Remonttiprojekti lähestyy ja pohdimme nyt, mitä tehdä seinille. Talo 50-luvulta on varustettu threeboard (sellainen huokoinen materiaali) sisäseinissä. Nyt kun keittiö täysin uusitaan, kaikki tulee uudeksi ja mietimme, pitäisikö kipsilevy laittaa nykyisen seinän päälle vai poistaa threeboard ja laittaa kipsilevy sen jälkeen?? Kysymme myös, riittääkö auttaa ohuinta kipsilevyä 6mm vai onko se liian ohut ja sitten threeboardin kanssa tai ilman???

Meillä on 30-luvulta peräisin oleva talo, joka on rakennettu pystylaudoista, joihin on kiinnitetty tretex-levyjä. Olemme nyt päässeet keittiön puoliväliin ja purkaneet kaiken tretexin (itse asiassa se ei ollut kovin työlästä - mutta siitä syntyy pölyä!) ja asentaneet 13 mm kipsiä. Emme koskaan miettineet, pitäisikö tretex jäädä. Olimme kuulleet, että se syttyy todella helposti... Mutta ehkä sillä ei ole niin väliä, jos se on kipsin alla :confused: Toisaalta, uskon että remonttikipsi ei ole yhtä paloturvallista kuin normaali kipsi, koska se on ohuempaa. (Kun olimme purkaneet kaiken alas, myös sahasimme uusia sähkövetoja varten, mutta ehkä sen voi tehdä myös silloin, kun tretex on paikallaan.)

Joten jos mietitte, pitäisikö tretexin jäädä - ehkä kannattaa tarkistaa, miten se vaikuttaa paloturvallisuuteen, jos se on kipsin alla.

Kysyt myös, onko 6 mm liian ohutta. Jos pohja on tasainen ja kestävä - eli ei koolattu, niin 6 mm on varmaankin ok "kestävyysnäkökulmasta". Jos pohja kuitenkin on koolattu, tarvitaan paksumpaa kipsiä - 6 mm kipsiin ei voi kiinnittää mitään painavampaa.

Vain muutamia ajatuksia aloittelijalta, mitä tulee talon kunnostamiseen, mutta varmasti tulen olemaan erittäin taitava siinä aikanaan ;)

Brandinäkökulmasta Tretex palaa kyllä hyvin avoimessa tilassa, mutta tiiviisti lautaa vasten se ei luultavasti ole vaarallisempaa kuin muutkaan tavarat, joilla täytämme talomme tänään. Itse pidän Tretexistä, mutta ehkä ei ole hyvä idea käyttää sitä keittiössä. Kannattaa muistaa, että se antaa itse asiassa huomattavasti lämpimämmän seinän kuin jos kipsi olisi suoraan lautaa vasten. Jos haluaa kipsin päällimmäiseksi kerrokseksi, 6 mm riittänee erinomaisesti.

Talomme on myös rakennettu "stående plank" -rakenteella, joten meidän ei tarvitse miettiä sitä reglar-asiaa. Sitä vastoin se oli hyvä vinkki, että vedetään sähköjohdot gyprocissa ja siitä tulee varmasti hieman hankalaa ohuemman gyproc-levyn kanssa.

Björkis sanoi:
Se oli kuitenkin hyvä vinkki vetää sähköjä kipsilevyyn ja se voi olla vähän hankalaa ohuemmalla kipsilevyllä.
En tarkoittanut, että vedimme sähköt kipsiin, vaan jyrsimme urat lautaosaan, johon sähköasentaja veti putket, ja sitten laitoimme kipsilevyn päälle ja porasimme vain reiät kipsiin rasioille.

Henkilö, joka auttoi meitä ensimmäisten kaappien asentamisessa, halusi ensin, että tekisimme seinään koolaukset tasoittaaksemme epätasaisuuksia, mutta kun revimme Tretexin alas, seinät olivat niin suorat, että ilman koolausta pärjäsi. Joissakin kohdissa koolausten viemillä senteillä oli merkitystä. On kuitenkin paljon helpompaa vetää sähköt rakenteisiin, koska uraaminen (käytimme moottorisahaa ja talttoja) ei ollut aivan helppoa.

Omistan 40-luvun talon, jossa on tretex-seinät, ja kun rakensimme keittiön, jätimme tretexin paikoilleen, eristimme lisäeristyksellä ulkopuolelta ja laitoimme kipsilevyn päälle. Jos emme olisi lisäeristäneet, tretex olisi luultavasti jäänyt silti, en näe varsinaista syytä poistaa sitä, jos se on tasainen ja hyväkuntoinen.

Olen myös jyrsinyt moottorisahalla ja talttapääruuvimeisselillä, se oli tosi rankkaa työtä. Myöhemmin remontoinnissa olen käyttänyt käsijyrsintä sähköputkien upottamiseen, se on erittäin nopeaa ja helppoa, se on vinkki teille, joilla on pystysuorat lankkuseinät. Älä käytä hienointa (kalleinta) jyrsinpäätäsi, on helppo osua johonkin naulaan jne.

Olen poistanut tretexini ja korvannut sen 13 mm kipsilevyllä, mielestäni se antoi paremman tuloksen kuin 6 mm laittaminen, koska silloin ei tarvitse korjata ja muokata ikkunanpielissä, ovenpielissä jne.

W
Olen asentanut tretexiä kipsin sijaan pääasiassa kahdesta syystä. Ääniolosuhteet sisällä ovat paljon paremmat. Kipsillä tila kaikuisi ja ääni olisi kovaa. Tretexillä se vaimentuu ja on miellyttävämpää. Seinät ovat niin käyriä, että olisin joutunut tasoittamaan laudoitettuja seiniä lahkoilla kipsin asentamista varten, ja silloin huoneen mittasuhteet olisivat kadonneet, ovilistat olisivat katkenneet jne. (yksinkertaisesti näyttänyt todella huonolta).

Kaikki vieraat ovat huomanneet heti, että ääni on paljon miellyttävämpää.
Sitten on paloriski, josta kaikki puhuvat, mutta tretexin en usko vaikuttaneen tähän, koska koko talo on joka tapauksessa erittäin helposti syttyvä.
Olen erittäin tyytyväinen joka tapauksessa.

Olemme jättäneet treteximme paikalleen paitsi niillä seinillä, joilla täydensimme sähköpistokkeita. Käytämme rep-gipsiä niillä seinillä, joissa tretex on, ja se toimii hyvin.

//Håkan

Mistä ostetaan tretexiä nykyään? Myydäänkö sitä ylipäätään?

W
Linusm sanoi:
Mistä ostaa tretexia tänään? Myydäänkö sitä ylipäätään?
tietenkin sitä myydään. Löytyy vähän kaikkialta, mutta ei ehkä bauhausista, vaan muilta puutavaraliikkeiltä. Käytetään useammin kuin luulisi itse asiassa, mutta ei ehkä suoraan kovin usein ;)

Tuli juuri mieli!
Onko sinulla linkki johonkin isompaan paikkaan, niin linkkaa mielellään :)

Linusm sanoi:
Minulle tuli juuri mieli! Onko sinulla linkkiä johonkin isompaan paikkaan, niin linkkaa ihmeessä :)
Vastaan itselleni melko hyvällä linkillä:
AntikPrat

Ostimme treteximme AKB:lta (Tukholma), nykyisin Optimera.

Olen juuri remontoimassa TV-huonetta. Siellä on nyt Tretex, jota pidän ja kiinnitän uudistuskipsilevyn päälle ruuveilla. Mutta tarvitaanko myös liimaa kipsille vai riittääkö pelkkä ruuvaaminen????

/Mattias

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.