Hei!

Ostin talon vuodelta 73. Huomasin ensimmäisten päivien jälkeen, että kaikki sisäseinät ovat jonkinlaista masoniittia tai lastulevyä. Paksuus on noin 11 mm. Seinät ovat melko ohuita huoneiden välillä. Joten ehkä levyjen takana ei ole muuta kuin tyhjää tilaa ja koolaukset?

Olen joka tapauksessa alkanut asentaa remonttikipsilevyä muutamiin huoneisiin, ja se on toiminut OK. Syy on, että siellä on paljon aiempia tapetteja, joita en jaksa repiä alas. En ole kuitenkaan kiinnittänyt huomiota kipsilevyjen kannakkeisiin, koska ne ovat 900 mm.

Toistaiseksi kantavuus vaikuttaa minusta hyvältä. Ne eivät murene helposti (ei ainakaan ole tretexiä). Seinät näyttävät olevan kohtalaisen suorat. Paitsi tänään huomasin ensimmäistä kertaa, että kipsilevyt olivat eri tasossa yhdessä kohtaa. Mutta ehkä sen voi jotenkin silti korjata.

Pohdin kuitenkin päivittäin, kun puuhailen, olisiko minun pitänyt purkaa kaikki ja aloittaa alusta (tuntuu perusteellisemmalta ja oikealta näin tehdä). Josta puolisoni pitää täysin hulluna ideana, samoin isäni (ja myös ne tuhannet eurot, jotka olen jo käyttänyt remonttikipsilevyn ostamiseen). Mutta tuntuisi hyvältä saada kaikki heti puhtaaksi alusta alkaen.

Haittapuolia ovat kaikki aika, mikä menisi kaiken tekemiseen uudelleen ja purkamiseen, mitä olen jo kahteen huoneeseen laittanut, ja että se vie enemmän tilaa. Silloin varmaan haluaisi laittaa OSB:ta ja paksua kipsilevyä kaikkialle?

Mitä te olisitte tehneet? En oikein osaa saada rauhaa tästä. Eräs läheinen ystäväni, joka on käsityöläinen, oli sitä mieltä, että minun pitäisi jatkaa kuten olen tehnyt, enkä ajatella asiaa liikaa.

Se on luultavasti rakennuslevy, masoniittimainen materiaali.

Onko se moduulitalo?
Siinä tapauksessa seinät voivat olla rakennettu moduuleista, jotka todennäköisesti ovat liitetty erityisellä tavalla. Silloin rakennuslevyn purkaminen seiniltä on työlästä.

Olen purkanut kaikki sisäseinät sahaamalla ne keskeltä, sitten olen rakentanut uudet seinät 45×45-koolausten sekä OSB+gyprocin avulla, laitoin myös eristeet kaikkiin sisäseiniin.

Seinän ja ikkunapuitteen välinen rako, jossa näkyvissä puupinta ja valkoista maalia. Lattialla näkyy kenkä ja lämmitin seinässä. Ruskea puulevy, näkyvissä pieniä pintanaarmuja ja naarmuja. Seinän pintaa, jossa vanha tapetti on osittain poistettu, paljastaa altaan ruskean paperin ja valkoisen kipsilevyn. Kipsilevyseinän sauma, jossa on näkyvissä kuorittua maalia ja varjo. Rakennustyömaa sisätiloissa, jossa on valkoinen seinä, metallinen tikkaat ja osittain purettu seinä. Lattialla on laminaattipakkauksia.

Demmpa Demmpa sanoi:
Se on luultavasti rakennuslevy, masoniittimainen materiaali.

Onko se moduulitalo?
Siinä tapauksessa seinät voivat olla rakennettu moduuleista, jotka todennäköisesti ovat saumattuja erityisellä tavalla. Silloin on rakennuslevyä hankala poistaa seinistä.

Olen purkanut kaikki sisäseinät sahaamalla ne keskeltä, sitten olen rakentanut uudet seinät 45×45-reggineillä sekä OSB+gypsillä, laitoin myös eristystä kaikkiin sisäseiniin.
Hei! Olen lähettänyt kuvia ketjuun.

Kyllä, luulen että talo on modulitalo, ainakin osittain, ja rakentajan mukaan modulit on rakennettu. Miten se on saumattu sitten eri tavalla, mitä tarkoitat?

Okei, en tiedä miten tekisin tämän. Ei odotettu että seinät mahdollisesti kaikki täytyisi purkaa 😅

Tältä näytti sisäseinä, jonka avasin nyt.

• Avoin sisäseinä, josta näkyy sisäpuolinen rakenne ja materiaalit.
Se muistuttaa sitä, mitä minulla on talon yläkerrassa vuodelta -74. Ne koostuvat kahdesta lastulevystä, jotka ovat 120x240, joissa on aaltopahvitukia ylhäältä alas liimattuina joka 20:s cm ja välissä lasivillaa. Lattiassa on lista, joka on muotoiltu ylösalaisin olevaksi T:ksi, johon levyt on asetettu "kantaan". Katossa on 45x45 tukipuu. Levyt on liitetty yhteen ja liimattu toisiinsa kiinni. Sitten on 45x45 tukipuu levyjen välissä olevassa saumassa 120 cm välein, mutta se on vain, jotta ne olisivat suunnilleen tasaiset keskenään, eikä sillä ole kantavaa toimintoa. Se ei edes ulotu lattiaan asti, vaan siinä on muutama senttimetri rakoa ylhäällä ja alhaalla.

Rakentaminen kävi nopeasti, ja niin kauan kuin käytetään mollya tai vastaavaa kiinnitystulppaa, toimii se kohtuullisesti esineiden kiinnittämiseen. Mutta on iso projekti poistaa osa seinästä. Etuna on, että koko seinän voi helposti poistaa.

En ole löytänyt syytä poistaa seiniä, jotka ovat "oikealla paikalla" mielestäni, mutta toisaalta olen poistanut 70% yläkerran seinistä :)
(Alakerran seinät koostuvat sen sijaan sinibetonista)

On ilmeistä, että 70-luvun modulitalojen suunnittelijoilla oli vakava hasis-riippuvuus...

• Tykkään
mrmlz
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 sanoi:
Näyttää samalta kuin mitä minulla on yläkerrassa -74 rakennetussa talossa.
Ne koostuvat kahdesta lastulevystä 120x240, joissa on pahvituet ylhäältä alas liimattuna 20 cm välein, välissä lasivilla.
Lattialla on lista, joka on muotoiltu käännetyksi T:ksi, johon levyt on asetettu "kielekkeeseen". Katossa on 45x45 tukipalkki. Levyt on liitetty yhteen ja liimattu toisiinsa. Sitten levyjen välissä on 45x45 tukipalkki 120 cm välein, mutta se on vain siksi, että ne olisivat kohtuullisen tasaiset keskenään eikä sillä ole kantavaa toimintoa. Se ei edes ulotu lattiaan, vaan siinä on muutama sentti väliä ylhäällä ja alhaalla.

Rakentaminen oli nopeaa ja niin kauan kuin käyttää molly-tulppia tai vastaavaa, on kohtuullisen helppo kiinnittää asioita niihin. Mutta osan seinän purkaminen on suuri projekti.
Etu on, että koko seinän purkaminen on helppoa.

En ole löytänyt syytä purkaa seiniä, jotka ovat "oikealla paikallaan" mielestäni, mutta toisaalta olen poistanut yläkerrasta 70 % seinistä :)
(Alakerran seinät koostuvat sinibetonista)

Huomaa, että 70-luvun moduulitalojen suunnittelijoilla oli vakava hash-riippuvuus...
Hei!

Vaikuttaa siltä, että seinäni ovat vähän erilaisia riippuen huoneesta. Mitä näen toisesta seinästä (joka tosin on sisäseinä talon ulkoreunaa vasten), näyttää olevan noin 60 cm jokaisen sauman välissä. Nauloja tai niittejä hakasilla luulisin.

En ajatellut poistaa kokonaisia seiniä. Olen poistanut yhden kokonaisen seinän.

Jäljellä olevien kohdalla ajattelin vain kunnostaa pintoja ja siksi pähkäilen nyt, pitäisikö minun jatkaa kunnostuslevyllä. Vai pitäisikö minun purkaa levyt ja laittaa OSB+kipsilevyä, mahdollisesti myös eristää vähän.

Samalla se vie huomattavasti enemmän aikaa...

Ah... Unohdin mainita naulat, joita he ovat käyttäneet täällä...
Jonkinlainen rautalankapistooli säädettynä juuri seinän paksuuteen, niin että lastulevy 1, 45x45 ja lastulevy 2 pysyvät samalla "naulalla", joka lisäksi ei omaa kantaa ja jota ei voi vetää irti...

Seinät ovat olleet paikoillaan 50 vuotta.
Jos lisäät vielä remonttikipsilevyä, saat entistäkin vakaammat seinät kuin mitä sinulla oli jo aikaisemmin.
Minä keskittyisin mieluummin johonkin muuhun kuin seinien vaihtamiseen.

Dowser4711 Dowser4711 sanoi:
Ah... Unohdin mainita täällä käytetyt naulat...
Jonkinlainen lankapistooli säädetty tarkalleen seinän paksuuteen, niin että lastulevy 1, 45x45 ja lastulevy 2 pysyvät samalla "naulalla", joka lisäksi puuttuu pää ja ei voi vetää ulos...

Seinät ovat olleet 50 vuotta paikoillaan.
Jos asennat remonttikipsilevyn, saat vielä vakaammat seinät kuin sinulla oli jo aiemmin.
Suosittelisin käyttämään energian muuhun kuin seinien vaihtamiseen.
Ihanaa silti! Täällä on vähän biletytty ja sekoitettu hakasia ja nauloja jne.

Ehkä ei sitten ole sen arvoista kuitenkaan. Täytyy miettiä vielä kerran, ja kuten sanot, on varmasti hauskempaakin tekemistä.

Nykyinen kipsilevy ei ole kiinnitetty huomioiden koolauksia, mutta mielestäni se pysyy hyvin levyissä silti. Tuttavani, joka on timpuri, ei ollut myöskään mitään mistä olisin tarvinnut huolehtia.

Ei, sillä että kipsi ei ole kiinnitetty huomioiden koolauksia, ei ole mitään merkitystä. Remonttikipsin voi yhtä hyvin liimata. Et kiinnitä mitään kipsiin. Joko käytät taustalla olevia koolauksia, jolloin ei ole merkitystä miten kipsi on asennettu. Tai kiinnität sen levyankkureilla, kuten molly-ankkureilla, jolloin kiinnität sen molempien kipsilevyjen läpi ja silloin kipsilevyjen asennustavalla ei ole merkitystä.

Huolehdi seinistä sinä päivänä, kun tunnet, että sinulla ei ole jäljellä muita kiireellisempiä asioita kotona.
Arvaukseni on, että se tapahtuu juuri sen jälkeen kun olette muuttaneet tai haudattu. :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.