Voin aloittaa sanomalla, että olen näyttänyt piirustukset eräälle rakennustekniikan asiantuntijalle Riksbyggenillä ja hän kommentoi, ettei sen pitäisi olla kantava. Hän ei kuitenkaan ole käynyt katsomassa seinää. Haluaisin mielelläni lisää palautetta, joten kysyn teidän mielipidettänne täällä.

Asun pienessä asunto-osakeyhtiössä, jossa on 8 asuntoa jaettuna kahteen kerrokseen, joissa on ullakko. Kellarissa on kaksi pientä autotallia (noin 2,2 metriä leveitä), joista olen saanut luvan purkaa väliseinän saadakseni suuremman ja käyttökelpoisemman autotallin.

Vuoden 1946 alkuperäisissä piirustuksissa autotallit on erotettu toisistaan ohuella viivalla, joka näyttää aivan samalta kuin viivat, jotka merkitsevät ullakon ristikkoasennelman seiniä. Talon rakentamisen yhteydessä jätettiin hakemus muutoksista, joissa mainitaan muun muassa ”uusi seinä autotallissa”. On myös päivitetty piirustus, johon on merkitty oikea seinä, en liitä siitä kuvaa.

Kuten näette piirustuksesta, autotallin yläpuolella ei ole seinää, koska se on olohuoneen keskellä. Lattiakaivon sijainnin perusteella olen melko varma, että se valettiin ennen seinän asentamista, mikä pitäisi vahvistaa, että se ei ole kantava? Liitän myös kuvan julkisivusta sekä siitä ”palkki” joka kulkee autotallin oven yläpuolella, se näyttää samalta molemmissa autotalleissa.

Seinä on 14 cm paksu ja tehty jostakin kevytbetonimaisesta materiaalista, asuntojen sisäseinät ovat tiiltä eikä tämä seinä ole sellainen.

Arvostan kaikkia ajatuksia ja kommentteja =)

Rakennepiirustus asuintalon pohjakerroksesta, jossa näkyy autotallit, portaat ja huonejärjestelyt. Piirustus on mustavalkoinen ja yksityiskohtainen.
Vanha asiakirja, joka on päivätty marraskuussa 1945, ja sisältää hyväksynnän rakennusmuutoksille, kuten uuden seinän rakentamisen autotalliin.
Kellarissa oleva valkoinen seinä, putket kulkevat yläpuolella. Seinän edessä pöytä, jolla on spraymaaleja ja muovipussi. Taustalla patteri.
Seinä, jossa on valkoinen maalipinta, kupariputki ja vaalea patteri pohjakerroksen autotallissa.
Kuva autotallin betonilattian viemärikaivosta ja viereisestä betoniseinästä, jossa näkyy rapautumista ja hieman irtonaista betonia.
Kaksi ruskeaa autotallin ovea, joiden yläosassa ikkunat; heijastavat rakennuksen piirteitä. Välissä vaalea seinä.
Kuvassa on autotallin sisäpuolen yläosa, jossa näkyy kattopalkki ja sen vieressä olevat renkaat.

Ei kenelläkään kommentteja tai pohdintoja? =)

S
näyttäisi tulleen sinne jälkikäteen.

Rituksessa tai valokuvissa ei ole mitään, mikä viittaisi siihen, että se olisi kantava.
Mikä on välipohja? Betoni? (Sillä ei ole väliä, olen vain utelias.)

Kuulostaa positiiviselta! Se on betonilaatta.
Bonuskysymys voisi olla, uskallanko ottaa koko seinän alas aina autotallin oville asti vai onko järkevää säästää sanotaan metri seinästä? Haluaisin tietysti koko alas, mutta kannattaa kysyä, koska olen pohtinut sitä.

nice elementin sijoittelu..

S
MagicFingers sanoi:
hieno elementin sijoitus..
element vielä jäljellä talon rakentamisen jäljiltä...
seinä on uusi

Muutosilmoitus seinän pystyttämisestä jätettiin samana vuonna kuin talon pohjapiirros, joten seinä saattaa olla jälkiasennettu mutta ei uusi :P
Joten voin tuntea oloni turvalliseksi purkaa seinän ilman huolta siitä, että naapurin sohva päätyy autotalliini?

S
Sultanen af Nex sanoi:
Muutosilmoitus seinän asentamiseksi jätettiin samana vuonna kuin talon peruspiirustus, joten seinä voi olla jälkiasennettu, mutta ei uusi :P
Joten voin tuntea oloni varmaksi purkaessani seinää ilman huolta, että naapurin sohva päätyy autotalliini?
uudempi kuin talo :p
tarkista tarvitseeko sinun/teidän ilmoittaa sen purkamisesta

Hallitus on hyväksynyt sen, joten ei hätää, haluan vain varmistaa, että siitä ei voi olla mitään seurauksia kuten naapurisi sohvan kanssa tai huolestuttavat halkeamat :P

S
Sultanen af Nex sanoi:
Olen saanut hyväksynnän hallitukselta, joten ei ole hätää, haluan vain varmistaa, että sillä ei voi olla seurauksia kuten naapurini sohvan tai huolestuttavien halkeamien kanssa :P
joskus myös kunta haluaa ilmoituksen

Sisäseinällä? Se koskee kai vain kantavia rakenteita tai julkisivun muutoksia?

S
joo. olen maksanut siitä sakot.

Tämä talo?

Kuva on poistettu TS:n pyynnöstä.

/Ystävällisin terveisin, moderaattori

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.