Olemme saamassa ostaa talon 20–30-luvulta edullisesti ja ihmettelemme, mitä remontti voisi maksaa suunnilleen?

Talo on alun perin hirsirakenteinen, mutta siihen on tehty laajennus 30-luvulla ja se on remontoitu 60-luvulla. Torpanperustus.
Alakerta:
Eteinen, keittiö, olohuone, 1 makuuhuone, kylpyhuone, pieni portaikko alas pieneen pannuhuoneeseen, portaat ylös
Yläkerta:
3 makuuhuonetta, kylpyhuone, yleinen tila huoneiden välissä, 1 vaatehuone, joka on melko suuri.

Tehtävät työt ovat:
keittiön lattia "notkuu", joten se pitää vaihtaa.
Avaa seinä eteisen ja keittiön väliltä
Rakentaa pesutupa
Avaa seinä makuuhuoneen ja vaatehuoneen välillä
Kaikki uudet lattiat (halutaan tammilattiat + klinkkerit (keittiö, eteinen, kylpyhuone) esim.
Uusi keittiö
Uudet tapetit/maalata uudelleen
Uudet kylpyhuoneet molempiin kerroksiin

Ajatuksena on palkata rakennusliike ja hyödyntää kotitalousvähennystä.
Sähköt korjataan itse (suvussa on sähköasentaja) ja keittiö voidaan asentaa itse. Mahdollisesti tapetoida/maalata joku yläkerran huone, jos sillä säästää jotain. Tyydymme ikeakeittiöön.

En tiedä tarkkoja mittoja, mutta arvioisin noin 80 m² alakerrassa ja 60 m² yläkerrassa. Keittiö ei ole suuri, noin 2,5x3,5 m.

Arvioitu remonttibudjetti? Yli miljoona? Mitä mieltä olette te, jotka tunnette rakentamisen?

• Tykkään
Mu Jiang
  • Laddar…
15000-20000 kr/m2 ehkä riippuen matrl val

Jos remontti maksaa tuon verran, tulee halvemmaksi rakentaa uusi...

Onko muilla kokemuksia tai jonkinlaista käsitystä?

15000-20000 kr/m2 kuulostaa kohtuulliselta. Muista, että talon ikä tekee vaikeaksi tietää, millaisia muita vikoja voi olla (esim. home katossa, lattiassa, riskialueita, vedeneristeet kylpyhuoneessa jne.) Usein talot on remontoitu eri aikoina sen aikakauden "oikeilla" materiaaleilla. Nämä saattavat toimia hyvin itsessään, mutta eivät välttämättä yhdessä... joskus voi olla halvempaa (mutta vähemmän viehättävää) rakentaa uusi. Onko sijainti vai talo se, mitä haluat?

Mielestäni se kuulostaa paljolta 15-20 000 kr per neliömetri. On ehkä helpompaa yrittää jakaa se. Karkeasti arvioiden sen voi nähdä näin:
100 000 per kylpyhuone
100 000 uudelle keittiölle
100 000 jos osa paneelista täytyy vaihtaa ja maalata
100 000 ulkopuolisille töille
100 000 muutostöille
100 000 uusille lattioille
100 000 maalaukselle ja tapetoinnille
100 000 sisäisille töille

Tämä antaisi 900 000 jos on 2 kylpyhuonetta.

Tietenkin kaikki ei maksa 100 000, jos haluaa niin kylpyhuone, lattiat ja keittiö voivat maksaa kaksinkertaisesti. Se riippuu täysin kuinka kalliita asioita ostaa ja voiko tehdä osan itse. Asiat voivat myös olla huomattavasti halvempia.

Tehdäkö kaikki itse vai ulkoistaa? Veikkaisin, että jossain 800-990k välillä on todennäköinen... On niin valtavasti asioita, joita ei tule ajatelleeksi... Ja jos talo on niin vanha, niin on todennäköisesti aika vaihtaa kaikki sähköt, ehkä noin 100k lisää... Joten noin miljoona kuulostaa varmaan järkevältä...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.