12 887 lukukertaa ·
17 vastausta
13k lukukertaa
17 vastausta
Marinvaneri vai muottivaneri tavarapyörään?
K
Kallebo
Omatoimirakentaja
· Skåne
· 3 052 viestiä
Kallebo
Omatoimirakentaja
- Skåne
- 3 052 viestiä
Törmäsin eilen lahoon laatikkopyörään ja ajattelin rakentaa uuden laatikon. Olen aina ajatellut, että muotopuriste sopii täydellisesti, mutta kun katson ympärilleni, useimmat suosittelevat merivaneria. Se on kuitenkin 4 kertaa kalliimpaa, joten käännyn teidän puoleenne neuvojen saamiseksi.
Toimiiko muotopuriste vai pitäisikö valita merivaneri, kun kuitenkin käytän aikaa hyvän tekemiseen? Onko jotain välivaihtoehtoa? Muotopuriste vedenkestävällä liimalla?
Toimiiko muotopuriste vai pitäisikö valita merivaneri, kun kuitenkin käytän aikaa hyvän tekemiseen? Onko jotain välivaihtoehtoa? Muotopuriste vedenkestävällä liimalla?
Formplyfa käytetään valamiseen ja se kestää hyvin kosteutta ja on erittäin vahvaa, itselläni on levy, joka on ollut ulkona pari vuotta, eikä materiaali ole irronnut, mutta huomioi, että ne painavat melko paljon, joten auto tulee raskaaksi, ehkä kevyempi levy ja maali.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 239 viestiä
Kori-vanerilevy voi olla vaihtoehto. Käytetään myös nimityksillä kulutussuojavaneri ja lankkulevynaneri.
Fredricsons Arlöv on tukkuliike, mutta mitä olen ymmärtänyt, heillä on auki yksityishenkilöille muutaman tunnin viikossa. http://www.fredricsons.com/upload/Fredricsons_sortimentslista-2016_webb.pdf
Fredricsons Arlöv on tukkuliike, mutta mitä olen ymmärtänyt, heillä on auki yksityishenkilöille muutaman tunnin viikossa. http://www.fredricsons.com/upload/Fredricsons_sortimentslista-2016_webb.pdf
K
Kallebo
Omatoimirakentaja
· Skåne
· 3 052 viestiä
Kallebo
Omatoimirakentaja
- Skåne
- 3 052 viestiä
Onko helpompi muotoilla formplyfa vai tarkoittaako form vain sitä, että voi rakentaa suoria muotteja?
Ajattelen, että voisin saada painon alas käyttämällä 9 mm reunoilla.
Aion tarkistaa puutavaraliikkeestä, mitä heillä on ja mitä voivat tilata, muuten fredricssons oli hyvä vinkki.
Ajattelen, että voisin saada painon alas käyttämällä 9 mm reunoilla.
Aion tarkistaa puutavaraliikkeestä, mitä heillä on ja mitä voivat tilata, muuten fredricssons oli hyvä vinkki.
On mahdollista taivuttaa ohuempia vanerilevyjä vähän ja eniten yhdessä suunnassa (riippuen kerrosten suunnista). Joten jos haluat 8 mm paksuutta, voit ottaa 2 kpl 4 mm levyjä ja asentaa ne päällekkäin saadaksesi pyöristetyn muodon.L Liteavvarje sanoi:
K
Kallebo
Omatoimirakentaja
· Skåne
· 3 052 viestiä
Kallebo
Omatoimirakentaja
- Skåne
- 3 052 viestiä
Kävin tänään puutavaraliikkeessä ja tutkailin vähän. Heillä on 4 mm (myös 7, 9 ja 12 mm) mäntyvaneria, joka myyjän mukaan on liimattu vedenkestävällä liimalla kohtuulliseen hintaan.
Millä säteellä voisi onnistua taivuttamaan kaksi 4 mm vanerilevyä? Olisiko mahdollista taivuttaa levyjä laatikon kolmelle sivulle (kaksi kulmaa) 15-20 cm säteellä?
Millä säteellä voisi onnistua taivuttamaan kaksi 4 mm vanerilevyä? Olisiko mahdollista taivuttaa levyjä laatikon kolmelle sivulle (kaksi kulmaa) 15-20 cm säteellä?
K
Kallebo
Omatoimirakentaja
· Skåne
· 3 052 viestiä
Kallebo
Omatoimirakentaja
- Skåne
- 3 052 viestiä
Hmm. Haluaisin sen olevan melko jyrkkä. Ehkä se täytyy ratkaista useammilla osilla. Olisi hienoa, jos voisi kiristää koko laatikon kahdella osalla, joista toinen kulkee U:n muotoisesti sivuilla ja takana, ja toinen muodostaa pohjan ja etuosan...
Edit: Ei vaikuta kuitenkaan mahdottomalta... millä minun pitäisi liimata levyt yhteen, kun olen taivuttanut ne? Luulisin, että Biltemas vattenfasta trälim ei suositella. Amerikkalaisilla sivustoilla, joita olen nyt lukenut, suositellaan west-epoksijärjestelmää. Mikä on sen ruotsalainen vastine?
Edit: Ei vaikuta kuitenkaan mahdottomalta... millä minun pitäisi liimata levyt yhteen, kun olen taivuttanut ne? Luulisin, että Biltemas vattenfasta trälim ei suositella. Amerikkalaisilla sivustoilla, joita olen nyt lukenut, suositellaan west-epoksijärjestelmää. Mikä on sen ruotsalainen vastine?
Viimeksi muokattu:
West system epoksi löytyy hyvin varustetuista veneiden tarvikeliikkeistä täällä Suomessa. Mutta jos et tarvitse heidän erilaisia lisätarvikkeitaan, tavallinen epoksi esimerkiksi biltemasta toimii melkein yhtä hyvin ja on helppo saada käsiinsä. Jos kuitenkin aiot suojata koko rakenteen epoksilla, voit valita vanerin, joka ei ole ristilaminoitu, vaan jossa kuidut kulkevat samaan suuntaan kaikissa kerroksissa. Silloin on helppoa luoda tyylikäs kaari.K Kallebo sanoi:Hmm. Haluaisin sen olevan suhteellisen jyrkkä. Ehkä se täytyy ratkaista useammalla osalla. Olisi hienoa, jos koko laatikon voisi kiristää kahdella osalla, yksi joka kulkee U-muodossa sivuilla ja takana, ja toinen joka muodostaa pohjan ja etupuolen...
Edit: Vaikuttaa siltä, että se ei ole mahdotonta... millä minun pitäisi liimata levyt, kun olen taivuttanut ne? Arvaan, että bilteman vedenkestävä puuliima ei ole suositeltava. Amerikkalaisilla sivuilla, joilla olen nyt lukenut, suositellaan west-epoksijärjestelmää. Mikä on vastaava järjestelmä Suomessa?