Hei,

Mitä materiaalia tämä voisi olla? Se on melko pehmeä ja sijaitsee vaatekomeron/ullakon ulkoseinillä talossa, joka on rakennettu vuonna 1927, mutta remontoitu 1980.

Onko se treetex? Voiko siihen laittaa kipsilevyä vai ehkä tasoittaa suoraan?

Kiitos etukäteen!
 
  • Vaaleanruskea, hieman karkea levy, jossa on muutama musta pilkku. Sijaitsee vaatekaapin ulkoseinällä, mahdollisesti treetex-materiaalia.
  • Puulevy ja pehmeä kuitulevy rinnakkain, mahdollisesti katto- tai seinämateriaalia talosta, rakennettu 1927, muokattu 1980.
  • Kuvassa on seinään kiinnitetty vaaleanruskea levy, mahdollisesti treetex. Näkyvissä ruuveja ja levyn kuitumainen pinta.
Tretex ja ei ole hyvä kittiä varten, liian kuiva, kitti putoaa pois, sitä vastoin, jos löydät koolaukset, niin se on hyvä kipsin kanssa, mielellään 13 mm, rotkips 6 mm voi aiheuttaa kuoppia.
 
  • Tykkään
elloffo
  • Laddar…
Kyllä, se näyttää Tretexiltä. Toki siihen voi laittaa kipsiä suoraan päälle, mutta mielestäni Tretex voi tuoksua jonkin verran ja poistaisin sen varmaankin ensin. Ennen vanhaan siihen pakkeloitiin suoraan. Mutta se voi yleensä halkeilla.
 
  • Tykkään
Destrier ja 2 muuta
  • Laddar…
En ole oikeastaan ajatellut hajua, eikö olekin tretex vain puristettua puumateriaalia?

-RB- -RB- sanoi:
Kyllä, se näyttää olevan Tretex. Kyllä siihen voi laittaa suoraan kipsiä, mutta mielestäni Tretex voi haista jonkin verran, ja itse varmaan poistaisin sen ensin.
Ennen vanhaan siihen tasoitettiin suoraan. Mutta se voi yleensä haljeta.
 
Joo. Ehkä minä olen herkkä ;)
Repäisin osan meidän ullakolta ja se vanha vähän ummehtunut tuoksu hävisi heti. Joten ajattelin, että se oli tretex, joka haisi.
 
  • Tykkään
Destrier ja 1 muu
  • Laddar…
C
Jos sen repii irti, kannattaa muistaa, että se on materiaali, jolla on hyvät eristysominaisuudet. Vaikka levyt eivät olekaan kovin paksuja, niin ne tekevät vähän kuitenkin.
 
  • Tykkään
elloffo
  • Laddar…
Maalaa ensin halvalla maalilla, jotta voit sen jälkeen tasoittaa.
 
  • Tykkään
elloffo
  • Laddar…
U
Olen kokeillut sekä tasoitusta että renoveringsgips treetexille. Renoveringsgips on kätevä, jos ei haittaa, että se lisää 6 mm, muuten se aiheuttaa ongelmia esimerkiksi listojen kanssa.

Olen myös tasoittanut laajasti sen jälkeen, kun olen maalannut ensin, eikä yhtään halkeamaa (toistaiseksi ainakaan).
 
  • Tykkään
elloffo
  • Laddar…
Treetex ei sisällä formaldehydiä. Kovalevyt sen tekevät.
 
  • Tykkään
elloffo ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.