Hei,

Olen nähnyt monia piirustuksia erilaisten pienempien rakennusten, kuten autotallien/mökkien/autokatosten, pystyttämisestä runkorakenteella, joissa on ja ilman vinotukia.

Milloin niitä pitäisi olla ja milloin niitä ei tarvita?

//Tomas

Mielipiteeni: kaikissa lattian säännöksissä "lattian narinan" estämiseksi

..//N

• Tykkään
Plupp 492791
  • Laddar…
Selitä minulle, miten narina vähenee? Siksi, että kuormaa jaetaan hieman viereisille koolingeille?

Seuraava kysymys sitten, miksi käytetään lyhyitä tukipuita seinissä? Onko se sivuvakauden vuoksi? Eivätkö levyt (OSB, kipsi jne.) pidä tarpeeksi?

Kotlaan vain seinät, joissa tarvitsen tukea jollekin. Esim. ikkunat, ovet tai kattokannattimet. Toinen tapaus on, jos minun täytyy asentaa jotain raskasta sisäpuolelle.

Muuten rakennan tavallisella pystyrungolla ja lukitsen sen ristikkäisillä naulalevyillä.

poikkipuut seinä ja lattia ovat mielestäni 2 eri asiaa
väitän itsepäisesti, että ne tulisi toteuttaa lattian koolausten välissä.
Harvalaudoitus, joka naulataan lattian koolausten päälle, pitää koolaukset tukevina ylöspäin.

Halpa vakuutus!

..//N

Korta asennetaan seinään
Ristiinliitos lattiassa

oikea, mutta olen kuitenkin kuullut toisten sanovan, että kortling on ilmaisu, joka sekoitetaan krysskolvning:in kanssa, mutta kortling toimii myös lattioissa, krysskolvning on kuitenkin tehokkaampi.
..//N

kiitos kaikista vastauksista.

Kysymykseni koski pääasiassa kortlingeja seinissä, mutta on aina mielenkiintoista oppia lisää rakennustaiteesta.

Aion rakentaa autokatoksen varastolla, 3 * 3,6 m. Ajatuksena on, että seinät koostuvat lukkolaudasta, ulkokipsistä 45*120 koolauksella, mahdollisesti vaneri sisäpuolella, jotta voit ripustaa asioita seinille. Tämän ketjun yhteenveto näyttää sitten olevan siltä, että:

Kortlingit eivät ole tarpeellisia, paitsi siellä, missä aiotaan ripustaa raskaita esineitä sekä ovien ja ikkunoiden kohdalla. Oikein?

Vastakysymys. Aiheuttavatko kortlingar seinässä muuta haittaa kuin mahdolliset kylmäsillat, jotka voisivat syntyä?

Sitten antakoon ostamani puutavara lyhyistä tulla lasten leikkimökiksi sen sijaan :D

• Tykkään
AndreasA81 ja 1 muu
  • Laddar…
niin paljon puuta lyhkejään?
onko joku ehkä pilailut kanssasi?

..//N

.. tai pieni leikkimökki :)

ostin 3,6 reglar ajatuksella, että se riittäisi kahteen ~60cm kortlingariin.

//Tomas

Milkshaken
Olin kuitenkin asentanut poikkipuut varmuuden vuoksi, sillä plyfa ei ole erityisen tunnettu siitä, että se kestää painavien esineiden ripustamista,,,, Esimerkiksi et voi käyttää tavallisia puuruuvia kiinnittämään esim. kaappeja, pyöriä, tikkaita jne. sellaiselle seinälle..... Sen sijaan aseta poikkipuut säännöllisin välein, niin tiedät mihin voit kiinnittää ja lisäksi siitä tulee jonkin verran lineaarinen.....

Vain ehdotukseni...:)

tai kirjoita yksinkertaisesti ylös paperille mihin korkeus kohdalle kortlingi on kiinnitetty.

..//N

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.