olen lukenut vähän tätä foorumia, mutta en oikein ymmärtänyt miten se tehdään kuitenkaan? Tarkoitan, jos asettaa yhden listan seinää vasten ja aikoo piirtää toisen profiilin, niin eihän siihen pääse kun ne ovat kaarevia toiselta puolelta. Pitäisikö katkaista toinen ensin, jotta se asettuu toista vasten? millä kulmalla? Terv. Mia.

saat pitää sen pystyssä sahassa, eli niin kuin se pitäisi olla seinällä :o
sitten sahaat sen 45 asteen kulmassa (tai mikä se sitten onkaan)
toisen teet päinvastoin

outo selitys mutta kokeile vähän

okei... joten minun pitää sahata se 45 asteen kulmaan, juuri kuten sen pitäisi olla seinää/kattoa vasten.
Mutta kun minun pitää tehdä päinvastoin... riittääkö, että käännän sahattavan ylösalaisin ja sahaan senkin 45 asteen kulmaan?

Ei ole ihan helppoa selittää sitä sanoilla..

Sinun täytyy melkein kokeilla itse ja katsoa.. ;)

Kokeile tätä:
gerning.jpg

Sahataksesi "röd list":
Aseta saha kulmaan, joka on tarkoitus sahata seinän eteen, ja aseta lista pystyasentoon (kuten se tulee seinälle) ja leikkaa 45[sup]o[/sup] (tai mikä kulma sinulla onkaan).

Sahataksesi "blå list":
Siirrä sitten saha seuraavalle seinälle (sama kulma) ja tee samoin, mutta kulman tulee olla toisin päin (45[sup]o[/sup] toiseen suuntaan).

Kuvassa oleva keltainen esittää jiirisaha  :D

Tämä on periaate, jonka avulla sinun tulee ajatella saadaksesi "oikean" jiirin, toivottavasti ymmärrät minun ...hienon kuvani.  ;D

Onnea matkaan!

Helpoin tapa, jos on vähän epävarma, on ensin leikata kaikki listat ja sahata ne suoraan niin, että ne asettuvat tiukasti seinien väliin, mihin ne on tarkoitettu. Sitten voit pitää niitä paikoillaan ja piirtää, miten kulmat pitäisi sahata (siis missä kärjen pitäisi olla). Merkitse myös, mikä puoli on katon puolelle ja mikä seinän puolelle. Sitten asetat listan jiirisahaan niin, että katto puoli on alaspäin ja seinä puoli tukea vasten (joten se "seisoo" kulho keskellä viistosti sinua kohti).

Sitten sahaat viivan osoittamalla tavalla, ja asetat leikkauksen siten, että listan kärki tulee valmiiksi sahatun pituuden ulkoreunaan, jolloin sen pitäisi sopia.

Sitten vain kiinnität ne paikoilleen.

Onnea matkaan.

Ehdotan kuten tavallisesti, että toinen listan pää katkaistaan suoraan. Katkaisen aina vasemman puolen kulmasta, eli vasemman listan oikean puolen, suoraan.

Kohtaava lista katkaistaan hieman pitkäksi. Suunnilleen listan leveys + moms.

Sen jälkeen jiirisahataan tämä 45 astetta listan vasemmalla puolella. Se kaari, joka muodostuu sahatun pinnan ja listan profiilin välille, merkitään lyijykynällä.

Sitten sahataan mainitun kaaren mukaan pyörösahalla niin, että lista sopii tarkalleen vasemman listan profiilia vasten. Puolipyöreä viila voi olla hyvä pitää käsillä.

Lopuksi mitataan, kuinka pitkä listan tulisi olla, ja lista katkaistaan suoraan sen oikeasta reunasta. Viimeinen on ainoa todella vaikea vaihe, saamaan oikea pituus listalle.

Tällä menetelmällä voi pelata noin 5 mm listan pituudella. Jos vain jiirataan sisäkulmat, täytyy olla erittäin tarkka pituuden kanssa, ja on kyseenalaista, tuleeko siitä silti hyvää.

• Tykkään
PeterJeffrey
  • Laddar…
mattiasp sanoi:
Ehdotan kuten tavallisesti, että yksi leikataan suoraan pois. Minä leikkaan aina vasemman puolen kulmassa, eli vasemman listan oikean puolen, suoraan pois.

Kohtaava lista leikataan hieman pitkäksi. Noin listan leveys+moms.

Sen jälkeen sahataan tämä 45 asteen kulmassa listan vasemmalta puolelta. Sahatun tason ja listan profiilin välille muodostuva kaari merkitään lyijykynällä.

Sitten sahataan mainitun käyrän mukaan pyörösahalla niin, että lista sopii täsmälleen vasemman listan profiiliin. Puolipyöreä viila voi olla hyvä olla käsillä.

Lopuksi mitataan, kuinka pitkä listan tulee olla, ja katkaistaan lista suoraan pois sen oikealta puolelta. Viimeinen vaihe on ainoa todella vaikea osuus. Saada oikea pituus listalle.

Tällä menetelmällä voi pelata noin 5 mm listan pituudesta. Jos vain gersaat sisäkulmat, täytyy olla erittäin tarkka pituuden kanssa, ja on kyseenalaista, tuleeko se kuitenkaan hyvä.
se oli kai niin kuin ennen tehtiin, ihan ok! mutta jos ei osaa, niin siitä tulee hankalampaa
(esim. minulle) :-/

Tee mallipalat eri sisänurkkia ja ulkonurkkia varten. Silloin et joudu istumaan kahdeksantoista listan kanssa, jotka ovat 10 cm liian lyhyitä....

• Tykkään
Bhav
  • Laddar…
Leikkaa mallit kaikkiin kulmiin 10 cm ja pidä ne kulmassa ja katso sitten sahaan ja tarkista, miten se pitäisi säätää ja sitten tehdä lista viistoksi.

Tai helpointa on ostaa kulmapaloja, joihin voit leikata kaikki listat suoraan niitä vastaan. Se on myös mielestäni todella tyylikästä.

Voisiko tämä olla avuksi, sitä voi ostaa clas Ohlssonilta

Laimituskulma Hultaforsista, lasikuituvahvistetusta nailonista. Antaa oikean kulman laimitussahauksessa. Portaaton säätö halutusta kulmasta, mukana indikaattori, joka puolittaa kulman. Sopii sekä sisä- että ulkokulmille.

Se on varmasti tosi hyvä lautoihin ja vastaaviin. Mutta minun on vähän vaikea ymmärtää, miten sitä voisi käyttää holkkalista tai muilla profiililistoilla.

hempularen sanoi:
Se on varmasti todella hyvä laudoille ja vastaaville. Mutta minulla on hieman vaikeuksia ymmärtää, miten sitä voisi käyttää peitelistan tai muun profiililistan kanssa.
Kyllä vain, sellainen toimii erinomaisesti.

Käytin samanlaista mittaamaan kulmaa vääntyneistä seinistäni ennen sahailua, kuten aiemmin ketjussa kuvailin.

hempularen sanoi:
Se on varmasti tosi hyvä lautojen ja vastaavien kanssa. Mutta minun on vaikea ymmärtää, kuinka sitä voisi käyttää kaapelilistoilla tai muilla profiililistoilla.
Kuten Rostig_9000i_-88 sanoi, se toimii erinomaisesti, ainoa niksi on, että lista pitää asettaa oikein jiirisahaan. Eli samalla tavalla jiirisahaan kuin se tulisi roikkumaan seinällä, mutta olettehan nähneet Rostig_9000i_-88:n tekemän kuvauksen.

Olen onnistuneesti tehnyt kuten MattiasP neuvoo. Liitän mukaan ohjeen netistä (Jonka Mattias auttoi minua löytämään).

http://www.thisoldhouse.com/toh/print/0,17071,1016651,00.html

Olen käyttänyt pyörösahaa, kuten kuvataan. Täytyy lisätä, että alusta asti olin liian kitsas. Jula myy 2 erilaista sahaa, toinen on Bacho hintaan 129 kr, toinen on jotain kiinalaista tai vastaavaa hintaan 29 kr.

Kitsaana valitsin halvan sahan, joka vaikutti ihan OK lehtisahana. Mutta tähän työhön se oli toivoton, kesti pitkään sahata, eikä leikkauksen hallinta ollut hyvä.

Menin ja ostin kalliin sahan, ja yhtäkkiä onnistuin jokaisessa sahauksessa ensimmäisellä yrityksellä. Täytyy toki käyttää viilaa pari minuuttia myös. Bacho sahassa on paljon jäykempi terä, joka voidaan kiristää tiukemmin. Lisäksi se leikkaa nopeammin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.