10 914 lukukertaa ·
18 vastausta
11k lukukertaa
18 vastausta
Maanpaine seinää vasten rinnetaloa varten
Hei! Olen ostanut itselleni projektin talon, jossa on erilaisia ongelmia. :| (olen tinkinyt kunnolla, mutta silti...)
Viimeisin ongelma on, että talon pitäisi olla rinneratkaisu, mutta talo on nyt rapattu ympäri ja on 2-kerroksinen. Alimmalla tasolla on puurakenne ja sen takana on solumuovia. Se on siis hyvin eristetty. Arviolta noin 250 neliömetriä seiniä yhteensä + rappauskerros.
Maan pitäisi oikeastaan olla talon vierellä, mutta sen sijaan siihen on rakennettu terassi. Tämä ei ole rakennusluvan mukaista, ja kaikki on tehtävä uudelleen, jotta siitä tulee parkkipaikka tontin voimakkaan kaltevuuden vuoksi.
Ongelmana on tietysti se, että seinä ei todennäköisesti kestä maa-ainesta, joka tulee aiheutumaan.
Miten tämän voi ratkaista hyvin ja kestävästi?
Suuria L-tukia vai muurata uusi lecamuurirakenne rappauksen päälle? Mikä on halvin ratkaisu?
Vai onko muita vaihtoehtoja?
Otettaisiin kiitollisuudella vastaan vinkkejä!
Viimeisin ongelma on, että talon pitäisi olla rinneratkaisu, mutta talo on nyt rapattu ympäri ja on 2-kerroksinen. Alimmalla tasolla on puurakenne ja sen takana on solumuovia. Se on siis hyvin eristetty. Arviolta noin 250 neliömetriä seiniä yhteensä + rappauskerros.
Maan pitäisi oikeastaan olla talon vierellä, mutta sen sijaan siihen on rakennettu terassi. Tämä ei ole rakennusluvan mukaista, ja kaikki on tehtävä uudelleen, jotta siitä tulee parkkipaikka tontin voimakkaan kaltevuuden vuoksi.
Ongelmana on tietysti se, että seinä ei todennäköisesti kestä maa-ainesta, joka tulee aiheutumaan.
Miten tämän voi ratkaista hyvin ja kestävästi?
Suuria L-tukia vai muurata uusi lecamuurirakenne rappauksen päälle? Mikä on halvin ratkaisu?
Vai onko muita vaihtoehtoja?
Otettaisiin kiitollisuudella vastaan vinkkejä!
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ehdottomasti, se on tehty markgubben kautta. Mutta halusin itse tutkia vähän, mitä vaihtoehtoja on olemassa. Katsotaan sitten, sopiiko se yhteen sen kanssa, mihin markgubbeni päätyy
(luotan tietysti, että hän ja hänen suunnittelukontaktinsa ratkaisevat asian)
Tuntuu kuitenkin, että tästä tulee kallista.
Tukevalla "kontrefor"illa varustettu muuri, kuten mainitsit, on luultavasti se mitä pitää tehdä. Vaihtoehtoisesti valtavat L-tuet, jotka asetetaan paikoilleen. Ei oikein ole käsitystä hintakuvasta kummankaan kohdalla.
Tuntuu kuitenkin, että tästä tulee kallista.
Tukevalla "kontrefor"illa varustettu muuri, kuten mainitsit, on luultavasti se mitä pitää tehdä. Vaihtoehtoisesti valtavat L-tuet, jotka asetetaan paikoilleen. Ei oikein ole käsitystä hintakuvasta kummankaan kohdalla.
Tarvitsen edelleen vinkkejä tai jonkun, joka voisi suositella rakennesuunnittelijaa Etelä-Stockholmista? Olen saanut pari nimeä, mutta kukaan ei vastaa. Tarvitsen siis jonkun, joka voi laskea tämän ja piirtää jotain, jotta Garbo-vakuutukseni voi olla voimassa!
Seinä on noin 11 m pitkä ja 2,8 m korkea.
Muurarini ehdottaa 250 cm leveitä muurilohkoja ja siipimuurit. Noin 20 cm ilmarako rapatun seinän vasten, jotta se ei vaikutu mahdollisesta maankosteudesta. Muuri on sitten tavalliseen tapaan salaojitettava roudan aiheuttaman liikkeen välttämiseksi.
Kuka voi laskea, että X paksuinen muuri kestää?
Muista, että 2–3 autoa on tarkoitus olla pysäköintialueella SISÄÄNKÄYNNIN OIKEALLA puolella (kirjoitin väärin).
KATSO PIIRUSTUS
Seinä on noin 11 m pitkä ja 2,8 m korkea.
Muurarini ehdottaa 250 cm leveitä muurilohkoja ja siipimuurit. Noin 20 cm ilmarako rapatun seinän vasten, jotta se ei vaikutu mahdollisesta maankosteudesta. Muuri on sitten tavalliseen tapaan salaojitettava roudan aiheuttaman liikkeen välttämiseksi.
Kuka voi laskea, että X paksuinen muuri kestää?
Muista, että 2–3 autoa on tarkoitus olla pysäköintialueella SISÄÄNKÄYNNIN OIKEALLA puolella (kirjoitin väärin).
KATSO PIIRUSTUS
Viimeksi muokattu:
Ajattelin juuri samaa, vaihtoehtoisesti laittaa isodrän tai vastaavaa välikköön. Haittapuoli laajemman raon kanssa on se, että maatasolla tulee ongelmia, jos sitä käytetään pysäköintiin.
Onko vaihtoehtona yrittää ratkaista tämä sisäpuolelta, jotta voit täyttää massat suoraan seinää vasten? Voiko sisärakennetta vahvistaa niin, että seinä kestää maapaineen ehkä?
Onko vaihtoehtona yrittää ratkaista tämä sisäpuolelta, jotta voit täyttää massat suoraan seinää vasten? Voiko sisärakennetta vahvistaa niin, että seinä kestää maapaineen ehkä?
Joo, ehkä tyhmää spalt ylipäätään. Mutta rappausseinän purkaminen talosta ja muuraaminen sillä tavalla ei myöskään ole täysin varmaa. Todella kallis ja riskialtis toimenpide sekin.
Ongelma liian suuren spaltin kanssa on kuitenkin se, että se vie paljon parkkitilaa. Tilaa on melko vähän!
Voiko muuraa rapatun seinän viereen ja käyttää jotain materiaalia välissä, joka pitää tilanteen kosteudettomana?
Toinen vaihtoehto olisi valaa paksu betonilaatta, joka on ilmassa ja näin säilyttää käytävä, joka näkyy kuvassa. Mutta onko se edes mahdollista?
Ongelma liian suuren spaltin kanssa on kuitenkin se, että se vie paljon parkkitilaa. Tilaa on melko vähän!
Voiko muuraa rapatun seinän viereen ja käyttää jotain materiaalia välissä, joka pitää tilanteen kosteudettomana?
Toinen vaihtoehto olisi valaa paksu betonilaatta, joka on ilmassa ja näin säilyttää käytävä, joka näkyy kuvassa. Mutta onko se edes mahdollista?
Kyllä, jos laitat isodrän-välin, sen pitäisi pysyä kosteudettomana. Heidän tukipalvelunsa on avulias, joten puhelu sinne ei maksa mitään. Sinun ei pitäisi myöskään tarvita koskea rappaukseen, vai tarkoitatko, että se on muurattu suoraan solumuovin päälle? Eikö olekin turvallista vaihtaa se oikeaan muuriin, joka kestää paineen siinä tapauksessa?Johnny Viking sanoi:
Betonilaatan ongelma on, että sen täytyy levätä jollakin rakennuksen rungossa... Jos se on vain ohut rappaus, niin se ei riitä...
Mikään ei ole vielä muurattu.
On edelleen ongelma maapaineen kanssa, jos muuraa suoraan taloa vasten isodrän välissä.
Normaalisti talo tukee muuratun seinän päällä. Siitä se saa kantavuuden. Mutta tässä tapauksessa se olisi vapaasti seisova muuri.
Ajatuksena betonilaatalla pysäköintipaikkana olisi, että siinä olisi teräspalkki koko talon pituudelta.
Mutta miten ihmeessä valetaan laatta ilmaan? Täytyyhän rakentaa hirvittävä ilmavirtaus tai mitä?
On edelleen ongelma maapaineen kanssa, jos muuraa suoraan taloa vasten isodrän välissä.
Normaalisti talo tukee muuratun seinän päällä. Siitä se saa kantavuuden. Mutta tässä tapauksessa se olisi vapaasti seisova muuri.
Ajatuksena betonilaatalla pysäköintipaikkana olisi, että siinä olisi teräspalkki koko talon pituudelta.
Mutta miten ihmeessä valetaan laatta ilmaan? Täytyyhän rakentaa hirvittävä ilmavirtaus tai mitä?
Voit vuokrata muotit holville esim. Doka, joten sinun ei tarvitse rakentaa. https://www.doka.com/se/index
Jos joku täällä on tehnyt tämän aiemmin, tietää että se toimii, ota yhteyttä minuun...! Olisi mukavaa, jos joku vain katselisi tätä, sanoisi "näin tehdään!" ja sanoisi että se maksaa X kruunua. Valmis.
Voit ehkä tarkistaa jäseneltä Jajada, joka vaikuttaa olevan hyvin perillä valamisen ja muuraamisen suhteen. Hänellä on todella siisti keskustelu täällä foorumilla hänen "pikkuisesta" kivitaloprojektistaan....
Kyllä, olen nähnyt sen. Kuitenkin Garbo vaatii "allekirjoituksen" joltain suunnittelijalta tai henkilöltä, joka ottaa vastuun, jos asiat menevät pieleen kauniina päivänä. En halua olla siinä tilanteessa, että joudun maksamaan kaiken omasta taskustani vielä kerran.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että valitsen 2,7 m korkeat ja 1 m leveät L-tuet. Olen saanut niistä hyvät hinnat.
Niiden pitäisi kestää 20nm (en tiedä mitään sellaisista), mutta henkilö, jonka kanssa puhuin, vaikutti asiantuntevalta. Hän ei voinut itse taata mitään, mutta ylimitoitus on minun tapauksessani parempi.
Ne painavat ilmeisesti 1,5 tonnia kappale nämä palikat.
Yksi pohdinta minulla on, että ehkä vielä enemmän voisi taata sen, ettei olisi notkoa, kun kiinnittää kaikki L-tuet yläreunasta päällekkäisellä HEA-teräspalkilla, joka pitää kaikki L-tuet yhdessä rivissä.
Jos painetta tulee toiselle puolelle, kuorma jakautuu muille.
Niiden pitäisi kestää 20nm (en tiedä mitään sellaisista), mutta henkilö, jonka kanssa puhuin, vaikutti asiantuntevalta. Hän ei voinut itse taata mitään, mutta ylimitoitus on minun tapauksessani parempi.
Ne painavat ilmeisesti 1,5 tonnia kappale nämä palikat.
Yksi pohdinta minulla on, että ehkä vielä enemmän voisi taata sen, ettei olisi notkoa, kun kiinnittää kaikki L-tuet yläreunasta päällekkäisellä HEA-teräspalkilla, joka pitää kaikki L-tuet yhdessä rivissä.
Jos painetta tulee toiselle puolelle, kuorma jakautuu muille.
Rautapalkki tulee vääjäämättä ruostumaan ajan myötä.
Ellei L-tuet lukitu toisiinsa joka tapauksessa, olisi luultavasti parempi, että valamalla ja raudoittamalla teet palkin yläosaan.
Ellei L-tuet lukitu toisiinsa joka tapauksessa, olisi luultavasti parempi, että valamalla ja raudoittamalla teet palkin yläosaan.