Hei!

Mitä puutavara, kuten reglar, råspont ym. painaa per kuutio? Suunnilleen?

• Tykkään
A-S
  • Laddar…
Kuusi noin 450 kg per kuutiometri ja mänty noin 520 kg per kuutiometri. Vähän yläkanttiin. Mutta itse olen aina laskenut niiden mukaan, kun olen lastannut kuorma-autoja.

A
"Tyypillinen arvo kuivalle puutavaralle on 510 kg/m3." Wikipedian sivulta männyistä.

510-520 kg/m3 kuulostaa hieman liian kuivalta. Kun leikittelen lankkupalikoilla vedessä, mielestäni ne kyllä uppoavat hieman syvemmälle kuin 50%... ja jos kyseessä on kyllästetty puu, se haluaa joskus upota...

Riippuu myös siitä, kuinka paljon ilmaa pakkaa lankkujen/hirsien/puun väliin.

/ATW

ArneTW sanoi:
510-520 kg/m3 kuulostaa hieman liian kuivalta. Kun leikin lautapaloilla vedessä, mielestäni ne ovat hieman syvemmällä kuin 50%...
ja jos kyseessä on kyllästetty puu, se saattaa joskus upota...

Riippuu myös siitä, kuinka paljon ilmaa pakkaat lautojen/hirsien/puun väliin.

/ATW
En tiedä kuinka kosteaa puuta yleensä käsittelet. Mutta kun puutavara lähtee sahalta/höyläämöltä, siinä on noin 16-18% kosteus. Riippuen tuotteesta. Mutta kuten sanottu, painekyllästetty on huomattavasti raskaampaa.

ArneTW sanoi:
510-520 kg/m3 kuulostaa hieman liian kuivalta. Kun leikin laudanpaloilla vedessä, ne näyttävät olevan hieman syvemmällä kuin 50%...
ja jos kyseessä on kyllästetty puutavara, se voi joskus upota...

Riippuu myös siitä, kuinka paljon ilmaa pakkaa lautojen/hirren/puun väliin.

/ATW
Olen samaa mieltä. Kun pudottaa pätkän lautaa vesiastiaan (ja sitä tekee usein kun on lapsia...) niin siitä ei taida näkyä pintaan kuin korkeintaan 25%. Sen pitäisi antaa painoksi lähempänä 750kg kuutiolta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.