Asun rivitalossa, jossa on kaksi kerrosta sekä kellari. Vertaamalla sisäseinien rakennetta talon tekniseen kuvaukseen olen todennut, että talon pituussuunnassa jakava sisäseinä on kantava, samoin kuin seinä keittiön ja hallin välillä sekä seinä ruokailuhuoneen ja olohuoneen välillä. Haluan purkaa seinän keittiön ja ruokailuhuoneen välillä, ja koska se on kantava, se täytyy vaihtaa palkkiin.
Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä, onko kyseinen seinä todella kantava. Olen katsonut aluslautoja katossa ja todennut, että suunta on erilainen talon eri osissa. Keittiössä ja ruokailuhuoneessa suunta on yksi ja olohuoneessa ja hallissa toinen. Ilmeisesti palkit ovat poikittain aluslautoihin nähden. Siinä tapauksessa päättelen, että palkit kulkevat suunnilleen näin:
Onko tämä järkevä olettamus? Keittiön ja ruokailuhuoneen ulkopuolella on parveke yläkerrassa, ja sen palkit sopivat tähän. Mitä tämä sitten tarkoittaa ruokailuhuoneen ja keittiön väliselle seinälle? Eikö se olekaan kantava, sen vankasta rakenteesta huolimatta?
Kuten mainittu, on "luonnollista", että lattia on poikittain rakennukseen nähden. Kuitenkin, kuten sanot, se voi hyvin olla niin, koska parveke ulottuu ulos. Jos sinulla ei ole piirustuksia, voi olla hyvä idea avata ja katsoa varmistaaksesi, miltä se näyttää. Jos sinulla on piirustukset perustuksista, voit myös saada vähän apua siitä, miltä lattiapalkit näyttävät.
Kellarikerroksen alla on kellarikerros. Kellarin ja pohjakerroksen välinen välipohja on 15 cm paksu raudoitettu betoni. Kellarissa on kantava sisäseinä, joka kulkee talon pituussuunnassa (pystysuunnassa alla olevassa kuvassa).
Olen nyt käyttänyt pilarinetsintälaitetta keittiön katossa ja se näyttää, että pilarit kulkevat yllä olevaan luonnokseeni mukaisesti. Valitettavasti en voi mitata muusta katosta, koska vain keittiössä on katonverhous (masoniitti), joka on kiinni ponttisessa laudassa.
Tämä viittaa siihen, että seinä ei olisi kantava. Avaan seinä-katto-kulman viikonloppuna toivottavasti nähdäkseni, miten se on rakennettu.
Avasi keittiön pintakerrokset tarkistaakseni, miltä ne näyttävät. Keittiön palkit kulkevat kuten luonnoksessani. Yksi niistä kulkee kuitenkin rinnakkain ja suoraan sen seinän yläpuolella, jonka haluan purkaa. Se on myös täysin suora, toisin kuin huoneen keskellä olevat, joissa on pieni kaarevuus (roikkuu keskeltä). Seinä on siis jossain määrin kantava, joten aion asentaa palkin. Kuorma on kuitenkin luultavasti huomattavasti pienempi kuin kulmittain menevillä palkeilla, joista olen antanut laskea. Vai ajattelenko väärin?
Sinun täytyy tehdä laskelmat siitä, kuinka vahva palkki tarvitaan joka tapauksessa, ja hakea rakennuslupaa. Eikö sinulla ole oikeita piirustuksia? Poikkileikkauspiirustus näyttää, mikä on kantavaa, vaikka onkin kohtuullista olettaa, että kantava seinä on koko matkan ajan, huolimatta väärin päin olevasta lattiarakenteesta siinä osassa.
Puuttuvat rakennuspiirustukset ja leikkauspiirustus ei ole selkeä tämän osalta. Kuitenkin seinän mitat viittaavat siihen, että se on kantava. Rakennuslupaa ei tarvita, mutta rakennusilmoitus.
Oletko katsonut kuinka ne ovat materiaalissa myös?
Jos on vain sääntö seinän päällä, se ei ole kantava, joten periaatteessa et tarvitse palkkia keskustelun tietojen perusteella. Toisaalta voi tuntua hieman erilaiselta kun kävelet yläkerrassa, koska "tuki" lattiapalkille on kadonnut.
En ole avannut nähdäkseni yksityiskohtaisesti, mutta näyttää siltä, että seinän yläpuolella on sääntö. En halua, että se alkaa taipua, kun seinä poistetaan, vaikka se olisi vaaratonta, niin haluan tukea sitä liimapuupalkilla.
Kysymys on, luokitellaanko seinä kantavaksi (muutoksen yhteydessä vaaditaan rakennusilmoitus) vai ei? Välttäisin mielelläni byrokratian ja kustannukset, jos rakennusilmoitus on tarpeeton, mutta en aio huijata.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.