Olen ostanut 1800-luvulta peräisin olevan talon. Suuria remontteja tehtiin 70-luvulla. Talokin siirrettiin 70-luvulla, jolloin savupiippu vaurioitui. Vahinko on korjattu.

Mutta kysymyksemme kuuluu... mitä meidän pitäisi tehdä sille?

Meillä on ollut erilaisia ideoita remontin aikana, mutta nyt olemme päätyneet siihen, että jätämme sen ja maalaamme valkoiseksi, vähän niin kuin se on nyt.

Ennen kuin ostimme talon, oli puuseppä täällä ja teki siitä "hienon" aiemmasta vahingosta.

Se näyttää kauhealta...

1. Voiko suoraan kitata/tasoittaa pintaa? Jos voi, kumpi on parempi; kitti vai tasoite?
2. Täytyykö vanha maali/tasoite poistaa ja tehdä se uudelleen?

Liitän kuvia.
 
  • Vanha vaalea seinä, josta rappaus irtoaa, ja osittain näkyvää tiiltä; oikealla puolella rakennusväline pystysuorassa.
  • Vanhoilla maaleilla ja vaurioilla peitetty muuri, jossa näkyy epätasainen, osin kiiltävä pinta. Sana "Tegel" kirjoitettu lyijykynällä.
  • Vanha tiiliseinä ja tumma puukatettu katto, joissa on kipsi- tai rappausjäämiä 1800-luvun talon kunnostuksen jälkeen.
  • Vanhan talon seinä, jossa näkyy vaurioitunut ja paikkailtu muurausosa, maalattuna valkoiseksi. Alareunassa on halkeamia ja epätasaisuutta.
C
Ha ha, ja mitä hittoa. Hänen pitäisi kyllä pysyä puusepän hommissa 😂 Mutta hieman vaikea lukea kuvan yläoikeaa kulmaa, onko se verhottu masoniitilla ja sitten päälle on huitaistu tuo upea pintakäsittely? Miltähän se näyttää masoniitin alla, sitä miettii?
 
C cpalm sanoi:
Ha ha, joo mitä hel.... Hänen pitäisi kyllä pysyä puusepän hommissa 😂
Mutta vähän vaikea lukea kuvan yläoikeaa kulmaa, onko se päällystetty masoniitilla ja sitten on sutattu tuo upea pintakäsittely sen päälle?
Mikäli näin on, miltä se näyttää masoniitin alla ihmettelee?
Samaa mieltä! 🙈
Näyttää siltä, että tapetti on kiinnitetty muurauksen osaan…
 
C
J Jessicaaa sanoi:
Näyttää siltä, että tapetti on kiinnitetty osaan hormista…
Minulla on itse muutamia tyylikkäitä esimerkkejä siitä, mitä tapahtuu, jos antaa kirvesmiehen tehdä muurityötä (= korjata rappattuja seiniä sekoituksella treetexiä, lankkuja ja masoniittia) tai antaa muurarin tehdä kirvesmiestyötä (= korjata hirsiseiniä betonilla). 🤔

OK, oletan että mitä sanot on, että se on tasoitettu/maalattu suoraan (vahingoittuneeseen) rappaukseen(?)
Onko tarkoitus käyttää hormia (takka)?
Jos haluat perinteisen sileärappauksen, pitää ensin hakata/kaapia se pois.
Jos se on tarkoitettu vain sileäksi pinnaksi, on tietenkin monia tapoja fuskata se kuntoon.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.