Hei!
Olen ostanut talon vuodelta 1963, jota olen remontoimassa, ja tapetin takana on materiaali, joka muistuttaa MDF:n ja masoniitin risteytystä. Melko pehmeää ja tuntuu melkein paperilta.

Tapettikerroksia on monia, paljon reikiä ja aika paljon vaurioita, jotka ovat syntyneet vuosien mittaan, joten ajattelen, että ehkä helpointa ja parasta olisi poistaa levyt ja aloittaa alusta vanerilla ja kipsillä.

Onko teillä viisaita ideoita tai näkemyksiä?

Kiitos etukäteen ja kiitos upeasta foorumista 🕺

• Vanha huokoista rakennusmateriaalia, jossa on repeämiä ja reikiä. Kuvassa näkyy myös vihreä tanko, seinäprojekti menossa.
  • Putken läpivienti seinän läpi vanhan tapetin läpi, materiaalit muistuttavat mdf- ja masoniittilevyjä, seinässä reikiä ja vaurioita.
  • Vanhan talon seinä, jossa on poistettu kerroksia tapettia ja näkyy puupaneelia sekä pehmeää levyä. Seinän vauriot paljastettu.
Tretex.

No, se ei ole aivan paras eristysmateriaali, mutta lisäeristäminen tai lämmitystavan vaihtaminen voi tuoda paremman hyödyn. Pelkkä tretexin vaihtaminen moderniin eristykseen ja kipsilevyihin ei luultavasti ole työn arvoista suhteessa siihen, mitä siitä voitat.

• Tykkään
Ericdahne
  • Laddar…
Tretex on sekä äänieristävä että hieman eristävä. Pelkästään kipsiin vaihtaminen johtaa näiden ominaisuuksien menettämiseen, joten mieti tarkkaan ensin.

• Tykkään
Ericdahne
  • Laddar…
BirgitS
Mutta toisaalta, kipsi on paljon palonkestävämpää kuin treetex.

• Tykkään
Anonymiserad 405730 ja 2 muuta
  • Laddar…
Kiitos nopeista vastauksista 🙏
Miten olisitte edenneet saadaksenne siistin pintakerroksen, jos levyjä säilytetään?

Treetexillä tulee mitä tulee, ei siitä saa yhtä hyvää kuin kipsillä.

• Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Arvelisin, että tretexin takana on pontattu lauta, joten vakaa seinä. Itse laitoin 6mm saneerauskipsilevyä tretexin päälle. Se on hyvä alusta maalille tai tapetille, ja tretex auttaa eristyksessä...

Asun -68 rakennetussa talossa ja meillä oli raakalauta ja tretex-seinät kaikissa huoneissa. Kun olemme remontoineet, olen poistanut kaiken tretexin ja asentanut kipsin suoraan raakalautaan. Toiminut hyvin kaikissa huoneissa, ei mitään isompaa työtä. Teen sen mieluummin kuin poistaisin tapetit :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.