J
Olen rappannut huonetta kalkkilaastilla, amatöörikin voi oppia sen, mutta minulla kesti muutama ilta ennen kuin sain tekniikan jotenkin hallintaan - kuitenkin uskon, että JOS se on kalkkilaastia entuudestaan, tulisi jatkaa sillä. Seinät ovat melko helppoja. Katto on huomattavasti vaikeampi. Luovutin ja huijasin käyttämällä kipsilaastia rappauksen kulmauksessa, verrattuna kalkkilaastiin on kipsilaasti lapsellisen helppo rapata (ja rakentaa kulma muotoillulla peltipalalla) - kun yritin vetää "profiilini" kattoon kalkkilaastilla, puolet putosi alas, kipsin kanssa oli melkein mahdotonta epäonnistua. Aion kuitenkin jatkaa muiden talon seinien korjaamista kalkkilaastilla (jos tarve syntyy), koska se on ollut alun perin ja uskon, että samalla menetelmällä jatkaminen on parasta. Ei ainakaan pitäisi käyttää mitään "kovempaa" laastia kalkkilaastilla peitetyille seinille, sillä sen sanotaan voivan aiheuttaa ongelmia...

• Tykkään
eko_linoleum
  • Laddar…
C
Kipsilaasti ei oikeastaan ole kovin samanlainen kuin "tavallinen" rappaus työtapojen suhteen. Kipsilaasti toimii enemmän kuin tasoite, kun taas tavallinen kalkki- tai sementtipohjainen rappauslaasti vaatii täysin eri tekniikan. Joten kipsilaastia on helpompi käsitellä esimerkiksi paikkausten yhteydessä. Sen tulee toimia erinomaisesti sekä kalkki- että sementtirappauksen kanssa. Kuitenkin, kuten @JohanLun kirjoittaa, on vältettävä kalkkirappauksen korjaamista sementtipohjaisella tai päinvastoin. Kalkkirappaus ei kiinnity kovin hyvin ja voi helposti irrota alustasta, jos se on vierekkäin vähemmän elastisen materiaalin kanssa.

Jos aikoo tehdä holkillisen tavallisella rappauksella, kannattaa käyttää tarkoitukseen suunniteltua holkkikanatitsia. Kipsilaastilla se ei ole niin tarkkaa, ja siihen voi käyttää erilaisia tekniikoita.

Summa summarum valitsisin itse henkilökohtaisesti kipsilaastin tässä tapauksessa. Myös lattian reikää varten.

• Puinen laasti- tai tasoituslastin kahva, käytettäväksi rakennus- ja korjaustöissä.
  • Tykkään
eko_linoleum
  • Laddar…
eko_linoleum sanoi:
Logic, eikö Ardex ole proteiinipohjainen? Voi olla OT, mutta kuitenkin. Olen kuullut Husfixista, mutta nyt kallistun kipsilaastiin. Kiitos joka tapauksessa vastauksestasi!
Luulin, että Ardex oli kipsipohjainen, mutta voin olla väärässä.

Olen samanlaisessa tilanteessa kuin sinä ja olen viikonloppuna huvittanut itseni täyttämällä noin 10 kg Husfixia sekä seinien purkamisen jättämissä rei'issä että sahatuissa sähköreikissä. Tänä iltana on vuorossa hionta ja ylispakkaus.

Luulen, että kaikki täällä esille tulevat vaihtoehdot ovat samankaltaisia, mutta jos antaisin yhden neuvon ajan perusteella, se olisi valita vaihtoehto, joka ei vie liikaa aikaa kuivuaakseen.

• Tykkään
eko_linoleum
  • Laddar…
JohanLun, kiitos että saan osaksi sinun kokemuksiasi! Olen myös ymmärtänyt, ettei saa käyttää kovempaa laastia kuin mikä siellä jo on. Arvokasta tietoa muutenkin!

@ cpalm, sama sinulle, erittäin arvokasta tietoa. Olen googlannut hålkäl, enkä tullut paljoa viisaammaksi luettuani Wikipediasta. Tarkoitatko listaprofiilia vai siirtymää seinän ja "sulan" välillä kellarissa? Joten se toimii myös kipsilaastin kanssa lattiaan asti. Mutta eikö se pitäisi kuitenkin korjata betonilla?

Taulukko, jossa vertaillaan lattian tasoitusmassojen ja kipsin ominaisuuksia, kuten ympäristö- ja terveysluokitukset. Mukana on myös tuotemerkkejä.

@logic, huomasin nyt, että tarkoittamani Ardexilla oli tasoitemassa tai itsetasoittuva tasoitemassa. Heillä on varmasti muitakin tuotteita. Mutta en haluaisi käyttää heidän tasoitemassaa. Vaikka he eivät ehkä käytä kaseiinia proteiinilisäaineena (tasoituskandaalit 90-luvun alussa), välttäisin henkilökohtaisesti sellaisia (itse)tasoitteita.

Kriteerit, joiden mukaan ihmiset tekevät valintoja, ovat hyvin erilaisia. Teen valintani pääasiassa rakennuskonserveerausteknisistä kriteereistä sekä tuotteista, jotka ovat parhaita ympäristö- ja terveysnäkökulmasta. Muut asiat ovat minulle vähemmän tärkeitä. Onnea remonttiin!

C
eko_linoleum sanoi:
@ cpalm, samoin sinulle, erittäin arvokasta tietoa. Olen googlannut hålkäl, enkä tullut paljon viisaammaksi luettuani wikipediasta.
Hålkäl on pyöristetty siirtymä, normaalisti katon ja seinän välillä, puhtaasti koristeellisessa tarkoituksessa, kattolistojen sijasta.

Joten gipsputs toimii myös lattian kanssa siis. Mutta eikö se pitäisi korjata betonilla kuitenkin?
Jos tarvitset erityistä kantavuutta, se ei ole kovin sopivaa, mutta jos kyseessä on vain reiän täyttö, se toimii erinomaisesti.

• Tykkään
eko_linoleum
  • Laddar…
S
eko_linoleum sanoi:
@ cpalm, sama sinulle, erittäin arvokasta tietoa. Olen googlannut hålkäl, enkä tullut paljon viisaammaksi luettuani wikipediasta. Tarkoitatko listaprofiilia vai siirtymää seinän ja "sulan" välillä kellarissa? Joten se toimii kipsilaastilla lattiaan myös. Mutta eikö se silti pitäisi korjata betonilla?
käytät lattian tuotteita lattialle ja seinätuotteita seinälle. jos on epäselvää, lue tuotteesta :thumbup:

J
Kuinka hyvä on kipsilaasti paikoissa, joissa esiintyy "kosteus"? Ajattelen tyypillisesti kellarilattioita ja kellariseiniä? Kipsilevyn vahva puoli ei ole kosteat ympäristöt, vai mitä? Mutta ehkä ne eroavat toisistaan tässä suhteessa?

S
JohanLun sanoi:
Kuinka hyvä on kipsilaasti paikoissa, joissa esiintyy "kosteutta"? Ajattelen tyypillisesti kellarilattioita ja kellarin seiniä. Kipsilevyn vahva puoli ei taida olla kosteissa ympäristöissä? Mutta ehkä ne ovat erilaisia toisissaan tässä suhteessa?
kipsilevyn heikko kohta on paperi

Hei,
Olen poistanut listat seinästä ja jokaisesta kohtaa, missä naula oli kiinni, lähti pala seinää mukana.
Onko olemassa jotain valmiiksi sekoitettua, kuten purkissa olevaa tasoitetta?

Kiitos etukäteen

S
evoline sanoi:
Hei,
Olen poistanut listat seinästä ja jokaisesta kohdasta, jossa naula oli kiinni, irtosi pala seinää.
Onko olemassa mitään valmiiksi sekoitettua, kuten kitillä purkissa?

Kiitos etukäteen
ei

Nyt voin iloisesti ilmoittaa, mitkä tuotteet valittiin👍 Valitut ovat mahdollisimman ympäristö- ja terveysystävällisiä. Norjalainen Hey'di on ainoa yritys, jolla on Joutsenmerkittyjä betonituotteita.

Kipsilaasti seinälle ja kattoon
Weber Gypsum Naturgips

Pussi Weber Gypsum Naturgips -kipsiä, 25 kg ja 2-60 mm, keltavihreä pakkaus. Puuterimainen laasti seinien ja kattojen viimeistelyyn.

Korjaa reikä lattiaan
HEY'DI Express Rakennuspaikka-aine +
HEY'DI Specialprimer (Joutsenmerkitty!)

HEY'DI Express -rakennustasoitussäkki ja HEY'DI Specialprimer -pullo ikkunalaudalla, taustalla näkyy maisema ulos.

Tasoitelaasti
HEY'DI Bäst Flyt 20 kg:n säkki +
HEY'DI Specialprimer yllä mainitun mukaisesti

Hey'di Best Flyt 20 kg juoksulaastin pakkaus, merkinnällä Svanen ympäristömerkki.

En ole koskaan työskennellyt Hey'di:n kanssa, miten se sijoittuu kustannuksiltaan?

Bäst Flyt 320 €/säkki mutta silloin se kovettuu suhteellisen nopeasti, eli ei vie viikkoa, ja sitä voidaan levittää 0–15 mm. Useimmat muut tasoiteet voidaan levittää 5 mm alkaen, mitä olen lukenut? Priimeri 169 €. Rakennusspakkeli 5 kg säkki 159 €. Heillä on myös toinen (hieman karkeampi) tasoite, joka maksoi 269 € per säkki. Joten haluaisin väittää, että he eivät ole kalliimpia kuin muut merkit?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.