6 291 lukukertaa ·
9 vastausta
6k lukukertaa
9 vastausta
Miten käsitellä kova-arkkia?
Huoneissa, joissa teen remonttia, on seinillä tretex-levyjä ja katossa jotain vastaavaa. Tällä hetkellä suunnitelmani on seuraava:
1) Naulata paneeli kahdelle seinälle suoraan tretexiin
2) Kahdelle muulle aion laittaa kipsilevyä (ei kipsikuitulevyä) ja sitten kangasta
3) Kattoon ajattelin laittaa ohuen koolauksen (sähköasennuksen tilaa varten), johon kiinnitän sitten kattopaneelin
Aion siis jättää kaikki tretex-levyt paikalleen, mutta tuleeko siitä ongelmia (esim. liian pehmeä tai epätasainen kipsilevyä varten)?
Miten sinä tekisit?
1) Naulata paneeli kahdelle seinälle suoraan tretexiin
2) Kahdelle muulle aion laittaa kipsilevyä (ei kipsikuitulevyä) ja sitten kangasta
3) Kattoon ajattelin laittaa ohuen koolauksen (sähköasennuksen tilaa varten), johon kiinnitän sitten kattopaneelin
Aion siis jättää kaikki tretex-levyt paikalleen, mutta tuleeko siitä ongelmia (esim. liian pehmeä tai epätasainen kipsilevyä varten)?
Miten sinä tekisit?
Juuri nyt remontoin koko taloa. Tretex noin 100 m2 seinällä on ollut paikallaan vuodesta -77. Laitan vain 13 mm kipsilevyn siihen pitkillä ruuveilla, niin että ne kiinnittyvät hyvin alla olevaan 30-luvun 3 tuuman raakalautaan. Kuvittelen, että se auttaa pitämään asiat jäykkinä myös.
Joten ruuvaan suoraan päälle. Tretex eristää hieman, vaimentaa ääntä ja on jo paikallaan. Joten miksi ei, ajattelin.
Joten ruuvaan suoraan päälle. Tretex eristää hieman, vaimentaa ääntä ja on jo paikallaan. Joten miksi ei, ajattelin.
Rakennusteknisesti en näe ongelmia. Ja kuinka kiinnität esineitä seinille riippuu osittain siitä, mitä on takana. Jos takana on lankku, kuten sanottu, voit vain käyttää pitkiä ruuveja.
Itse en haluaisi tehdä huonetta pienemmäksi turhaan. Erityisesti en haluaisi laskea kattokorkeutta. Listojen kanssa tulee enemmän työtä verrattuna siihen, että vaihtaisit treetexin kipsiin.
Itse en haluaisi tehdä huonetta pienemmäksi turhaan. Erityisesti en haluaisi laskea kattokorkeutta. Listojen kanssa tulee enemmän työtä verrattuna siihen, että vaihtaisit treetexin kipsiin.
Har hunnit sätta ca 8 skivor i bredd på de väggar som har tretex bakom. Gått hur smidigt som helst faktiskt, det är ju trots allt massiva brädor bakom som 58mm skruvarna tar fint i. Jag är kanske ovanligt icke-kräsen men det ser bra ut. Ser inte värre ut än väggarna jag satt gips på med de gamla spånskivorna kvar. Gamla hus är ju som vi alla vet lite vajsing med ett par millimeter ändå. Så summa summarum går det finfint, antagligen tavk vare 58mm-längden på skruv. Jag är i nuläget glad över att jag inte rev bort tretexen och harvade med att ersätta det.D Dissonans sanoi:
Dessutom så slutar man skruva när gipset börjar vika för skruven, så tretexen hinner liksom aldrig bli ett problem vad gäller buktning etc. Så gipset och skruven har sin interaktion innan det blir ev. Tryck som påverkar tretexens egenskaper.
Revimme kaiken alas ja asensimme uudet kipsilevyt. Siellä oli myös lastulevyjä, jotka muodostivat seinät. Kolme huonetta ja eteinen, yhteensä ehkä 50-60 neliömetriä. Ei vie liikaa aikaa, mutta valitettavasti tulee hemmetisti roskaa, koska se hajoaa aina 1000 palaseen.
Ja mielestäni on ihanaa voida ripustaa suhteellisen raskaita asioita nuppineulalla tai taulu kapealla dykkelillä ja kun niitä pitäisi siirtää, otetaan pois naula tai neula ja siistitään ruuvimeisselin takapuolella niin tapettiin ei jää jälkeä. Mutta tietysti, kun kiinnittää jotain raskasta seinään, usein jää jälkiä jälkeenpäin, mutta vahvuudesta ei silloin vastaa tretex vaan ponttilauta takana, joka pysyy samana jos laittaa kipsilevyä.B boohoo sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi
