Hei

Tänä kesänä on aika vetää flexslang vanhaan savupiippuun ja muurata uudelleen se, minkä avasin viime vuonna. Se on melko monimutkainen operaatio, sillä vedän neljä letkua samaan savupiippuun neljään eri tulisijaan, kaksi valurautauunia ja kaksi kaakeliuunia.

Tulee tarvitsemaan paljon muurausta. Minun täytyy osittain muurata uudelleen se tiilirakenne, jonka päällä valurautauunit seisovat. Tarvitsen myös muurata umpeen savupiipun, jonne letkut vedetään, ja lisäksi täytyy muurata umpeen savukanava yhteen kaakeliuuniin, jota ei aiota käyttää. Ajattelin tehdä kaiken tämän tiilillä ja jollakin kalkkilaastin muodolla, koska talo on peräisin myöhäisestä 1800-/varhaisesta 1900-luvusta. Kysymys 1 on sitten: minkä kalkkilaastin minun tulisi käyttää?

Sitten minun täytyy muurata letkut kiinni savupiipun huippuun. Se on vanha tiilistä rakennettu savupiippu, mutta siihen on tehty uusi huippu jostain karkeasta betonista. Pitäisikö minun käyttää jotain muuta laastia tässä, vai voinko jatkaa kalkkilaastilla? Se on kuten sanottu ulkona, mutta sen päällä on metallinen huppu ja koska loppuosa savupiipusta on muurattu jollakin kalkkilaastilla, ajattelin, että voisi jatkaa sillä.

Lopuksi minun täytyy kiinnittää kaakeliuunien huiput takaisin. Olen joutunut irrottamaan ne päästäkseni käsiksi savukanaviin. Onko kenelläkään hyvää vinkkiä savilaastista, jota voisin käyttää tässä?

Claes Sörmland
Kalkkilaasti

Olen muurannut perinteisellä kalkkilaastilla, eli sammutetulla kalkilla ja hiekalla. Valitettavasti märkä sammutettu kalkki on vaikea saada täältä (Teillä on sitä Skånessa, eikö?) joten olen käyttänyt säkitettyä muurarkalk E:ta, jonka olen sekoittanut kalkkitahnaksi vispilällä. Tämä kalkkitahna valmistetaan mieluiten etukäteen suuremmissa määrissä ja laitetaan suureen muurarisankoon, joka peitetään tiiviisti muovilla (esim. pala rakennusmuovia). Vähän vettä pinnalla on hyvä. Se ei siis kovetu, mutta ei myöskään saa kuivua. Se muuttuu paremmaksi ja tahmaisemmaksi muutaman päivän-viikon kuluttua.

Muuratessa otetaan osa kalkkitahnaa ja sovelias osa muuraushiekkaa (luonnonhiekka) 0-8 mm, jonka ostin paikallisesta hiekkakuopasta. Se saattaa tarvita seulontaa, jos siinä on suurempia kiviä. Sekoitetaan vispilällä.

Kuinka paljon hiekkaa sitten? Se riippuu talon iästä, kuinka paljon hiekkaa on käytetty. Vuosisadan vaihteen jälkeen käytettiin usein paljon hiekkaa, esim. 1:5 kalkkia ja hiekkaa, tarkista savupiipun nykyinen laasti ja kopioi. Kalkkilaasti on hyvin anteeksiantavaa, joten mittasuhteet eivät ole täysin tärkeitä vaikuttaisi siltä.

Savilaasti

Helpoin tapa on ostaa säkillinen savijauhetta, minulla on se paikallisessa Optimeraliikkeessä - siellä satunnaiset kaakeliuuninvalmistajat ostavat. Tämä sekoitetaan luonnonhiekan 0-8 mm kanssa (taas kerran seuloen jos tarvitaan) vispilällä. Noin 1:3 savea-hiekkaa tilavuus suhteina on yleensä sopiva. Sekoita joko etukäteen ja anna seisoa muutaman päivän-viikon, kestää aikaa, että savi täysin hydratoituu tai sekoita savitahna kuten yllä oleva kalkkitahna ja anna seisoa.

Saven voi myös kaivaa maasta, mutta se vaatii suuremman panostuksen ja enemmän tietoa. Luonnonsavi sisältää nimittäin tietyn määrän hiekkaa/silkkiä ja on siis luonnostaan eri rasvaista.

Ulkona

Ulkona muuratessa savi- ja kalkkilaasti eivät ole hyvä idea. Joten vaihtoehtona on hydraulinen kalkkilaasti tai sementti-kalkki-laasti. Kumpikaan näistä laasteista ei siedä suoraa kastumista, mikä tapahtuu esimerkiksi savupiipun harjalla, joten sinne tarvitaan peltitöitä, katto.

• Tykkään
Henningelvis
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Kalkkiuuni

Olen muurannut klassisella kalkkilaastilla, ts. sammutetulla kalkilla ja hiekalla. Valitettavasti märkä sammutettu kalkki on hankala saada täältä (onhan teillä sitä Skånessa?) joten olen käyttänyt säkillistä muuraukseen kalkki E:tä, jonka olen sekoittanut kalkkipastaksi vispilän kanssa. Tämänkaltainen kalkkipasta valmistetaan mielellään etukäteen suuremmassa määrässä ja laitetaan sitten suureen muurausammeeseen, joka peitetään huolellisesti muovilla (esim. rakennusmuovilla). Pieni määrä vettä, joka kelluu pinnalla on hyvä asia. Se ei siis kovetu, mutta ei saa kuivua. Se muuttuu paremmaksi ja tahmeammaksi muutamien päivien-viikkojen jälkeen.

Muuraamisen aikana otetaan osa kalkkipastaa ja sopiva määrä muurarihiekkaa (luonnonhiekkaa) 0-8 mm, jonka ostin paikalliselta hiekkakuopilta. Se voi olla tarpeen seulottavaksi, jos siinä on suurempia kiviä. Sekoitetaan vispilällä.

Paljonko hiekkaa sitten? No, se riippuu talon iästä, kuinka paljon hiekkaa on käytetty. 1900-luvun alun jälkeen käytettiin usein paljon hiekkaa, esim. 1:5 kalkkia ja hiekkaa, tarkista savupiipun nykyinen laasti ja kopioi se.

Savilaasti

Yksinkertaisimmin sinä ostat säkillisen savijauhetta, Minun lähialueellani paikallinen Optimerakauppa, joka pitää tätä varastossaan - se on siellä, missä satunnaiset kaakeliuunin valmistajat asioivat. Tämä sekoitetaan luonnonhiekan 0-8 mm kanssa (jälleen seuloivat tarvittaessa) vispilällä. Tyyppi 1:3 savi-hiekka tilavuudeltaan on yleensä sopiva. Sekoita joko etukäteen ja anna seistä muutama päivä-viikkoja, se vie aikaa saven täysin hydratoitumiselle tai sekoita savipasta, kuten yllä kalkkipastalla ja anna seistä.

Sitten voit myös kaivaa savea maasta, mutta se vaatii suurempaa vaivannäköä ja enemmän tietoa. Luonnonsavi sisältää tietyn määrän hiekkaa/silttiä ja on siis luonnollisesti eri rasvaisuuksia.

Ulkoilmassa

Ulkona muuraamiseen savi ja kalkkilaasti eivät ole hyvä idea. Joten joko hydraulinen kalkkilaasti tai sementti-kalkki-laasti. Kumpikaan näistä laasteista ei kestä suoraa vedelle altistumista, kuten esim. savupiipun harjalla, joten siellä tarvitaan peltityötä, kattoa.
Asun Uppsalassa ja talo, joka pitäisi muurata, sijaitsee Härnösandin ulkopuolella, joten se on kaukana Skånesta.

Voin kyllä sekoittaa kalkkipastan itse ja hankkia hiekkaa. Se ei ole kohtuuttomia määriä laastia, jota tarvitsen. Savupiippu on ehkä muurattava C-laastilla? Siinä on kuten sanottu peltinen pää, joten mitä muuraan siellä on osittain suojattu sateelta ja lumelta. Ehkä minun pitäisi korjata savupiipun saumoja myös, kun olen siellä ylhäällä ja touhuan.

• Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Kalkkilaasti

Olen muurannut klassisella kalkkilaastilla, siis sammutetulla kalkilla ja hiekalla. Valitettavasti märkäkalkkia on vaikea saada täältä (Teillä on sitä Skånessa, vai mitä?), joten olen käyttänyt muurikalka E säkissä, jonka olen sekoittanut kalkkipastaksi vispilällä. Kalkkipasta kannattaa valmistaa etukäteen suurempi määrä ja laittaa se sitten isoon muurausaltaihin, joka peitetään huolellisesti muovilla (esim. rakennusmuovilla). Pinnalla oleva pieni vesimäärä on hyvä asia. Se ei siis kovetu, mutta ei saa kuivua. Se paranee ja muuttuu tahmeammaksi muutaman päivän-viikon jälkeen.

Muuratessa otetaan osa kalkkipastaa ja sopiva määrä muuraushiekkaa (luonnonhiekkaa) 0-8 mm, jonka ostin paikallisesta hiekka-alueesta. Se saattaa tarvita seulomista, jos siinä on suurempia kiviä. Sekoita vispilällä.

Paljonko hiekkaa sitten? Riippuu talon iästä, kuinka paljon hiekkaa on käytetty. Vuosisadan vaihteen jälkeen käytettiin usein paljon hiekkaa, esim. 1:5 kalkkia ja hiekkaa, tarkista savupiipun nykyinen laasti ja kopioi se. Kalkkilaasti on hyvin anteeksiantava, joten suhteet eivät ole kovin tärkeitä ilmeisesti.

Savilasti

Helpoin tapa on ostaa savijauhetta säkissä, minulla paikallinen Optimeraliike pitää tätä varastossa - siellä harvat kaakeliuuninvalmistajat asioivat. Tämä sekoitetaan luonnonhiekan 0-8 mm (taas seulottu jos tarpeen) kanssa vispilällä. Esim. 1:3 savea-hiekkaa tilavuudessa on yleensä sopiva. Sekoita joko etukäteen ja anna seistä muutaman päivän-viikon, sillä kestää aikaa, että savi täysin hydratoituu tai sekoita savipasta kuten yllä mainittu kalkkipasta ja anna sen seistä.

Sitten voi kaivaa savea maasta, mutta se vaatii suuremman panoksen ja enemmän tietoa. Luonnonsavi sisältää tietyn määrän hiekkaa/silttiä ja on siis luonnostaan erilaista rasvaisuutta.

Ulkona

Ulkona muuraamiseen savi- ja kalkkilaasti eivät ole hyviä ideoita. Joko hydraulinen kalkkilaasti tai sementti-kalkki-laasti. Kumpikaan näistä laasteista ei kestä suoraa kastumista, joka tapahtuu esim. savupiipun päällä, joten siellä tarvitaan peltityötä, katto.
Mikä vaikuttava selkeä opas, melkein uskaltaisin itsekin lähteä meidän vanhan muurauksen kimppuun. (y)

• Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.