Hei!

Voisittekohan auttaa minua vahvistamaan ajatuksiani siitä, mikä seinä on kantava. Liitteenä 2 piirustusta.

Minä (joka olen täysin amatööri) uskon, että se on se, johon olen piirtänyt punaisen viivan. Voiko se pitää paikkansa, vai ovatko ehkä molemmat seinät kantavia?

Jos nyt sanotaan, että se on "punainen" seinä, joka on kantava, voiko olla ongelmia vaihtaa kattotuolit 45 asteen kulmaan ja sisustaa ullakko? Pelkästään painon suhteen.

• Rakennuksen pohjapiirros ja poikkileikkaus, joissa merkitty punaisella viivalla mahdollisesti kantava seinä, mukana myös kysymys kattotuolien vaihdosta.
Päätellen perustasta (näyttää olevan palkki punaisen seinän alla) niin punainen seinä on kantava.

Mutta sinulla on ristikko-orret, sellaiset ovat usein itsensä kantavia koko jännevälin yli. Joten on hyvin mahdollista, että mikään seinistä ei ole kantava.

Jos aiot sisustaa ullakon, sinun on todennäköisesti tehtävä välikatto, jonka on sijaittava kantavalla seinällä suunnilleen siinä, missä punainen on. Joten sinun kannattaa selvittää, onko punainen seinä riittävän vakaa. Välikattoa ei todennäköisesti voi tehdä itsenäisesti kantavana koko jännevälin yli.

Jos aiot sisustaa, et todennäköisesti halua ristikko-orret, vaan tarvitset toisenlaisen rakenteen.

Toiset kattotuolit tehdään.
Tässä mitä olin ajatellut:

• Talokaavio, joka näyttää toisen tyyppisen kattotuolin suunnitelman.
Miten minun pitäisi edetä tarkistaakseni olemassa olevan seinän kantavuuden??

Kestävätkö Fackverks kattoristikot todella 9,8 m jännevälillä ja 60 cm märkää lunta (asumme Pohjois-Suomen yläosassa) ilman kantavaa seinää välissä??

Kuinka pitäisi edetä, kun asennetaan uusia kattoristikoita, pitäisikö ne asentaa vanhojen kattoristikoiden "jäännösten" päälle? Vai miten se pitäisi tehdä?

Kiitollinen kaikesta saamastani tiedosta.

Terveisin

Patrik

patrikwinbjork sanoi:
Kestävätkö Fackverks-kattotuolit todella 9,8 m jännevälin 60 cm märällä lumella (asun Pohjois-Suomessa) ilman kantavaa seinää välissä??
Kyllä toki kattotuolien pitäisi kestää tämä jänneväli. Vaativimmalla lumikuormavyöhykkeellä (4) sinun pitäisi pystyä mitoittamaan Fackverks-kattotuoli tyyliisi siten, että ne kestävät jopa 12 metriä.

okei, sitten pitää vain selvittää, miten tietää, onko seinä kantava vai ei.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.