Hei,

Olen turhaan etsinyt rakennustavarataloista ja paikallisesta lautatarhasta materiaalia vähän huonekalu- ja sisustuskirvesmiestöihin, kuten höylätty mänty 21*95 ja 21*69. Se mitä löytyy on käyrää, vääntynyttä, oksaista ja lisäksi hullun kallista. En mielelläni maksa 40 kr 120 cm palasta, joka kiertää 15-20 astetta ja on suuri löysä oksa keskellä?
Pitää kai jostain voida ostaa oikein hienoa puuta? Koska tarvittavat määrät ovat aika pieniä, on korkea metrimäärä OK, jos laatu on sen mukaista.

Tukholma ja Södermanland on alue...

Kiitos!

Ostin runko-, lauta- ja terassipuuta ym. Orminge Trästä ja noin 23.000 kruunun arvoisesta puutavarasta ei ollut käytännössä mitään reklamoitavaa, jonka he lupasivat, että voisin tehdä sellaisten kanssa, joita en halunnut.

:-* Mainos, mainos, mainos :-*

Helena med
Sverige Stugan

Ostin hienoja mänty- ja tammilankkuja, oksattomia ja höylätty kaikilta puolilta Beijeristä. Kallista mutta oli saatavilla.

//Andy

Jos haluaa sen pienen "ekstra" laadussa, voi kääntyä Tukholman Fanérkompanietin puoleen....

Jos haluat kauniita huonekalupuuta, jossa on korkea osuus sydänpuuta ja tiheitä vuosirenkaita, kannattaa tarkistaa sisustuspuusepältä, jos tarvitset pienempiä määriä.

Sellaisilla on puutavaraa, joka on kuivunut pitkään.

Tärkeää on kosteuspitoisuus, joka ei saisi ylittää 10%.
Normaali huonekaluvalmiiksi kuivatussa puussa on noin 8%. Kovan kuivauksen tuloksena on usein melko suuria vääntymiä, siksi on tärkeää, että saat itse valita ne palat, jotka on tarkoitus käyttää.
Eikö Room service yleensä asioi Bauhausissa?
Muuten luulen, että Fanerkompaniet on se, joka sopii.

Kiitos paljon hyvistä vinkeistä!

Täytyy yrittää Fanérkompanietin kanssa "näkyville" osille.

Löysin myös tämän itse http://www.mamut.com/brodernaholm

/T

Ostamme höyläämätöntä kuivattua puutavaraa ja oikohöyläämme sekä tasohöyläämme sen itse haluttuun kokoon! Silloin se on sekä suora, hieno että ei niin pirun kallis. (Edellyttäen, että on käytettävissä koneita tietenkin)

Minulla oli niin hyvä onni, että servituuttitieni varrella seisoi Tammen, Vaahteran ja Jalavan.
Sahalla vaihdoin Lehtikuusitukin vähän työtä vastaan ja aiemmin olen sahannut Koivua, Pähkinäpensasta, Mäntyä, Katajaa, Pihlajaa, Tuomea........
Kuka tietää, ehkä kiinnostun puusepäntyöstä tulevaisuudessa ;D

Te, jotka ostatte tontin "jossa on paljon puita", nähkää se mahdollisuutena sen sijaan, että se olisi ongelma ;)

Jos voit päästä bröderna holmille, niin se on loistavaa!
Valtavan laaja valikoima varastossa.
He ovat ne, jotka huolehtivat siitä, että Ruotsin lapset saavat jotain sahattavaa puukäsityötunnilla :D

Puhutaan sekä Holmsin että Fanerbolagetin kanssa ennen päämateriaalin hankintaa, toistaiseksi on vain vähän prototyyppien valmistusta aloitettu ;)

Meillä on 25 ha sekametsää "tontilla", mutta ei aikaa odottaa kahta vuotta kuivumista... Mutta toki pitäisi alkaa valmistella hieman omaa puutavaraa. Ajatuksena on jatkossa varastoida hieman eri kokoja ja oma oikaisu/tasotasohöylä.

/T

Olen ostanut tavallisen woods-kosteudenpoistajan, olen ajatellut rakentaa autotalliin muoviteltan teipatuilla saumoilla ja kokeilla kuivata puutavaraa sillä tavalla, pääasiassa lattialautoja ja koivupuuta portaisiin. Sillä tavalla pitäisi voida laskea kosteuspitoisuutta aika hyvin!

Jos aiot valmistaa hieman enemmän, voit myös tarkistaa Fredricsons trä Malmössa www.fredricsons.com tai Nordiska fanerfabriken Vimmerbyssä www.nordiskafaner.se. Hintatasot voivat vaihdella melkoisesti eri toimittajien ja laatujen välillä. Fredricsons on Ruotsin suurin huonekalu- ja puusepäntehtaiden materiaalitoimittaja. Nordiska fanerfab. -yhtiöllä on jakeluauto, joka toimittaa (myös pieniä määriä) joka viikko Tukholmassa. ;D

Tarvitsee vain pieniä määriä, joten on varmaan helpointa mennä puusepänliikkeeseen ja kysyä, heillä on asiantuntemusta, joka usein puuttuu "tavallisilta" puutavaramyyjiltä paikoissa kuten Bauhaus.

edit: huomasin vähän myöhään, että se oli aika vanha julkaisu, joten olet varmasti jo ostanut puutavarasi...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.