Harkitsen talon rakentamista ja olen huomannut, että jotkut talovalmistajat käyttävät masonite-palkkeja lattioissa, koolauksissa ulkoseinissä ja kattotuoleissa ym. Onko kenelläkään kokemuksia tästä?

Mietin vakautta verrattuna puupalkkeihin, kosteusherkkyyttä ja talon tulevaa arvoa, jos rakennan tällä tekniikalla.
 
Oletko varma, että se oli masonit?! :o

Ei voi pitää paikkansa...

Eikö se ollut liimapuurakenteet mitä tarkoitit?

// Snäckan
 
Hei ja kiitos vastauksestasi.

Olen saanut toimituskuvauksia, joissa mainitaan Masonite-palkki sekä lattianiskarakenteissa, välipohjarakenteissa, ulkoseinissä että kattotuoleissa. En ole koskaan kuullut, että masonitea käytettäisiin sellaiseen aiemmin, joten olin hieman yllättynyt.
 
Kyllä, se on masoniittia, jossa on puuta reunojen ympärillä... Todella kovaa sellaista. Tällaisista rakennettiin kattotuoleja vanhemmillani jo "niin kauan sitten", joten se on varmasti koeteltu tuote.

Tältä ne näyttävät:
70_237_stor.jpg

Katso esim. www.swelite.com lisätietoja varten.
 
Täysin luonnollista.

Palkissa vain päissä otetaan kuorma vastaan. Keskellä vaikutus on lähes nolla joka tapauksessa, joten tällä tavalla saadaan paljon voimaa pienellä materiaalinkulutuksella. Vertaa mielellään I-palkkiin.
 
Uranikissani "tradarchaffisina" (-80-luvun lopusta 90-luvun puoliväliin) ajoin usein sellaisia kaikissa pituuksissa jopa 13 metriin saakka. Keveitä kuin mitkä, mutta tukevia kuin mitkä.

Muistaakseni 12 metrin pituinen oli 40-50 cm korkea ja saattoi helposti ottaa itse auton keskelle, jos sitä tuettiin reunoilta.
 
Toimii varmasti teoriassa... mutta vähän ruotsalaista säätä (sade/lumisohjo ym.) asennuksen aikana, niin kiitos minun puolestani :-? ::) :P
 
Varmista, että ne öljyvät kovettuneiksi :)
 
Meillä on käytössä masonite-palkki talossamme! Kun edelliset omistajat remontoivat vuonna -81, korotettiin kattoa 20 cm eristyksen mahduttamiseksi, ja se tehtiin masoniittipalkin avulla.

En voi sanoa, missä kunnossa ne ovat, koska ne ovat täysin rakenteen sisällä - ei voi nähdä ilman, että purkaa joko sisä- tai ulkokaton. Mutta, hm, rakenne on mainittu rakennuslupapiirustuksissa, joten voi sanoa, että kaupunkisuunnitteluvirasto hyväksyi sen... ja toistaiseksi se pysyy ylhäällä  :D
 
Olen rakentanut sellaisilla, jos en väärin muista
kutsutaan niitä kerto palkiksi (voi olla muuta nyt).
Tulivat kattotuolit toimivat hienosti.
Kunnes yritys meni kk ja meidän piti valmistaa omia.

Ystävällisin terveisin, Putte
 
ByggPutte sanoi:
Olen rakentanut sellaisilla, jos en väärin muista, niitä kutsutaan kerto palkeiksi (voivat olla nyt toisenlaisia). Niistä tuli kattotuoleja, jotka toimivat hienosti. Kunnes yritys meni konkurssiin ja jouduimme valmistamaan omat.

Terveisin Putte
Kertopalkit ovat enemmän kuin pirun pitkiä vanerilevyjä..... Ei kuten nämä masoniittijutut.

Luulen muuten, että ei tarvitse huolehtia vähästä sateesta kun asentaa masoniittipalkkeja. Masoniitti on kivikova ja aivan eri laatua kuin mitä normaalisti ostaa rakennustarvikekaupasta.
 
Varmasti öljykarkaistut.
Onko Kerto eristyksen välissä?
Siitä on monta vuotta.

Ystävällisin terveisin Putte
 
Hei kaikille, jotka ovat vastanneet ihmettelyyni!

Kiitos kaikesta tiedosta, nyt tuntuu, että olen saanut vähän enemmän lihaa luiden ympärille. Jatka ihmeessä lisäämällä lisää viestejä, tietoa ei voi koskaan olla liikaa  :)

/Matte
 
ByggPutte sanoi:
Varmaan öljykarkaistu.
Kerto ovatko ne eristyksen välissä?
Siitä on monta vuotta.

Terveisin Putte
Ei, se on kuten sanottu vain pitkä vaneri...... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.