2 570 lukukertaa ·
4 vastausta
3k lukukertaa
4 vastausta
Mikä laasti kellarin seinän korjaukseen
Kellarini seinät koostuvat seuraavasti:
Yläosa (50 %) kevytbetonilohkoja
Alaosa (50 %) lecaharkkoja
Yläosa, eli kevytbetonilohkot, siellä laasti on liuennut ja muuttunut pulveriksi. Tarvitaan täyttöä 5–50 mm. Tämä on siis kellarin sisäpuolella. Alaosa lecaharkoilla ei ole näitä ongelmia, vaikka joissakin kohdissa se ei olekaan täytetty täysin 100-prosenttisesti laastilla.
Olen ajatellut myös rappailla kellarin seiniä sisäpuolelta.
1) Mitä laastia minun pitäisi käyttää rakojen täyttämiseen? Olen kuullut vähäalkalisesta. Fina:lla on jotain, jota he kutsuvat "Laga vägg" seinätasoite, jopa 100 mm. Onko tämä hyvä? Olin hieman skeptinen, kun sitä kutsuttiin tasoitteeksi. Olen löytänyt C-rappauslaastia, vähäalkalista (rappauslaasti vs muurauslaasti = sama asia?). Pitäisikö minun käyttää kahta eri laastia ottaen huomioon eri lohkot?
2) Minkä tyyppistä rappausta minun pitäisi käyttää, joka toimii sekä Leca:lle että kevytbetonille? Hyvin diffuusion avointa? Tänään kellaria ei ole salaojitettu moneen vuoteen eikä myöskään eristetty. Suunnittelen aloittavani sen kesällä. Seinät itsessään eivät tunnu tai näytä märiltä tai kosteilta, mutta olenhan amatööri tekemään tämän arvion. Voiko seiniä rappata ennen kuin olen salaojittanut ja eristänyt seinät ulkopuolelta?
Yläosa (50 %) kevytbetonilohkoja
Alaosa (50 %) lecaharkkoja
Yläosa, eli kevytbetonilohkot, siellä laasti on liuennut ja muuttunut pulveriksi. Tarvitaan täyttöä 5–50 mm. Tämä on siis kellarin sisäpuolella. Alaosa lecaharkoilla ei ole näitä ongelmia, vaikka joissakin kohdissa se ei olekaan täytetty täysin 100-prosenttisesti laastilla.
Olen ajatellut myös rappailla kellarin seiniä sisäpuolelta.
1) Mitä laastia minun pitäisi käyttää rakojen täyttämiseen? Olen kuullut vähäalkalisesta. Fina:lla on jotain, jota he kutsuvat "Laga vägg" seinätasoite, jopa 100 mm. Onko tämä hyvä? Olin hieman skeptinen, kun sitä kutsuttiin tasoitteeksi. Olen löytänyt C-rappauslaastia, vähäalkalista (rappauslaasti vs muurauslaasti = sama asia?). Pitäisikö minun käyttää kahta eri laastia ottaen huomioon eri lohkot?
2) Minkä tyyppistä rappausta minun pitäisi käyttää, joka toimii sekä Leca:lle että kevytbetonille? Hyvin diffuusion avointa? Tänään kellaria ei ole salaojitettu moneen vuoteen eikä myöskään eristetty. Suunnittelen aloittavani sen kesällä. Seinät itsessään eivät tunnu tai näytä märiltä tai kosteilta, mutta olenhan amatööri tekemään tämän arvion. Voiko seiniä rappata ennen kuin olen salaojittanut ja eristänyt seinät ulkopuolelta?
Todennäköisesti on muurattu tavallisella muurauslaastilla B, joka ei ole matala-alkalista. Sinun pitäisi kaapia kaikki irti oleva pois ja sitten imuroida saumat ja esikostuttaa ja sitten saumata uudelleen matala-alkalisella muurauslaastilla C.A Andy82 sanoi:Kellarini koostuu seinistä, jotka ovat:
Yläosa (50%) kevytbetonilohkoja
Alaosa (50%) lecablokkia
Yläosa, eli kevytbetonilohkot, siellä laasti on liuennut ja tullut pulverimaiseksi. Kaikki 5 - 50mm täytyy täyttää. Tämä on siis kellarin sisäpuolella. Alaosan lecablokeilla ei ole näitä ongelmia, vaikka joissain paikoissa laastia ei ole täytetty täysin 100%.
Olen miettinyt myös kellarin seinien sisäpuolista rappausta.
1)Mitä laastia minun pitäisi käyttää aukkojen täyttämiseen? Olen kuullut, että matala-alkalinen on suositeltava. Fine on jotain, jota he kutsuvat Laga vägg seinätasoitteeksi, jopa 100mm:iin asti. Onko tämä hyvä? Olin hieman skeptinen, kun sitä kutsuttiin tasoitteeksi. Olen löytänyt rapauslaastia C matala-alkalista (rapauslaasti vs muurauslaasti = sama sama?). Pitäisikö minun käyttää kahta erilaista laastia huomioiden erilaiset lohkot?
Jos seinät tuntuvat kuivilta, ei ole ongelma rapata ne uudelleen, voit rapata matala-alkalisella rapauslaastilla koko pinnan. Lagavägg toimii myös, mutta sitä käytetään useammin kosteissa tiloissa lyhyemmän kuivumisajan vuoksi verrattuna tavalliseen rapauslaastiin ja koska sillä voi rakentaa paksuja kerroksia. Mutta se on kallis tuote, joka ei tarjoa sinulle mitään etuja tässä tapauksessa.A Andy82 sanoi:2)Millainen rappaus minun pitäisi käyttää, joka toimii sekä Leca:lla että kevytbetonilla? Hyvin diffuusioavoin? Tällä hetkellä kellari ei ole salaojitettu moneen vuoteen eikä myöskään eristetty. Olen ajatellut aloittaa tämän kesällä. Seinät eivät tunnu tai näytä märiltä tai kosteilta, mutta minä olen amatööri sen arvioinnissa. Voiko rapata ennen kuin olen salaojittanut ja eristänyt seinät ulkopuolelta?
Kiitos vastauksestasiRejäl sanoi:Todennäköisesti se on muurattu tavallisella B-laastilla, joka ei ole matala-alkalinen.
Sinun tulisi kaapia kaikki irtonainen pois, imuroida saumat ja vedellä kevyesti ja sitten saumata uudelleen matala-alkalisella C-laastilla.
Jos seinät tuntuvat kuivilta, ei ole ongelmaa rappata niitä uudestaan, voit rapata koko pinnan matala-alkalisella rappauslaastilla..
Lagavägg toimii myös, mutta sitä käytetään usein kosteissa tiloissa, koska kuivumisaika on lyhyempi kuin tavallisella rappauslaastilla ja sillä voi rakentaa paksuja kerroksia..
Mutta se on kallis tuote, eikä siitä tule sinulle mitään hyötyä tässä tapauksessa..
Tarvitseeko pohjustaa ennen kuin alan korjata seinää laastilla?
Rappauksen osalta. Käytänkö karkeaa rappia ensimmäisenä kerroksena vai onko se sama rappaus? Käytetäänkö verkkoa vai ei?
Kun sanot vedellä kevyesti. Onko se vain vähän, esimerkiksi käsipumpulla varustetulla painepullolla?
Kun olen jo aloittanut... yksi kysymys lisää
Täytyykö viemärit avata purkutyötä varten, muun muassa kylpyhuoneessa. Millä laastilla täytän uudelleen? Jos valetaan laatta, sen tulisi olla kolme kuukautta ennen klinkkerin asennusta. Miten käy täyttämisen tässä tapauksessa? Ymmärtääkseni tasoitus voidaan yleensä tehdä 4 viikon jälkeen, mutta jos se on vain uusi betoni uusien putkien asentamista varten. Onko se myös 4 viikkoa tässä tapauksessa?
Ei perinteisessä laastissa tarvita pohjustetta..A Andy82 sanoi:
Se riippuu siitä, millaisen pinnan haluat saavuttaa. Tavallinen rappauslaasti on yleensä 0-3 mm jyväkoolla, ja sillä saa melko hienon pinnan hiertämällä ja tasoittamalla. Jos haluaa hienomman pinnan, on olemassa rappauslaasti 0-1 mm jyväkoolla, jolla voi tehdä hienorappauksen.A Andy82 sanoi:
Koska sinulla on kaksi eri materiaalia, verkon käyttö on oikein hyvä lisäys, joka ei maksa paljoa, jos teet sen itse, joten suosittelen sitä vahvasti..
Matalapainepuhallin siihen, ei saisi valua vettä, jos sitä tulee liikaa, anna kuivua hetken..A Andy82 sanoi:
Kyllä, tavallinen betoni vaatii pitkän kuivumisajan. On nopeampia vaihtoehtoja, joille voi levittää itsetasoittavan laastin päivien jälkeen. Esimerkiksi Ardex A 38 Mix. Jos etsit rotbeton, voit ehkä löytää halvemman vaihtoehdon😊A Andy82 sanoi:Kun nyt kerran olen vauhdissa....vielä yksi kysymys
Pitääkö avata viemäri vaihtoa varten, muun muassa kylpyhuoneessa. Millä laastilla täytän takaisin? Jos valetaan uusi laatta, sen pitää seistä 3 kuukautta ennen laatoitusta. Kuinka on täytön laita tässä tapauksessa? Itsetasoittavan levittämisen voi ymmärtääkseni tehdä 4 viikon kuluttua, mutta jos se on vain uusia betonia uuden putken asettamista varten. Onko se myös 4 viikkoa tässä tapauksessa?
https://ardex.se/produkt/ardex-a-38-mix/
Kiitos paljonRejäl sanoi:Ei alukerrosta perinteisessä käytössä..
Se riippuu siitä, millaisen pinnan haluat saavuttaa. Tavallisessa rappauslaastissa on normaalisti 0-3 mm kiviaineksessa ja sitä voi saada kohtuullisen hienoksi pinnaksi harjaamalla ja suodattamalla. Jos haluaa hienompaa, on olemassa 0-1 mm kiviainesta sisältävää rappauslaastia, jolla voi viimeistellä kerroksen.
Koska sinulla on kaksi eri materiaalia, verkottaminen on erittäin hyvä lisäys, joka ei maksa paljoa, jos teet sen itse, joten suosittelen sitä lämpimästi..
Matalapainesuihkutus veden ei pitäisi valua, jos sitä on liikaa, anna sen vain kuivua hetken..
Kyllä, tavallinen betoni vaatii pitkän kuivumisajan, on olemassa nopeampia vaihtoehtoja, joita voi käyttää ja tasoittaa jo muutaman päivän päästä valusta esim. Ardex A 38 Mix. Jos etsit rotbetong, saatat löytää edullisemman vaihtoehdon😊
[linkki]
Klikkaa tästä vastataksesi