76 695 lukukertaa ·
30 vastausta
77k lukukertaa
30 vastausta
Materiaali alapohjalevyn?
Täytyykö solumuovia liimata urissa?
Hei!
Olen käyttänyt öljykarkaistua masoniittia. Se on toiminut täydellisesti. Koska minulla on vanha talo, jossa on suuremmat väliä kuin cc-60, jouduin ostamaan 240x120 cm levyjä ja sahaamaan ne itse. Muuten voi käyttää trossbottenboard. Valmiita levyjä, joilla on standardimitat. Olin yhteydessä Masoniteen saadakseni selville, onko öljykarkaistun masoniitin käyttö sallittua, ja sain vastaukseksi, että se toimii erinomaisen hyvin. Jos lyhentää, ne kestävät kävellä, taatusti!!! Aiemmin minulla oli vain pintapuu trossbottenina. On tosin toiminut 78 vuotta ilman ongelmia, mutta jos aikoo kuitenkin eristää lattian, on yhtä hyvä vaihtaa.
Terveisin / Niclas
Olen käyttänyt öljykarkaistua masoniittia. Se on toiminut täydellisesti. Koska minulla on vanha talo, jossa on suuremmat väliä kuin cc-60, jouduin ostamaan 240x120 cm levyjä ja sahaamaan ne itse. Muuten voi käyttää trossbottenboard. Valmiita levyjä, joilla on standardimitat. Olin yhteydessä Masoniteen saadakseni selville, onko öljykarkaistun masoniitin käyttö sallittua, ja sain vastaukseksi, että se toimii erinomaisen hyvin. Jos lyhentää, ne kestävät kävellä, taatusti!!! Aiemmin minulla oli vain pintapuu trossbottenina. On tosin toiminut 78 vuotta ilman ongelmia, mutta jos aikoo kuitenkin eristää lattian, on yhtä hyvä vaihtaa.
Terveisin / Niclas
Julkisivulevy on hyvä sekin, kyllä.. Mutta en todellakaan pidä sitä helpompana saada tiiviiksi saumoissa. Huomasitko, että kirjoitin "valssattu/urilta" hyvin.. On todella helppo saada täydelliset saumat sillä..
Sitten täytyy punnita riski, että tulipalo alkaa alas suljetussa tuuletustilassa, verrattuna hyötyyn pienemmästä kosteudesta palkissa.. Jos katsoo, mikä aiheuttaa eniten vahinkoa tuuletustiloissa, arvaisin että kosteus esiintyy useammin kuin tulipalo.
Toki, kosteus ei ole tappavaa kuten tulipalo voi olla, mutta toisaalta mielestäni riski palosta alapohjassa tuntuu aika pieneltä..
Sitten täytyy punnita riski, että tulipalo alkaa alas suljetussa tuuletustilassa, verrattuna hyötyyn pienemmästä kosteudesta palkissa.. Jos katsoo, mikä aiheuttaa eniten vahinkoa tuuletustiloissa, arvaisin että kosteus esiintyy useammin kuin tulipalo.
Toki, kosteus ei ole tappavaa kuten tulipalo voi olla, mutta toisaalta mielestäni riski palosta alapohjassa tuntuu aika pieneltä..
En ole sanonut, että tulipalon pitäisi alkaa alapohjassa (ellei satu olemaan hirveän huonoa onnea, kuten jos ilmankuivaaja räjähtää). Tulipalo voi aivan hyvin alkaa välipohjassa tai jossain muualla, jolloin solumuovi on myrkyllinen. Rakennusvirasto on varoittanut talojen solumuovista. Vaikka levyt ovatkin pontattuja, niiden on sovittava tarkasti, pienin rako ja kylmä veto on tosiasia. Älä sekoita omenoita ja päärynöitä. Älä johda rakentajia harhaan käyttämään väärää materiaalia!
/ Rakennusinsinööri
/ Rakennusinsinööri
Mitä kiinnostusta luulet minulla olevan koettaa "johtaa" rakentajia harhaan...???bo sanoi:En ole sanonut, että palo alkaisi ryömintätilasta (ellei ole todella huonoa onnea, että esimerkiksi ilmankuivain räjähtää). Palo voi erittäin hyvin alkaa kehikosta tai jostain muualta, ja silloin solumuovi on myrkyllistä. Rakennusviranomainen on varoittanut solumuovin käytöstä taloissa. Vaikka levyt ovat pontattu, niiden on sovittava täsmällisesti, pieninkin rako ja kylmävuoto on tosiasia. Älä sekoita omenoita ja päärynöitä. Älä johda rakentajia harhaan käyttämään väärää materiaalia!
/ Rakennusinsinööri
Lue hieman näistä linkeistä...
Tai tarkoititko, että on olemassa suuri harhaanjohtamissalaliitto menossa...
http://www.viivilla.se/sitemap/sitemap/blindbotten?v=2
http://www.thermisol.se/pdf/golv_isoleralatt_okt02.pdf#search="blindbotten cellplast"
http://www.traguiden.se/templates/PopUp/Common.asp?id=2281
Luulenpa, että linkkien takana olevassa lehdessä/valmistajassa/toimialajärjestössä on myös joitakin insinöörejä.
Melkein kyseenalaistan, oletko rakennusinsinööri, koska puhut siitä, että syntyisi kylmäsiltoja pienimmästä pontin raosta... Öhh, solumuovi sijaitsee lattiakehikossa, joka on eristetty ehkä 200-250 mm:llä eristeellä, ei kauhean suuri kylmävaaran riski silloin tai... Lisäksi liitoksissa ei tule olemaan rakoja...
Rakennusveteraani
· Åland
· 2 076 viestiä
Tämä on erittäin vanha keskustelu, mutta minä ihmettelen, pitävätkö hiiret solumuovilevyistä (S80)?
Polyuretaanivaahtoa ne ainakin jyrsivät
Vanha herätetty ketju, mutta hiirikysymys on mielenkiintoinen ja tiedän sen vastauksen.
Hiiret RAKASTAVAT solumuovia. Ei ole parempaa materiaalia käytävien rakentamiseen. Myös muurahaiset muuten. Tosin hiiret tonkivat innokkaasti myös tavallisessa eristeessä. Polyuretaanivaahto (2-komponentti) ei kiinnosta niitä lainkaan yhtä paljon.
Hiiret RAKASTAVAT solumuovia. Ei ole parempaa materiaalia käytävien rakentamiseen. Myös muurahaiset muuten. Tosin hiiret tonkivat innokkaasti myös tavallisessa eristeessä. Polyuretaanivaahto (2-komponentti) ei kiinnosta niitä lainkaan yhtä paljon.
Äänestän ehdottomasti Byggmax trossbottenskiva -levyä, joka on valmistettu fibercementistä. Se on helppo asentaa ja katkaista sopivan kokoisiksi, jos tarpeen. Aluksi se haisee hieman lipeälle. Ja tuntuu oudosti pehmeältä. Mutta sitten se kovettuu ulkoilmassa ja on kova kuin kattotiili. Ainoa haitta on, että sitä on vaikea löytää tavaratalosta ja se on usein loppu. Silloin täytyy ottaa masonit tilalle, joka on kokeiltu ja käy yhtä hyvin. Kumpikaan materiaaleista ei ole erityisen syttyvä. Ystävällisin terveisin; PerOF
Lue tämä sivu, niin saat hyviä tietoja eri ratkaisuista. http://www.lfs-web.se/olampliga krypgrundsatgarder.htm
EPS-levy tai muut kosteudenkestävät ratkaisut koko palkiston alapuolelle esimerkiksi sulkevat lattianpalkit sisäänsä eivätkä anna kosteuden haihtua sieltä, mikä luo riskirakenteen.
EPS-levy tai muut kosteudenkestävät ratkaisut koko palkiston alapuolelle esimerkiksi sulkevat lattianpalkit sisäänsä eivätkä anna kosteuden haihtua sieltä, mikä luo riskirakenteen.
Rakennusveteraani
· Åland
· 2 076 viestiä
FibercementtilevyP PerOF sanoi:"Äänestän" ehdottomasti Byggmaxin trossbottenskiva-yhden puolesta, joka on tehty fibercementistä. Se on helppo asentaa ja katkaista sopivankokoisiksi paloiksi, jos tarvitaan. Se haisee aluksi vähän lipeälle. Ja vaikuttaa oudosti pehmeältä. Mutta sitten se kovettuu ulkoilmassa, ja kovenee kuin tiilikatto. Ainoa haittapuoli on, että sitä on vaikea löytää tavaratalosta ja se on usein loppu. Silloin on otettava masoniittia sen sijaan, joka on hyväksi havaittu ja sopii yhtä hyvin. Kummatkaan materiaalit eivät ole erityisen tulenarkoja. Ystävällisin terveisin; PerOF
Fibercementtilevy ei juurikaan pala, puukuitulevy palaa räjähdysmäisesti!P PerOF sanoi:"Äänestän" ehdottomasti Byggmaxin trossbottenskiva-yhden puolesta, joka on tehty fibercementistä. Se on helppo asentaa ja katkaista sopivankokoisiksi paloiksi, jos tarvitaan. Se haisee aluksi vähän lipeälle. Ja vaikuttaa oudosti pehmeältä. Mutta sitten se kovettuu ulkoilmassa, ja kovenee kuin tiilikatto. Ainoa haittapuoli on, että sitä on vaikea löytää tavaratalosta ja se on usein loppu. Silloin on otettava masoniittia sen sijaan, joka on hyväksi havaittu ja sopii yhtä hyvin. Kummatkaan materiaalit eivät ole erityisen tulenarkoja. Ystävällisin terveisin; PerOF