2 009 lukukertaa ·
10 vastausta
2k lukukertaa
10 vastausta
Miten korjaan vanhemman kipsilevyn "höyrysulun"?
Hei!
70-luvun tiilitaloni remontissa törmäsin vähän kosteuteen/homeeseen yhdessä talon kohdassa.
Tästä syystä tein reikiä seiniin muissa huolellisesti (?) valituissa kohdissa talossa tarkistaakseni, oliko hometta muualla.
Onneksi vaikuttaa siltä, ettei ole, mutta nyt olen vahingoittanut kipsilevyn takana olevaa vedeneristystä. 🙈Vedeneristys muistuttaa ohutta vahakangasta, ehkä se on muovia? On joka tapauksessa osa kipsilevyistä.
Tein reiät aivan lattian alareunaan (maalattia muuten), joten voin piilottaa ruman korjauksen lattialistoilla.
Mutta nyt haluan siis tiivistää reiät, ja olen huolissani, koska en tiedä kuinka varmistaa, ettei kosteus pääse sisään.
Vinkkejä?
Mutta:
-en halua vaihtaa koko levyjä, vain korjata reiät.
- reiät ovat noin 5x10 cm kipsilevyssä, ja reiät vedeneristyksessä ovat hyvin pieniä, noin 2x3 cm.
70-luvun tiilitaloni remontissa törmäsin vähän kosteuteen/homeeseen yhdessä talon kohdassa.
Tästä syystä tein reikiä seiniin muissa huolellisesti (?) valituissa kohdissa talossa tarkistaakseni, oliko hometta muualla.
Onneksi vaikuttaa siltä, ettei ole, mutta nyt olen vahingoittanut kipsilevyn takana olevaa vedeneristystä. 🙈Vedeneristys muistuttaa ohutta vahakangasta, ehkä se on muovia? On joka tapauksessa osa kipsilevyistä.
Tein reiät aivan lattian alareunaan (maalattia muuten), joten voin piilottaa ruman korjauksen lattialistoilla.
Mutta nyt haluan siis tiivistää reiät, ja olen huolissani, koska en tiedä kuinka varmistaa, ettei kosteus pääse sisään.
Vinkkejä?
Mutta:
- reiät ovat noin 5x10 cm kipsilevyssä, ja reiät vedeneristyksessä ovat hyvin pieniä, noin 2x3 cm.
Teippi tähän tarkoitukseenB Bigge77 sanoi:Hei!
Remontin yhteydessä 70-luvun tiilitalossani törmäsin hieman kosteuteen/homeeseen yhdessä kohtaa talosta.
Tämän takia tein reikiä seiniin muissa hyvin (?) valituissa paikoissa talossa tarkistaakseni, oliko hometta muuallakin.
Onneksi ei näyttäisi olevan, mutta nyt olen vahingoittanut kipsilevyn takana olevaa vedeneristyskerrosta. 🙈 Vedeneristyskerros muistuttaa ohutta vahakangasta, ehkä se on muovia? On kuitenkin osa kipsilevyjä.
Tein reiät aivan lattian rajaan (lattialaatta muuten), jotta voin piilottaa rumat korjaukset jalkalistoilla.
Mutta haluan nyt tiivistää reiät ja olen huolissani siitä, etten tiedä, miten varmistan, ettei kosteus pääse sisään.
Vinkkejä?
Mutta:
- reiät ovat noin 5x10 cm kipsissä, ja reiät vedeneristyskerroksessa ovat hyvin pieniä, noin 2x3 cm.
En usko, että se on niin kinkkistä. Voit luultavasti antaa sen olla. Mutta jos haluat ehdottomasti korjata sen, niin itse muovi täytyy teipata, jotta siinä olisi mitään järkeä. Jos voit suurentaa reiän kipsissä niin, että voit teipata reiän muoviin, voit ruuvata puulistat kipsin taustapuolelle ja kiinnittää siihen palan kipsilevyä. Sitten tasoitat ja maalaat. Korjauksen voi saada täysin näkymättömäksi.
Kittaus tai saumaus, selvä!B Bigge77 sanoi:Hei!
70-luvun tiilitalon remontissa törmäsin hieman kosteuteen/homeeseen eräässä talon kohdassa.
Tämän vuoksi tein reikiä seiniin toisissa, ehkä?, valituissa paikoissa talossa tarkistaakseni, oliko hometta useammassa paikassa.
Onneksi ei vaikuta olevan, mutta nyt olen vahingoittanut kipsilevyn takana olevaa tiivistettä. 🙈 Tiiviste muistuttaa ohutta vahakangasta, ehkä muovia? On ainakin osa kipsilevyjä.
Tein reiät alhaalta lattiaa vasten (perustuksella muulloin) niin voin piilottaa ruman korjauksen lattialistoilla.
Mutta nyt haluan siis tiivistää reiät ja olen huolissani, etten tiedä, miten varmistaa, ettei kosteus pääse sisään.
Vinkkejä?
Mutta:
- reiät ovat noin 5x10 cm kipsilevyssä, ja reiät tiivisteessä ovat hyvin pieniä, noin 2x3 cm.
Hyvä pointti. Tiedän liian vähän siitä, miksi ulkoseinän sisäpuolen koolauksen kohdalla on toisenlaiset kipsilevyt kuin väliseinissä. 🫤K kniv sanoi:
Luulen, että se on luonnollinen ilmanvaihto, LLVP ja suoraveto sähköllä lämmitykseen.
Yritän selvittää, tarvitseeko minun asentaa kunnollisia venttiilejä makuuhuoneisiin, sillä on jonkin verran noitaa ja kylmäsiltoja, jotka ovat tummentaneet kattoa ja seiniä.
Eri kipsit ulko- ja sisäseinissä? Mikä erottaa ne?
Ja koska et maininnut FTX:ää tai mekaanista tulo-/poistoilmaa, kyseessä on painovoimainen ilmanvaihto (yleisin vanhemmissa taloissa). Silloin vedon vuoksi voisi jättää yrittämättä tiivistää höyrysulkua. Arvaan, että se ei myöskään ole erityisen moderni, joten se itsessään ei todennäköisesti ole tiivein...
Ja koska et maininnut FTX:ää tai mekaanista tulo-/poistoilmaa, kyseessä on painovoimainen ilmanvaihto (yleisin vanhemmissa taloissa). Silloin vedon vuoksi voisi jättää yrittämättä tiivistää höyrysulkua. Arvaan, että se ei myöskään ole erityisen moderni, joten se itsessään ei todennäköisesti ole tiivein...
Se on tyyliin kuin vahakangas, joka on ulkoseinää vasten olevien takapuolella.K kniv sanoi:Eri kipsilevyt ulko- ja sisäseinissä? Mikä ero niillä on?
Ja kun et maininnut FTX-järjestelmää tai mekaanista tulo/poistoilmaa, niin kyseessä on painovoimainen ilmanvaihto (yleisin vanhoissa taloissa). Silloin en yrittäisi tiivistää höyrysulkuja. Arvailen, ettei se ole kovin moderni, joten se ei todennäköisesti ole tiiviin...
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Underhåll av äldre brunn med pump - vad är bästa lösningen?
Vatten & Avlopp -
Miten tehdä höyrynsulun kanssa tässä sokkelin ympärillä ja välipohjassa?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Kalkad tegelfasad äldre ladugård i Ångermanland - bästa lösningen?
Fasad -
Byta låshus i en äldre dörr
Fönster & Dörrar -
Om äldre PEM dimensioner och PRK-kopplingar
Vatten & Avlopp