Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Terve kaikille. Olen työskentelemässä kylpyhuoneremonttini parissa (löytyy luettavaksi projektiketjussamme).

Olen nyt miettinyt, mikä olisi paras ratkaisu.

1. liimata minerit suoraan seinään laatan ja epätasaisuuksien päälle sekä niiden 1-2 cm aukkojen kohdille, jotka ovat katon ja seinän välissä (välipohjaa säädettäessä siitä tuli tämä korkeus)

2. rapata kaiken vanhan laatan päälle, entisten rapattujen seinien päälle ja osien päälle, joissa on reikiä jne. koska ennen siellä oli seinät....

etuna minerit. nopea, helppo ja tulee suoraksi.

etuna rappaus. halpa eikä tule "rakoa", jossa voi olla kosteutta vanhan seinän ja levyn (saviseinä) välissä.

ole kiltti ja auta minua!!!

mutta tule nyt !!

Minulla oli samanlainen tilanne kellarissani, mutta vanha rappaus oli kuitenkin poistettu. Aloitin rappaamisen, mutta 20 cm jälkeen annoin periksi... Kaikista asioista, joita olen huijannut, rappaaminen on se, jota hallitsen vähiten. Minun tapauksessani suurin osa päätyi lattialle ja se, mikä jäi kiinni, ei ollut laattojen arvoinen..... Laitoin tilalle ohuet lux-levyt. Nopeaa, helppoa ja paljon suorempaa. Jos olet hieman parempi ystävä rappauskellon kanssa, se tulee luultavasti edullisemmaksi kuin levyt. (Minä kiinnitin omani lyöntitulpilla ja laattaliimalla) Onnea...

Viimeksi muokattu:
noin, niin se on mennyt minullekin putsin kanssa :)
tekniikkaa ei yksinkertaisesti ole. kuitenkin kokeillut vähän
korjauslaastilla ja se meni paremmin, koska se tarttui kuin mikä (vähän kuin kaakeliliima).

ajatukseni mineritistä on multifix ja ripustaa levyt sillä.
pitäisi toimia?

/Linus
ps: kiitän panoksestasi

kävin tänään ostamassa 6mm minerit-levyjä.

mitä pitäisi käyttää niiden kiinnittämiseen?
uskoisitteko mutifixiin?

• Tykkään
Byggavidare
  • Laddar…
I
Koska aiot laattoittaa kylpyhuoneen, jossa on kosteusvuoto, ei ole sopivaa fuskailla ollenkaan. Ja juuri siihen olet ryhtymässä. Ajajai!

Se riippuu myös siitä, millainen pohja sinulla on, ts. mistä seinä on rakennettu.
Jos se on puuta, et saa käyttää rappausta ollenkaan. Silloin tarvitaan kosteusesto ja levyt.
Jos se on kiveä (btg., tiili, kevytbtg., kevytklinkkeri jne.), rappaus on oikea valinta. Silloin sinulla on lisäksi seinä, joka kestää osittain kosteusvuotoa ilman, että se homehtuu ja lahoaa pois. Mutta myös tässä tapauksessa nykyään estetään kosteusvuoto. Jos oletamme kiviseinän rappauksella, menettely on tällainen:

Sinun on aloitettava poistamalla olemassa oleva laatta ja puhdistettava seinä laastista. Siinä ei ole oikotietä. Sähkökäyttöinen poravasara laajalla taltalla ja ilman porausta on paras apuväline.

Sitten sinun on korjattava pinta niin, että suuret reiät 'häviävät'. Tarvittaessa voit joutua rappaamaan koko pinnan, ja jos sinulla ei ole rappaustekniikkaa 'kädessä', sinun on etsittävä muuraaja, joka voi rapata sen puolestasi. Se ei vie paljon aikaa, joten se ei ole suuri kustannus, jos itse avustat, ts. sekoitat laastia ja siivoat jälkeenpäin. Roiskesuojus seinää pitkin auttaa silloin hyvin.

Sitten rappauksen on annettava kuivua viikon (mieluiten enemmän). Tämän jälkeen pinta on kosteussuojattava taiteen kaikkien sääntöjen mukaisesti, ts. tavalla, jonka VASKA-projekti kuvaili ja jota sitten on kehitetty eteenpäin alojen ja vakuutusyhtiöiden yhteistyönä. (Pätee myös, jos sinulla on puu-/levypohja, muuten et saa myöhemmin vakuutusta mahdollisen vesivahingon sattuessa.)

Tämän jälkeen asiantuntijat kiistelevät parhaasta etenemistavasta. Kosteuseristys ei ole maailman paras pohja, johon kiinnitettäisiin laatat. Silloin voi olla ajankohtaista käyttää 6 mm Minerit-levyä. Sitä ei pitäisi ruuvata kiinni, koska ruuvi tekee reiän kosteuseristykseen ruuvin ympärillä. Mutta sen voi ruuvata tiivisteaineella reiässä, ja saada tiiviiksi. Siinä tapauksessa käytetään nylonproppua ja pitkää ruuvia FH:lla. (Esiporaa reikä Minerit-levyyn muuten se halkeaa.)

Sitten levität laattojen kiinnityslaastia ja aloitat lattian alareunasta ja vasemmasta kulmasta sen jälkeen, kun olet mitannut pintojen pituudet ja ottanut huomioon laattojen mitat. (Saatat joutua leikkaamaan laattoja molemmilta puolilta saadaksesi laatat keskitettyyn sijaintiin, jos ne eivät mene tasan seinän pituuden kanssa, sama koskee kattoa ja lattiaa.) Normaalisti voi käyttää 3-4 mm sauman, mutta nyt on ilmestynyt laattatyyppejä, jotka tulee asettaa ilman saumoja (typerä idea, se on kuin kutsuisit rouva Kosteuden aiheuttamaan ongelmia laatan taakse). Sinä päätät.

Saumaus viimeistelee yleensä laatoituksen paitsi edellisessä kohdassa mainitussa tilanteessa. Sen pitäisi tehdä saumojen yli vinosti, mutta oletko nähnyt Martin Timellin demonstroivan sitä?

Kosteussulku ei ole maailman paras alusta kiinnittää laattoja
En ymmärrä... Eikö laattoja voisi laittaa kosteussuojan päälle? Luulen, että näin tehdään 110 % kaikista kylpyhuoneista...

Sitä ei pitäisi kiinnittää ruuveilla, koska ruuvi tekee reiän kosteussulkuun ruuvin ympärillä. Mutta sen voi ruuvata silikonia reikään ja saada sen tiiviiksi.
Tällaista järjestelyä en haluaisi kylpyhuoneeseeni...

mutta nyt on ilmestynyt laattoja, jotka on tarkoitus kiinnittää ilman saumoja ollenkaan (typerä keksintö, se on kuin kutsua rouva Kosteus aiheuttamaan ongelmia laatan taakse)
Laatan sauman tehtävänä ei ole pitää kosteutta poissa! Laattojen alla on (melkein) aina 100 % kosteutta, siksi on kosteussuoja...

Selvennys: Kellariini on riski tunkeilevasta kosteudesta, siksi minulla oli vain kosteussuoja suihkukulmassa, muussa osassa huonetta kosteus saa liikkua vapaasti... (Kaikkien voimassa olevien sääntöjen mukaisesti)...

Viimeksi muokattu:
joku on ymmärtänyt väärin jotain :)
ei tietenkään pidä olla vain levyt kaakelin alla
kosteussulku ym. pitää tietysti olla :)

tilanne on se, että siellä on savitiiliä ja leca-seiniä. ei ulkoseiniä
vaan muurattuja sisäseiniä (savitiili) 18xx-luvulta ja (leca) 196x-luvulta.
asia on se, että kaksi huonetta muutetaan nyt yhdeksi isommaksi kylpyhuoneeksi.
jos nyt "kiinnitän" kiinteästi minerit-levyn (kuitusementtilevyn) tämän päälle
saadakseni sileän pinnan, niin tuleeko siitä sama asia kuin jos tasoittaisi kaiken
(? pitäisi olla niin, koska molemmat ovat "kivituotteita")
sitten käyttää jonkinlaista paikkauslaastia saumakohtiin (?) ...
sen jälkeen kosteuskelmuttaa kaikki seinät kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

en näe, miten tämä voisi olla väärin?
(mutta ollut väärässä aiemmin :P )

(vanhat kaakelit ovat 60-luvulta eikä niissä ole ollut kosteuskelmua, ja ne ovat irronneet hieman sieltä täältä
eikä takana ole lainkaan kosteutta....)

Viimeksi muokattu:
Ex Bauhausissa on erityisesti kittiä, saumanauhoja ja nylon-tulppia, joilla voi mekaanisesti kiinnittää levyt (käytetään yhdessä kiinnitysmassan kanssa). Nämä ovat heidän lux-tyyppisille levyilleen, mutta ne saattavat toimia projektiisi... Tässä on tehtävää samankaltaista mitä minä tein...

P
imported_Byggaren sanoi:
Sen jälkeen oppineet väittelevät, miten parhaiten edetä. Kosteussuoja ei ole maailman paras alusta laattojen ripustamiseen/kiinnittämiseen. Silloin voi olla ajankohtaista käyttää 6 mm Minerit-levyäsi. Sitä ei pitäisi ruuvata kiinni, sillä ruuvi voi tehdä reiän kosteussuojaan ruuvin ympärillä. Mutta silikonilla täytettyyn reikään ruuvaaminen voi toimia. Siinä tapauksessa käytetään nailontulppia ja pitkää ruuvia FH:lla. (Esiporaa reikä Mineritiin, muuten se voi haljeta.)
Toivottavasti tämä on vitsi?! Muuten se on yksi typerimmistä asioista, mitä olen pitkään aikaan kuullut.

mutta nyt on ilmestynyt laattoja, jotka pitäisi asettaa ilman mitään saumaa (typerä päähänpisto, se on kuin kutsuisi rouva Kosteuden aiheuttamaan ongelmia laatan taakse).
Ja kuinka tarkoitat, että laatoitus aiheuttaisi ongelmia vedeneristyksen kanssa?

I
bigsnucke sanoi:
En ymmärrä mitään... Eikö kaakeli voisi laittaa kosteussuojan päälle? Uskon, että niin tehdään 110 % kaikista kylpyhuoneista...

Tätä järjestelyä en haluaisi omaan kylpyhuoneeseeni...

Kaakelin ja sauman tehtävä ei ole pitää vettä! Kaakelilaattojen alla on (lähes) aina 100% kosteaa, siksi kosteussuoja on olemassa...

Selvennys: Kellarissani on riski ulkoa tulevasta kosteudesta, siksi minulla oli kosteussuoja vain suihkunurkassa, muun huoneen kosteus saa kulkea vapaasti...(Kaikki voimassa olevien sääntöjen mukaisesti)...
Koska sinulla ilmeisesti on enemmän kokemusta ja tietämystä tästä asiasta kuin minulla, olisi mielenkiintoista saada kuvaus siitä, mitä pidät virheellisenä sen sijaan, että vain hylkäät kirjoittamani.

I
ACME sanoi:
Toivon, että tämä on vitsi?! Muuten se on yksi tyhmimmistä asioista, joita olen kuullut pitkään aikaan.

Ja miten meinaat, että laatoitus aiheuttaisi ongelmia vedeneristyksen kanssa?

Voit mielellään selittää minulle, mikä siinä on tyhmää.

Jos asetat lasin tavallista vesijohtovettä tiskipöydälle (tai jonnekin muualle) muutamaksi kuukaudeksi, huomaat kyllä mitä puhdas vesi voi saada aikaan, jos se jätetään rauhaan. Kuvittele sitten tämä vesi laattojen väliin ja taakse, koska saumoja ei ole suljettu saumamassalla.

Kylpyhuonetta kutsutaan hygieniahuoneeksi, koska me ihmiset peseydymme siellä, mutta kylpyhuone, joka ei ole hygieeninen, ei ole mukava paikka huolehtia hygieniasta.

en ole ihan perehtynyt tähän tiivistejuttuun, mutta minusta vaikuttaa todella tyhmältä kiinnittää niitit levyihin tiivisteen ulkopuolelle.

ja sitten, onko saumoja vai ei, pitäisi olla yhdentekevää, koska kaakelin taakse pääsee kuitenkin kosteutta...

bigsnucke : suuri kiitos, aion katsoa näitä asioita (Y)

Vastauksena kysymykseen siitä, mikä mielestäni on väärin importerad_byggaren´in päättelyssä:

1 Kaikkien vedeneristevalmistajien mukaan on mahdollista laittaa laattoja sen päälle (juuri niin se tehdään...).
2 On turhanpäiväisen typerää ruuvata reikiä vedeneristeeseen, ellei se ole aivan välttämätöntä.
3 Laattasauma ei ole vedenpitävä. Laatta+sauma on erinomainen suoja varsinaiselle vesieristeelle, kosteussululle.

Muuten; En ole kokenut kylpyhuonerakentaja, mutta suurimman osan asioista voi lukea, esimerkiksi tältä foorumilta.

imported_Byggaren sanoi:
Därefter tvistar de lärde hur man bäst ska gå vidare. Fuktspärren är inte världens bästa underlag att hänga/fästa kakel på. Då kan det vara aktuellt med din 6 mm Mineritskiva. Den ska helst inte skruvas fast eftersom skruven vrider hål i fuktspärren kring skruven. Men det går att skruva med silikon i hålet och få tätt. I så fall är det nylonplugg och lång skruv med FH som gäller. (Förborra hål i Mineriten annars så spricker den.)
De lärde tvistar inte alls. Det finns ingen som bygger som du beskriver, att man skulle skruva dit en mineritskiva utanpå tätskiktet. Det vore att gå ifrån branschreglerna, och att helt sumpa försäkringsskydd och materialleverantörernas garantier. Det finns inte den minsta anledning att göra det, fästmassans vidhäftning mot tätskiktet är aldrig ett problem. Dessutom vore det en direkt sämre lösning. Skruvhål i tätskiktet är den största riskfaktorn idag, och med din lösning får man massor av sådana svaga punkter.

Jag har aldrig hört talas om den här lösningen, och är uppriktigt nyfiken på om du hittat på den själv eller om du har någon enda källa på den?

imported_Byggaren sanoi:
En fog på 3-4 mm kan du räkna med i normalfallet, men nu har det dykt upp kakel som ska sättas utan någon fog alls (dumt påhitt, det är som att bjuda in fru Fukt att ställa till det bakom kaklet). Du väljer.
Fogen har ingen vattentätande funktion. Det finns inte den minsta nackdel att sätta plattor utan fog. Det är alltid dyblött bakom plattorna i duschen, oavsett om de är fogade eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.