. Rakennusmuovi voi tietysti kuljettaa vettä kauas. Virtaus loppui, kun sade loppui... mutta luultavasti eristys on sitonut vettä ja vaurioitunut jossain kohtaa.
Mutta miten minun pitäisi menetellä?
Luonnollisesti otan yhteyttä peltiseppään ja vaadin, että he/puuseppä tekevät vianhaun ja korjauksen.
Mitä takuita tällaisesta työstä yleensä on? (olen siivonnut pois tarjouksen)
Uskotteko, että he vastaavat myös sisäkaton, eristyksen jne. purkamisesta ja korvaamisesta?
Pitäisikö minun itse alkaa purkaa sisäkattoa jne., vai pitäisikö minun jättää se heidän tehtäväkseen? Se voisi helpottaa vianetsintää jne.
Pitäisikö se ilmoittaa vakuutusyhtiölle, vaikka he ilmeisesti eivät kata tällaisia vahinkoja?
Jos rahasta tulee kiistaa... meneekö tämä kotitalousvähennyksen piiriin?