Olen parhaillaan kunnostamassa kellarissa olevaa huonetta, josta tulee pannuhuone ja pesutupa. Ulkoseinät koostuvat betonista ja sisäpuolella on puukuituja sekoitettuna sementtiin.
Sisääntuleva vesi nousee lattiasta 5 cm seinästä, joten ei ole tilaa rakentaa metallirungoilla.
Aikaisemmat lastulevyt on kiinnitetty huonosti aiemmin nauloilla.
Miten saan jäykän sisäseinän tähän?
Kipsilevy tai ehkä tuplakipsilevy ja kiinnitys pitkällä ruuvilla betoniin puukuitueristeen takaa?
Oletkin melkein vastannut siihen itse, mutta helpoin tapa on ehkä osb, jonka kiinnitetään naulatulppailla, joiden on tietysti ulotuttava betonin sisään taustalla. Sitten kiinnitetään kipsi siihen. Itse olen nähnyt kyseistä materiaalia enimmäkseen vuokratalojen kellarikattoissa.
Ei riskiä OSB:stä, koska sen takana on muovia? Ajattelin kokonaan välttää luonnonmateriaaleja, mutta luulen, että siitä tulee vakaampaa, jos voin laittaa OSB:ä ja sitten kipsilevyä päällekkäin.
Niitä on kaksi erilaista koulukuntaa kellarimiljöissä.
1. Ei lainkaan orgaanista materiaalia, se on pelottavaa
2. Niin kauan kun on kuivaa, käytä mitä materiaalia haluat.
Itse kuulun vaihtoehtoon nro 2. Niin kauan kuin kellari on kuiva, toimivalla salaojituksella ja mielellään eristyksellä ulkopuolella pordrän/isodrän muodossa, en pelkäisi käyttää orgaanista materiaalia. Itselläni on/oli träulit kellarissani. Olen remontoinut useita huoneita ja näissä huoneissa olen nakutellut träulitin alas, se irtoaa suurina levyinä. Rungostanut terässeinän ja sitten eristänyt ilmarako ulkoseinää vasten, sitten osb ja kipsi. Tämä antaa mahdollisuuksia asentaa sähkörasiat, vetää putkia ja johtoja siististi seinään. Ennen kaikkea se antaa hyvät mahdollisuudet kiinnittää asioita seiniin.
Varmista, että talolla on kuivaa päänsä päällä (katto) ja sitten jaloissaan (salaojitettu perusta). Sitten voit vain jatkaa.
Minä nakuttaisin träulitin alas, runkoaisin 45 tai 70 teräsrungolla ja sitten eristäisin ilmarakolla ulkoseinää vasten. Osb/vaneri ja sitten kipsi. Sillä tavalla sinulla on hyvä seinä ja hyvät mahdollisuudet. Tällä tavalla menetät ehkä 3 cm sen sijaan, että menettäisit 10 cm nykyisen seinän ulkopuolelle, jos asennat sen seinän ulkopuolelle.