Hei.

Olen purkanut osan kellarin lattiasta noin 20m2 käsitelläkseni salaojaongelmaa. Nyt, kun minun on valettava reikä umpeen, olen helposti epävarma, kun saan paljon hyviä vinkkejä siitä, miten minun pitäisi tehdä ja minkä tyyppistä betonia minun pitäisi käyttää.

Suunnitelmani on:
Ensin peittää maa (multa ja kivi) maasuojakankaalla ja tasoittaa soralla noin 50mm. Tähän kerrokseen tulee myös viemäröinti ja salaojitus, sen jälkeen 100mm eristettä ja sitten raudoitus ja jonkinlainen betoni 100mm, sen jälkeen tasoite, jotta koko kellari olisi tasainen ja siisti. Sen päälle aion asentaa tuuletetun lattian, jossa myös suojaan altistuneet seinät tällä järjestelmällä mekaanisesti tuuletetakseni mahdollisen kosteuden rakenteesta. Lattialämmitystä ei asenneta, koska laatta on suurimmaksi osaksi suoraan maata vasten. 40-luvun talo.

Jos jollain on hyviä ajatuksia ja ideoita betonin tyypeistä ja kuivumisajoista, olisin erittäin iloinen. Jos jollain on kokemuksia vastaavista projekteista, olen erittäin kiinnostunut kuulemaan, miten olette tehneet.

Kuva on otettu ennen salaojituksen ym. asennusta. Joten kyllä, se on märkää!

Terveisin
Denny

• Kellarikerroksen lattia purettuna, vesi makaa lammikoina. Näkyvissä putkia, puurunkoja ja tiiliseinät. Rakennus ja remontointi käynnissä.
Ei paljon neuvoja betonin laadusta, sillä ostin valmissekoituksen (betoniauto), koska minulla oli noin 13 neliömetriä ja en pitänyt sitä työn arvoisena sekoittaa itse. Ostin palvelun yritykseltä ja pinnassa oli kallistus kohti kaivoa ja niin tasainen, etten tarvinnut tasoittaa sen jälkeen. Minulle he sanoivat, että kannattaa laskea 1 viikko/cm, joten odotin 10 viikkoa, ennen kuin lattialla pystyi jatkamaan.

Kysymys on siis, aiotko sekoittaa itse vai hankkia betoniautosta? Mutta koska aiot asentaa ilmastoidun lattian päälle, voit käyttää karkeabetonia tai vastaavaa betoniasemalta. Aseta vedonohjauskiskot huolellisesti ja käytä mittalautaa valuessasi, jotta saat oikean tason heti etkä tarvitse tasoitemassaa. Koska et tarvitse vesieristystä, sinun ei tarvitse ottaa huomioon kuivumisaikoja. Voit periaatteessa jatkaa seuraavaan vaiheeseen päivä valun jälkeen, mutta sanoisin, että saattaa olla fiksua odottaa viikko, jotta voit pitää betonin kosteana sen kovettuessa.

Olen asentanut sekä Japen järjestelmän mekaanisesti tuuletetuille kellarinseinille, mutta myös passiivisesti tuuletetuilla sisäisellä eristyksellä. Onko jotain erityistä, mitä haluat tietää? Muistaakseni @Jarlingar on jonkin verran kokemusta lattian tuulettamisesta, jos ei muuta.

Kun aiot tuulettaa sekä seinän että lattian, suosittelen ottamaan apua Isola:lta. Silloin saat sekä mittapiirustuksen/suunnittelun että materiaaliluettelon. Aseta pitkäikäinen muovi singelin ja eristeen väliin. Vahvistuksessa käyttäisin 6150-verkkoa ja betonia vastaavaa c32/40. Voit edullisesti valaa 8 cm:n sijasta 10 cm.

Ja Isola haluaa varmaankin myydä sinulle myös tuulettimia..
Minä kytkin lattiani mitoitettuna virtauksena FTX:ään ja se on toiminut Rolex 8 vuotta 👌

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.