Heippa!
Aion rakentaa eristämättömän tallin, jonka koko on 15x9 m ja korkeus noin 3,5 m (yhteensä alajuoksusta yläpalkkiin), katto, jossa on noin 45 asteen kaltevuus (sen tulee olla vanhanaikaisen näköinen), joten se on noin 8 m harjaan. Kattomateriaalina käytetään kuitusementtilevyjä, jotka asennetaan suoraan kattopalkkien väliin oleville koolauksille (ei tule siis mitään aluskatetta).
Nyt ajattelen erilaisia työ- ja kustannussäästötoimenpiteitä, jotka eivät tietenkään saa vaikuttaa kestävyyteen. Yksi sellainen on seinäkoolausten välinen etäisyys. Voisiko niitä pidentää noin 1 metriin tai ehkä 1,2 metriin? Toisaalta säästän työtä ja puutavaraa, mutta uskon myös, että siitä tulisi hienompi eikä niin "sekava", jos koolaukset olisivat harvemmalla.
Alkuperäinen suunnitelma oli käyttää 2"5" pystyssä oleviin seinäkoolauksiin ja yläpalkkiin (sivuttain) 2"6" ja sitten sivuttain 2"5" (puutavara tulee "boorisahalta", joten se ei ole senttimetrimittoja).
Olen erittäin kiitollinen näkemyksistänne!

Jos sinulla on levymateriaalia seinillä, voiko niiden mitat vaikuttaa, vai mitä?

Ei, mitään kiekkomateriaalia sisäpuolella.

Mikael_L
Mitä aiot laittaa seinälle, ja mitä niiden täytyy kestää myöhemmin? (Potkivat hevoset ja hevosen töytäisyt?)

Jos aiot käyttää kipsilevyjä, et voi asettaa niitä harvempaan kuin cc60 cm.

Jos valitset raakaponttia ja hyväksyt hieman epätasaiset seinät, voit luultavasti asentaa jopa cc120 cm välein.

Jos aiot tehdä seinät 45 mm paksusta puumateriaalista, voit joko käyttää harvaa cc-asettelua tai käyttää materiaalin paksuutta saadaksesi erittäin tukevat seinät.

Joten kysymyksiä; mitä olet ajatellut laittaa seinille? masonite, OSB, kipsi, vaneri, puulankku/sääntö jne.
Ja mitä seinien täytyy kestää, oletko ajatellut kiinnittää asioita seiniin jne.

Olen ollut mukana rakentamassa tallia noin 10 vuotta sitten, ja silloin oli pikemminkin tiukemmat säännöt voimassa hevosten voimien vuoksi. Muistan laittaneemme formplyfa cc40 alttiisiin kohtiin ja OSB:tä cc90 muihin kohtiin.

S
tarkallempi ja mielellään formplyfa seinille. on varmasti olemassa sääntöjä, miten sinun pitäisi rakentaa talli. olin mukana rakentamassa navettaa lehmille, siellä oli paljon mukautuksia ja sääntöjä.

Kiitos kaikille! Aluksi sitä käytetään lampaille ja se toimii yhtenä suurena loorakennuksena, joten emme aio mukauttaa sisustusta hevosille. Jos myöhemmin rakennamme laatikoita hevosille, aiomme käyttää formplyfa, mutta se on jotain, mitä teemme mahdollisesti muutaman vuoden kuluttua. Tarkoitan enemmän rakennuksen rakennetta, miten se kestää harvempaa säännöllistä etäisyyttä ottaen huomioon kaikki ulkoiset vaikutukset, joille se altistuu (katon paino, tuuli, lumi)?

Bödde sanoi:
... Nyt mietin erilaisia työ- ja rahansäästötoimenpiteitä, jotka eivät tietenkään saa vaikuttaa kestävyyteen. Yksi niistä on seinätolppien välinen etäisyys. Voisiko sitä kasvattaa noin 1 metriin, tai ehkä 1,2 metriin? Säästän työtä ja puutavaraa, mutta uskon myös että siitä tulisi kauniimpaa ja ei niin "sekavaa", jos tolpat asetettaisiin hieman harvemmin. Alkuperäinen suunnitelma oli käyttää 2"5" pystyseinätolpille ja pystyttää 2"6" vaakatasoon hammarbandiksi ja sitten vaakatasoon 2"5" (puutavara tulee "maatilasahalta", joten se ei ole senttimetreissä). Olen erittäin kiitollinen mielipiteistänne!
Kuulostaa siltä, että et aio käyttää sisäistä seinäverhousta tallissa, muuten ei näkyisi kuinka tiheästi tolpat ovat. Ja siitä pitäisi tulla melko hutera rakenne riippumatta tolppien etäisyydestä, kun hevoset tulevat nälkäisiksi ja alkavat tapella.

Asetettaessa 2"x5" c-c 1200 on suunnilleen sama kuin 2"x2" c-c 600, joten se ei kuulosta vakaa rakenteelta.

Olen juuri rakentanut pienen 50 m2 tallin 45x120 tolppia c-c 600, ja käyttämällä vaakasuoraa 22 mm raakaponttia sisäverhouksena. En ole vielä asettanut sitä hevosten potkuille, mutta se tuntuu kohtuullisen vakaalta.

Niin korkeilla seinillä kuin 3,5 m olisin mieluummin kasvanut mitat.

KnockOnWood sanoi:
Kuulostaa siltä, että et aio laittaa mitään sisäseinän peitettä talliin, muutenhan ei näe kuinka tiheään laudat ovat asetettu.
Ja siitä tulisi melko hutera rakenne riippumatta lautojen välistä, kun hevoset tulevat nälkäisiksi ja alkavat riidellä.

Asettamalla 2"x5" c-c 1200 on suunnilleen sama kuin 2"x2" c-c 600, joten se ei kuulosta vakaalta rakenteelta.

Rakensin juuri pienen 50 m2 tallin 45x120 laudoilla c-c 600, ja käyttämällä vaakasuoraa 22 mm raakalautaa sisäpaneelina. En ole vielä altistanut sitä hevosen potkuille, mutta se tuntuu melko vakaalta.

Niin korkeilla seinillä kuin 3,5 m menisin varmaankin suurempaan kokoon.
Tarkoitatko käyttää 2"x6" ja asettaa cc 60?!

Bödde sanoi:
Tarkoitatko ajaa 2"x6" ja rimoittaa cc 60?!
Kyllä, pidän sitä miniminä.

Mutta en oikein ymmärrä, mitä kirjoitat:
Onko kyseessä makuuhalli vai onko se talli?
Vain yksinkertainen laudaseinä on ulkopaneeli vai oikea runkoseinä?

Ja 3,5 metriä korkeat seinät: Mikä tekee niistä tukevia?
Jotta siitä tulisi vakaa rakenne, runko ja paneelit täytyy yhdistyä.

Mutta en ole mikään rakennesuunnittelija.
Ehkä sinun kannattaisi yrittää ottaa yhteyttä johonkin asiantuntevaan.
Vaihtoehtoisesti "kurkista" vastaavia rakenteita, jotka ovat seisseet muutaman vuoden :)

Mikael_L
Olen samaa mieltä, sinun pitäisi ehkä tarkistaa koko mitoitus hieman tarkemmin, kun ajattelen asiaa ja katson antamiasi tietoja. Oletan, että aiot asettaa kattotuolit rakennuksen lyhyen matkan ylitse. Joka tapauksessa saat 9 metrin leveydellä melko merkittäviä linjakuormia, arvaan hieman peukalon ja etusormen välissä 20 kN/metri tai enemmän.

Ja se on korkea = pitkät palkit = nurjahduspituus pitkä = heikko ja helposti nurjahdettava.

Joten sinun täytyy katsoa tarkemmin, minkälaista dimensiota tarvitset kestämään nurjahduskuorman, erityisesti vahvassa suunnassa. Ja heikossa suunnassa sinun täytyy toteuttaa vakauttavia toimenpiteitä, vaihtoehtoisesti valita kalliit liimapuu pilarit seisovana runkona.

Sen jälkeen (tai oikeastaan samanaikaisesti, koska voi valita vahvat palkit, jotka kantavat suoraan kattotuolien alla tai kantolinjaa räystään kohdalla ja antaa kuorman jakautua myös välipalkkien kautta) voit valita sisäseinä materiaalin ja palkkien välin.

Tässä on kaksi mitoitustaulukkoa, joilla voit aloittaa saadaksesi hieman käsitystä siitä, mitä mittoja tarvitaan.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=788&contextPage=181

KnockOnWood sanoi:
Kyllä, se on minimi, jonka näen.

Mutta en aivan ymmärrä mitä kirjoitat:
Onko kyseessä pihatto vai talli?
Vain yksinkertainen lauta seinä, jossa on vain ulkoverhous, vai oikea runkoseinä?

Ja nuo 3,5 metrin korkeat seinät: Miten ne saadaan tukeviksi?
Jotta rakenteesta tulisi vakaa, täytyy runko ja paneelit toimia yhdessä.

Mutta en olekaan rakentaja.
Ehkä voisit yrittää saada yhteyden johonkin asiantuntijaan.
Vaihtoehtoisesti "tirkistellä" vastaavia rakenteita, jotka ovat seisseet muutaman vuoden :)
Ehkä ilmaisin itseäni oudosti :)
Liitän kuvan ylhäältä päin katsottuna, mikä minun olisi tietenkin pitänyt tehdä alusta alkaen. Anteeksi siitä...
Pohjapiirustus rakennuksesta, jossa mitat 15x9 m. Osa merkinnöistä kuten "DJUR" ja "FODER", mukana rakennuksen rakenteita ja mittasuhteita.

Runkodimension antoi kirvesmies, jonka kanssa puhuin, kun rakennin taloa. Kyseessä oli 9 m pitkä ja 7,5 m leveä rakennus, minkä vuoksi aluksi (siis ennen kuin kysyin asiantuntijoilta) ajattelin, että sama runkodimensio olisi ok. Säätylaukut, pystyssä olevat runkotangot ja keskirunkojen lisäksi, luonnollisesti kulmissa olevat kiinnikkeet ja neljä (ajattelin) vaakasuuntaista runkoa, joihin laudoitus naulataan, sekä itse laudoitus. Se ei tule suoraan heiluumaan, mutta varmaan pitää kasvattaa dimensioita ja varmaan on fiksua pitää pystyssä olevat runkotangot 60 cm välein...

Mikael_L sanoi:
Olen samaa mieltä, sinun kannattaisi ehkä harkita koko mitoitusta hieman tarkemmin, kun ajattelen jälkikäteen ja tarkistan antamiasi tietoja.
Oletan, että aiot asettaa kattoristikot lyhyemmän matkan yli rakennuksen.
Joka tapauksessa 9 metrin leveydellä saat melko huomattavia linjakuormia, arvioin vähän peukalo/etusormi noin 20kN/metri tai enemmän.

Ja sitten se on korkea = pitkät palkit = nurjahduspituus pitkä = heikko ja helposti nurjahtava.

Joten sinun täytyy tarkastella hieman enemmän, mikä mitta sinun tarvitsee kestää nurjahduskuorma, erityisesti vahvaan suuntaan. Ja heikossa suunnassa sinun täytyy toteuttaa vakautustoimenpiteitä, vaihtoehtoisesti käyttää kalliita liimapuupilareita seisovina kehärakenteina.

Sen jälkeen (tai itse asiassa samanaikaisesti, koska voi valita vahvat palkit, jotka kantavat suoraan kattoristikoiden alla tai kantolinjaa naulaskohdassa ja antaa kuorman välipalkkien ottaa) voit valita sisäseinämateriaalin ja palkkien cc-välin mitan.

Tässä on kaksi mitoitustaulukkoa, joista voit aloittaa, saadaksesi hieman käsitystä, mitä mittoja tarvitaan.
[linkki]
[linkki]
Kyllä, juuri niin, se on lyhyttä matkaa, jota asetan tukipalkkeja päälle. Liitän kuvan tähän myös...
Pohjapiirustus rakennuksesta, jossa mitat 15x9 m. Osa merkinnöistä kuten "DJUR" ja "FODER", mukana rakennuksen rakenteita ja mittasuhteita.

Minulla on käytössä noin 20 x 20 cm-pylväitä, joita olen miettinyt käyttää suoraan kattoristikoiden alla, ehkä minun pitäisi palata tähän ideaan...

Kiitos erinomaisesta listasta! Nyt minulla on ainakin käsitys mitoista!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.