Y
  • Man ska inte använda tryckimpregnerat inomhus - risk för lukt.
  • Man kan med fördel använda det utomhus, tex trädäck.

Men... Hur är det att börja blanda in tryckimpregnerat i konstruktioner som tidigare har obehandlat virke?

Jag renoverar en ekonomibyggnad nu, pelare som bär taket och så.
- Är det en fördel eller nackdel att börja byta ut skadade delar mot tryckimpregnerat eller blir det som att lägga fuktigt virke emot det befintliga så befintliga tar skada?

Exempelvis så behöver jag byta den horisontella klossen. Mår övrig konstruktion dåligt om jag väljer tryckimpregnerat?
Vaakasuora tukipuu, jossa osin maalattua ja kulunutta puuta, mahdollisesti osa talon runkoa tai katoksesta, ruostunut metallipala kiinnitetty.

Siinä asemassa sillä ei liene niin paljon merkitystä, sillä olemme jossain määrin oven/portin yläpuolella katoksen alla?

Mutta kyllä, mielestäni johtopäätöksesi on järkevä. Ei ole aina viisasta vain heittää painekyllästettyä puutavaraa väärään paikkaan, koska se voi silti olla "jatkuvasti märkänä" ja kuljettaa kosteutta rakenteen suojaamattomiin osiin. Jos se kuitenkin on riittävän ilmava kuivumaan, se toimii.

Vaihdoin muutama vuosi sitten hirsikerran yhteen navettani/latooni sivuun. Se on hieman alhaalla, mutta kivien päällä, mutta roiskevettä on (se 100-vuotias) oli vain pölyä joissain paikoissa. Se tuntuu toimivan "saumassa" painekyllästettyjen ja ei painekyllästettyjen osien välillä, mutta siellä on myös hyvä tuuletus.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.