Etsin holkkimaisen ruuvi-mutteri-yhdistelmän, jossa on ruuvinpäät molemmissa päissä. "Mutteri" näyttää siis siltä, että se on ulkoisesti sylinterimäinen ja sileä, sisäpuolelta tietenkin kierteinen, ja sen pohja on itsessään ruuvinpää, joka yleensä vastaa mukana tulevan koneruuvin muotoilua. Päät ovat usein ohuita ja hieman kupumaisia kuusiokantaisia, mutta niitä on eri malleissa. Kun ruuvia kierretään pohjaan asti, siitä tulee bilateraalisesti symmetrinen sileä sylinteri, jossa on päät molemmissa päissä. Neljää tällaista ruuvia voidaan käyttää esimerkiksi sitomaan yhteen kunnon nippu rei'itettyjä A4-papereita, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Mikä on tämän tyyppisen ruuvi/mutteriyhdistelmän nimi?? Olen googlannut holkkiruuvi, holkkimutteri, pitkän mutterin pää ja kaikenlaista, mutta en löydä mitään mikä näyttäisi siltä, mitä etsin. Ja mistä sitä voi ostaa? Rakennuskaupoissa ei tunnu olevan tällaisia erikoisruuveja irtonaisina, mitä olen nähnyt.

Asiaa mutkistaa se, että haluan pitkän, ohuen holkin. Ulkohalkaisija 4-6 mm ja kiinnityspituus 50-80 mm. Onko tällainen tulikukka olemassa?

Koppelskruvi?

Paritusruuvi näyttää tältä:

Kuvassa on metallinen koppelskruv, jota käytetään rakennusprojekteissa liittämiseen.

Googla ostopaikkojen löytämiseksi.

Tällaisia ruuveja saa ilmaiseksi IKEAn myymälässä.
Niitä käytetään keittiökaappien yhdistämiseen, ja niitä löytyy kassojen ulkopuolelta,
missä voi noutaa erilaisia pieniä esineitä ilmaiseksi.

Mutta mistä löydät sanasi? Vakava kysymys.
bilateralsymmetrisk? Oletko itse keksinyt sen vai mistä olet saanut sen?

Se ei ole ilmainen, maksetaanhan 2 kr/asia hyväntekeväisyyteen.

jonmo sanoi:
...man betalar väl 2 kr per pryl till välgörande ändamål.
Eikö se ole vapaaehtoista?

En ole koskaan maksanut kun olen ollut siellä ja täydentänyt.
Mutta siitä on tietysti muutama vuosi. IKEA Kållered.

Kiitos kuulkaa. Se on sellainen kuvassa, jota tarkoitan. Ongelma on, että kun nyt googlaan koppelskruv, saan enimmäkseen esiin ikkunayksityiskohdan, joka näyttää tältä:
http://www.bauhaus.se/koppelskruv-komplett-305-50mm.html

Monilla lapsilla on rakas nimi tai miten sen nyt sanoisi :confused:

IKEA - mielenkiintoinen idea, en ajatellut sitä. Mutta tuskin on paljon valittavaa, jos haluaa kapean ja pitkän. Voin tarkistaa, jos minulla on onnea, mutta eikö tällaisia juttuja ole lajiteltuina irtopainoina? Löysin verkkosivun, joka myi koppelskruvar (en tiedä mittoja) 1000-pakinena, ja se tuntuu hieman tarpeettomalta...

Mutta mistä löydät sanasi? Vakava kysymys.
bilateralsymmetrisk? Oletko keksinyt sen itse vai mistä olet saanut sen?
No mutta, on aika tutustua uuteen käsitteeseen kuulen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilateral_symmetri

Huomaan muuten nyt, että tämä pieni laite on sekä bilateralsymmetrinen että radiärsymmetrinen, mutta koska käytännössä kaikki ruuvit ja mutterit ovat radiärsymmetrisiä, se ei lisää paljon. Olisin myös voinut kirjoittaa: "Näyttää samalta molemmissa päissä, jos ajattelee jakavansa sen poikki" mutta se vaatii enemmän sanoja. Paras olisi ollut löytää kuva ja laittaa se esille välttääkseni väärinymmärrykset, mutta silloin täytyy tietää, mitä etsiä...

Joka tapauksessa, aion tarkistaa IKEA:n ja...? Eikö Tukholma/Uppsala-alueella ole mitään ketjua, jossa olisi kunnon valikoima hauskoja ruuveja. Tai jos voi tilata irtotavarana verkosta.

EDIT: Kutsutaan ilmeisesti myös förbindelseskruv: http://www.nords.se/sv/forvaring/beslag/ovrigt/forbindelseskruv-miller-4-p.html

Viimeksi muokattu:
Voitko lähettää sähköpostia kaikille rauta- ja rakennustarvikekaupoille alueella ja kysyä, onko heillä bilateralsymmetriska tai radiärsymmetriska ruuveja :)

Onnea :cool:

PS
Lopetin latinan opiskelun opittuani
Me hoc ipsum nihil agere delectat :)

On itse asiassa helpompaa pärjätä maan kielellä.

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
S
urdjur sanoi:
Kiitos kaverit. Tarkoitan kuvaa tällaista. Ongelma on, että kun nyt googlaan koppelskruv, saan enimmäkseen ikkunayksityiskohtia, jotka näyttävät tältä:
[linkki]

Niin rakkaalla nimellä on monta lasta tai mitä sitä sanotaan :confused:

IKEA - mielenkiintoinen idea, en ajatellut sitä. Mutta kai siellä ei ole paljon valikoimaa, jos haluaa kapean ja pitkän kapineen? Voin tarkistaa onnekkaasti, mutta eikö tällaisia juttuja ole lajiteltu irtotuoteena? Löysin nettisivun, joka myi koppelskruv-ar (en tiedä mittoja) 1000-packissa, ja se tuntuu hiukan tarpeettomalta...

Nämen, aika tutustua uuteen käsitteeseen kuulen:
[linkki]

Huomaan nyt muuten, että tämä pieni kapine on sekä bilateraalinen että radiaalisymmetrinen, mutta koska käytännössä kaikki ruuvit ja mutterit ovat radiaalisymmetrisiä niin se ei lisää paljoa. Olisin voinut myös kirjoittaa: "Näyttää samalta molemmissa päissä, jos ajattelee jakavansa sen poikittain", mutta se vaatii enemmän sanoja. Paras olisi varmaan löytää kuva ja laittaa se ylös väärinymmärrysten välttämiseksi, mutta silloin pitää tietää mitä etsiä niin...

Joka tapauksessa, aion tarkistaa IKEAsta ja...? Onko olemassa ketjua Tukholma/Uppsala-alueella, joka tarjoaa kunnollisen valikoiman hauskoja ruuveja. Tai jos voi tilata irtotuotteita netistä.

EDIT: Sitä kutsutaan ilmeisesti myös nimellä förbindelseskruv: [linkki]
kutsutaan koppelskruv, on vain erilaisia malleja

Alkueläin: Kysyt joltakulta, joka myy hieman erikoisia ruuveja -08 ympäristössä ja sen lähellä. Kokeile Sifvert Skruvia. "Minun aikanani" (eläkkeellä nykyään) heillä oli lähes kaikkea ruuveihin liittyvää. Ja jos heillä ei ollut, he hankkivat sen tai valmistivat itse.

Keskustelu on neljä vuotta vanha ja urdjur ei ole ollut paikalla 1.5 vuoteen. ;)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.