Hei

Aiomme laajentaa taloamme kesällä/syksyllä 67 m2. Meidän osalta työnä on pääasiassa maalaustyö, kun taas urakoitsija rakentaa loput. Mietin kuitenkin, voisiko jo valkoiseksi kuultomaalattua paneelia kattoon (harjakatto), tuplapontattua, joka on 18 ja 22 mm paksu.

Onko kenelläkään neuvoja tästä???

Hei!

Kävin eilen ByggOlessa Nackassa, ja heillä oli valkovahattuja sisäpaneeleja. En oikein tiedä, mitä se oikeastaan on, mutta se näytti valkolakatulta, kun katsoi sitä.

/pinebar

Tiedän, että Beijersillä on valkolaseroitu paneeli, pitäisi kyllä löytyä isommista rakennustarvikeliikkeistä.. Kuitenkin vähän kalliimpaa kuin laseroida itse. ;)

Ostin Bauhausista jokin vuosi sitten, valitettavasti en muista hintaa.

/Lars

Me asensimme tällaista koko kattoomme..

http://www.siljan.com/8c-panel_produkt1.asp

Se on petsattu, mutta se näyttää melkein vähän vahapintaiselta.. Henkilökohtaisesti en oikein pidä valkolakatusta, mielestäni se näyttää helposti hieman vaaleanpunaiselta ja lisäksi se kellastuu ajan myötä. Ilmeisesti se, johon linkkasin, on paljon värinpitävämpi. Meillä se on ollut paikallaan 3 vuotta ja sillä on täsmälleen sama sävy kuin uudessa..

Hinta oli (muistaakseni) reilut 110kr/m².

Byggmaxilla on myös valkovahattua, Moelvenin puuta. Minun sisäkatossani on sellaisia. Ne ovat myös suorat ja hienot. Olen testannut Gapro ja vastaavia aiemmin, mutta Byggmaxin paneeli oli selvästi parasta laatua.

Kiitos kaikista vastauksista.

Kiinnostavaa käyttää vitvax:tä yms vaihtoehtona valkolasoitukselle. En HALUA, että se kellastuu, joten tämä täytyy tarkistaa...

Se, joka oli ostettu Byggmaxista, tarkoitatko sitä, joka oli 15mm paksuus? Meidän täytyy olla vähintään 18mm, mieluiten 22mm, jotta se tukee eristeen alla kunnolla, kuten olemme saaneet tietää.

Ystävällisin terveisin, Anna

Onko se täysin poissuljettua tehdä itse?

Laseraus sujuu nopeasti, ja jos voi vain seistä ulkona ja käsitellä puutavaraa, niin se on hoidettu yhdessä päivässä. Se kuivuu myös nopeasti, joten jos teette sen nyt, puutavara voi kuivua hieman ennen kuin se naulataan paikoilleen.

::)

Oli tarkoitus maalata paneeli itse, mutta muutimme mieltä, kun löysimme valmiiksi lasitetut halvemmalla hinnalla (Byggmaxista) kuin mitä rakennusurakoitsijamme oli laskenut budjettiin. Nyt ne eivät olleet oikean paksuisia, mutta aloitimme sitten miettiä näitä vaihtoehtoja. Ajattelimme, että ehkä riittää maalata kaikki ulkopaneelit ym, mutta ehkä sinulla on oikeassa, että se on helppo tehdä ja tulee lopulta halvemmaksi.

Terveisin, Anna

Bob_the_builder
Lainaan ketjua ja jatkan hieman: te, jotka olette itse maalanneet - oletteko ensin oksalakannut? Toimiiko hyvin ilman vai tuleeko hartsista väistämättä keltaisia läiskiä vuoden sisällä? En voi kuvitella, että valmiiksi maalattu paneeli olisi "okskäsitelty" nimittäin...

Bob_the_builder sanoi:
Lainaan ketjua ja jatkan hieman: te, jotka olette käsitelleet itse - oletteko laittaneet oksalakkia ensin? Toimiiko hyvin ilman vai tuleeko hartsista väistämättä keltaisia läikkiä vuoden kuluttua? En voi kuvitella, että valmiiksi käsitelty paneeli olisi "oksakäsitelty" nimittäin...
En ole tehnyt sitä kuusipaneelille, jonka olen käsitellyt. Ensimmäinen paneeli, jonka laitoin, on ollut paikallaan noin 3 vuotta nyt, uskoisin, eikä oksien kohdalla ole edelleenkään mitään ongelmia.

Olen sekä petsannut itse että ostanut valmiiksi petsattua ja saanut molemmissa tapauksissa keltaisia läikkiä.

Eikö olekin niin, että vain furaani kellastuu?!

Oletko puhumassa siitä, mikä oli ostettu Byggmaxista ja oli 15mm paksu? Meille on kerrottu, että meidän täytyy olla vähintään 18mm, mieluiten 22mm, jotta se pitää eristeen kunnolla paikallaan.
Yleensä kattoihin naulataan harvalista, johon sitten naulataan paneeli = 22+15 mm. Naulataan suoraan kattotuoleihin, joiden keskiväli voi olla jopa 120 cm, mutta pienillä nauloilla, joita käytetään paneelin kanssa, ja ladataan päälle kuten meidän tapauksessa 45 cm eristys, vaikuttaa vaaralliselta. Paksuudet, joista puhut, eivät ole mitään standardikatto-paneelia...mutta kaikki on mahdollista.
Eikö vain mänty kellastu?!
; sekä kuusi että mänty sisältävät hartseja ja kellastuvat siksi ajan mittaan auringonvalon vaikutuksesta. Kuusi kellastuu kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin mänty. Mäntypaneeli saat toisaalta sileämmän pinnan, koska se ei nouse niin paljon höylätessä ja laseroitaessa. Tällä ei ole suurempaa merkitystä, ellei valita profiilia, jossa on paljon pintaa, jota ei voi puhdistaa (mitä tehdään laseroinnissa tehtaalla).
Olen juuri tilannut valmiiksi laseroidun kuusiponttipaneelin...itse laseroimalla säästää rahaa, mutta valmiina säästää aikaa ;) ...lisäksi ulkona on jatkuvasti yhtä sun toista roskaa ilmassa (siitepölyä ja ties mitä), joten ulkona maalaus ei ollut meille vaihtoehto, joten tilan puute ratkaisi meidän osalta.

Hei
mitkä mitat sinulla on ja mitä jouduit maksamaan?

Olen yhä enemmän kallistumassa käyttämään peittävää kuultomaalia tai vastaavaa, eli valkoisempaa kerrosta kuin aluksi ajattelin... onneksi on vielä muutama viikko aikaa päätöksentekoon...

yhteisin terveisin Anna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.