5 386 lukukertaa ·
11 vastausta
5k lukukertaa
11 vastausta
Mietintöjä sydänseinästä/kantavasta palkista.
Hei. Olen lukenut täällä paljon, mutta tämä on varmaankin ensimmäinen kerta, kun kirjoitan. Olen purkamassa melkein kokonaisen seinän (punainen liitetyssä kuvassa), jonka minä, appiukkoni ja myös eräs timpuri väittävät olevan kantava. Olen jo hankkinut liimapuupalkin ja tolpat, joihin olen saanut myös ohjeistusta mitoituksessa, mutta tämä ei oikeastaan ole se, mikä mietityttää minua. Kuten näette talon piirustuksesta, sisäseinä kulkee koko talon läpi, mutta ei ns. "isotuvan" läpi. Yllätyksenä tuli se, että kun tänään hain kolme tunkkia tilapäiseen katon tukemiseen, tarkistin ullakon palkkirakenteen (luettuani täällä toisessa ketjussa) ja ne on jaettu keskeltä suoraan sisäseinän yli ja kiinnitetty toisiinsa nauloilla (onko se oikea termi?). Eli pitääkö minulla olla kolme tunkkia lisää toisella puolella? Täytyykö minun siis tukea molemmilta puolilta? Kummallista(?) on, että kun tarkistin ullakon rakenteen vielä kerran, näin että palkkirakenne on jaettu keskeltä myös ns. ison tuvan alueella, eikä siellä ole kantavaa seinää alla. Onko kantava seinäni oikeasti kantava??? Jos se kuitenkin on, herää kysymys, täytyykö minun olla tunkkeja molemmilla puolilla vanhan seinän purkamisen ja liimapuupalkin asennuksen yhteydessä? Sehän helpottaisi huomattavasti, jos riittäisi tunkit vain yhdellä puolella.
Talon piirustus. Punainen merkitsee sitä osaa seinästä, joka avataan ja korvataan liimapuupalkilla.
Paint-piirustus. Näin palkkirakenne on rakennettu ja jaettu keskeltä, mihin olen merkinnyt "valkoisen viivan".
Kiitos etukäteen.
Talon piirustus. Punainen merkitsee sitä osaa seinästä, joka avataan ja korvataan liimapuupalkilla.
Paint-piirustus. Näin palkkirakenne on rakennettu ja jaettu keskeltä, mihin olen merkinnyt "valkoisen viivan".
Kiitos etukäteen.
Jäsen
· Västra Götalands Län
· 529 viestiä
Kyllä, tietenkin tuki molemmille puolille! Tukipuun asetat kunnollisen lankun päälle lattialle, ja tulojen kruunuihin asetat palkin. Siitä tulee siis "kuin seinä" kummallekin puolelle siitä, missä puret. Noin 80-100 cm kummaltakin puolelta yleensä toimii hyvin.
Jos lattianiskat ovat jatkettu olohuoneessasi, niin niiden täytyy olla jonkin kannattamia. Voisiko sinulla mahdollisesti olla palkki alakattorakenteessa, jota et näe?
Jos lattianiskat ovat jatkettu olohuoneessasi, niin niiden täytyy olla jonkin kannattamia. Voisiko sinulla mahdollisesti olla palkki alakattorakenteessa, jota et näe?
Kuinka monta lattiaholkkia yli 7 metriä tulee ilman jatkoksia??
Kuinka usein jatkos osuu tarkalleen keskelle?
Ei aina, vai mitä!?
Te, jotka kirjoitatte, että tuen pitäisi olla molemmilla puolilla seinää, täytyy siten uskoa, että tarvitaan myös kaksi kantavaa pitkittäisseinää?!
Ymmärrättekö, mitä tarkoitan?
TS: kattoorren kuvassa on kai rako, jotta näkyy missä jatkos on, mutta se on oikeastaan kiinnitetty naulaliitoksella?
Olen melkein varma, että riittää, kun tuki on yhdellä puolella, kuitenkin lähellä keskustaa, jos mahdollista.
Sent from my Desire HD using Tapatalk
Kuinka usein jatkos osuu tarkalleen keskelle?
Ei aina, vai mitä!?
Te, jotka kirjoitatte, että tuen pitäisi olla molemmilla puolilla seinää, täytyy siten uskoa, että tarvitaan myös kaksi kantavaa pitkittäisseinää?!
Ymmärrättekö, mitä tarkoitan?
TS: kattoorren kuvassa on kai rako, jotta näkyy missä jatkos on, mutta se on oikeastaan kiinnitetty naulaliitoksella?
Olen melkein varma, että riittää, kun tuki on yhdellä puolella, kuitenkin lähellä keskustaa, jos mahdollista.
Sent from my Desire HD using Tapatalk
Kiitos vastauksesta tähän mennessä. 
Olen hankkinut kolme lisätukea ja aion tukea molemmilta puolilta. On melkein varmaa, että riittää tukea yhdeltä puolelta, mutta minun tuurillani se ei varmasti toimisi hyvin...
Koska voi tukea kauempaa, kun tukee kahdelta puolelta, työtila ei kärsi, täytyy vain tarkistaa, että palkki mahtuu väliin tai yksinkertaisesti laittaa se lattialle tukien sisäpuolelle ennen kuin aloitan katon tukemisen.
Mutta mielestäni on silti kummallista, että lattialevyt on jaettu suuren olohuoneen yli ilman alempaa kantavaa seinää, ja tämä saa miettimään, onko talon keskellä kulkeva sisäseinä oikeastaan kovinkaan kantava... :S
Täytyy myös kertoa, että talon piirustukset eivät enää ole kovin tarkkoja. Suuri olohuone on muutettu kahdeksi lastenhuoneeksi, piirustuksen kahden makuuhuoneen välinen seinä on poistettu ja se toimii nykyään olohuoneena, ja nyt tarkoitukseni on avata uusi olohuone keittiöön. Kellarikerroksen oleskeluhuone on muutettu makuuhuoneeksi uudella seinällä portaiden suuntaan.
Joten talo näyttää melko erilaiselta sisältä verrattuna piirustukseen, mutta uusi pohjaratkaisu tuntuu todella hyvältä. Meillä on kuitenkin ollut talo yhdeksän vuotta, joten olemme voineet pohtia ja tunnustella ennen kuin aloitimme muutostyöt.
Olen hankkinut kolme lisätukea ja aion tukea molemmilta puolilta. On melkein varmaa, että riittää tukea yhdeltä puolelta, mutta minun tuurillani se ei varmasti toimisi hyvin...
Mutta mielestäni on silti kummallista, että lattialevyt on jaettu suuren olohuoneen yli ilman alempaa kantavaa seinää, ja tämä saa miettimään, onko talon keskellä kulkeva sisäseinä oikeastaan kovinkaan kantava... :S
Täytyy myös kertoa, että talon piirustukset eivät enää ole kovin tarkkoja. Suuri olohuone on muutettu kahdeksi lastenhuoneeksi, piirustuksen kahden makuuhuoneen välinen seinä on poistettu ja se toimii nykyään olohuoneena, ja nyt tarkoitukseni on avata uusi olohuone keittiöön. Kellarikerroksen oleskeluhuone on muutettu makuuhuoneeksi uudella seinällä portaiden suuntaan.
Joten talo näyttää melko erilaiselta sisältä verrattuna piirustukseen, mutta uusi pohjaratkaisu tuntuu todella hyvältä. Meillä on kuitenkin ollut talo yhdeksän vuotta, joten olemme voineet pohtia ja tunnustella ennen kuin aloitimme muutostyöt.
Viimeksi muokattu:
Voi hyvin olla, että ne ovat itsestään kantavia. Minulla ei kuitenkaan ole tarpeeksi tietoa tämän arvioimiseksi. Eikö sinulla ole lähellä kattotuolivalmistajaa, jota voisit konsultoida ja ehkä lähettää kuvan kattotuolista saadaksesi asiantuntijan lausunnon? Näyttää melko samanlaiselta kuin ristikkokattotuoli täällä.
http://www.ragsag.se/Gismo/Bildarkiv/org/1289/takstolar 2011-02-15.pdf lukuun ottamatta yhtä vinotukia.
Onhan se huomattavasti siistimpi, jos pääset eroon palkista katon alla.
Toinen vaihtoehto päästä eroon sisäpalkista on asentaa se ullakolle ja sijoittaa se yläpuolelle ripustusrautojen avulla. Eikö sinulla ole tarkastusluukkua päädyssä, tai ehkä isompi päätyventtiili?
http://www.ragsag.se/Gismo/Bildarkiv/org/1289/takstolar 2011-02-15.pdf lukuun ottamatta yhtä vinotukia.
Onhan se huomattavasti siistimpi, jos pääset eroon palkista katon alla.
Toinen vaihtoehto päästä eroon sisäpalkista on asentaa se ullakolle ja sijoittaa se yläpuolelle ripustusrautojen avulla. Eikö sinulla ole tarkastusluukkua päädyssä, tai ehkä isompi päätyventtiili?
Minä harkitsisin paikallasi vahvasti palkin sijoittamista yläpuolelle, ellei se kohtaa ongelmia. Jos sinne sisäänpääsy tulee vaikeaksi, ehkä luukun voi siirtää ylöspäin tai sivulle. Ei pitäisi olla liikaa työtä, koska seinä on luultavasti yksinkertaisempaa tyyppiä siellä ylhäällä.
Joo, se onnistuisi, mutta olisi hieman epämukavampaa, sillä siellä on nurmikko sen sijaan, että olisi autotallin katto. Autotallin katto on melko kätevä, kun yrittää päästä ullakolle, sillä luukku on niin pieni minun pienellä kattokaltevuudellani, täytyy todella ryömiä matalan aukon läpi. En uskalla ajatella, miten kävisi hävittää ampiaisia ilman autotallin kattoa... 
Klikkaa tästä vastataksesi