Ajattelin laittaa sileäponttista puupaneelia kattoon (valkoiseksi maalattuna) ja olen nähnyt muutamissa foorumiviesteissä ja kuullut rakentajilta, että yksi vaihtoehto on ostaa mäntylattia ja laittaa se kattoon, osittain siksi, että se on suhteellisen halpaa ja osittain siksi, että se on kuivattua, joten ei tule niin suuria halkeamia. Onko kenelläkään kokemusta tästä? Toimiiko se hyvin, mistä ostitte lattian, näyttääkö se hyvältä jne.? Huomasin, että Byggmaxissa oli halpaa mäntylattiaa hintaan 100 kr/kvm esimerkiksi...

On olemassa valmis ponttipaneeli, jota voi ostaa esimerkiksi XL Bygg -liikkeestä, ja jonka voi asentaa ilman rakoja, sitten se kuivuu noin 3 mm:iin. Tärkeää on, ettei anna sen kuivua liian kauan, ennen kuin asentaa sen! Silloin jää melko tiukat raot...

• Tykkään
Olsbx
  • Laddar…
Aion asentaa mäntylattian kattooni kesämökissäni rakennusmaxilta. Kaikki on ostettu. Pitää vain asentaa se ^^

Bullebupp sanoi:
Aion asentaa mäntylattian Byggmaxista kesämökkini kattoon. Kaikki on jo ostettu. Vain asennus on jäljellä ^^
Jännittävää! Mikä aikataulu sinulla on ja aiotko maalata sen?

Kuukauden sisällä sen pitäisi olla valmis olin ajatellut. En ajatellut maalata sitä, mahdollisesti se öljytään. Käytän samaa mäntylattiaa lattialla, näkyvissä ovat hirret ja kattopalkit. Joten siitä tulee puuta kauttaaltaan. Olen melkein asentanut koko lattian. Ja lattialankkujen laatu oli hyvin vaihtelevaa. Ensimmäisissä avaamissani pakkauksissa kaikki lankut olivat 100% kunnossa, ei merkkejä, täysin sileitä ja hienoja. Sitten avasin toisen erän pidempiä lattialankkuja ja siellä noin 1/8 lankkua oli 100% kunnossa, ne jotka eivät olleet 100% kunnossa, niissä oli "kuoren suonia", reikiä pudonneiden oksien jäljiltä ja jäljelle jääneitä oksia, jotka olivat erittäin rumia ja joissa oli lovia jne. Tässä on varmaan käytetty huonokuntoista puuta luulisin. Laskin 20% hukkaa ja luulen, että juuri ja juuri riittää lattian valmiiksi saamiseksi.

Viimeksi muokattu:
Laitoin sileää ponttia kattopaneeliksi uuteen kylpyhuoneeseemme, joka valmistui kaksi kuukautta sitten. Olen käsitellyt katon kahdesti Herdinsin tak- och panelvitt:illä. Olen todella tyytyväinen.

pelpet sanoi:
Asensin helmipontin kattoon meidän uudessa kylpyhuoneessamme, joka valmistui kaksi kuukautta sitten. Olen käsitellyt katon kahdesti Herdins kattovalkoisella. Olen todella tyytyväinen.
Kiva! Mistä ostit helmipontin ja haluaisitko laittaa kuvan?

Kaivoin järjestelmäkameran esiin, joten toivottavasti saadaan hyvä käsitys siitä, miltä se todella näyttää. Voit klikata kuvia nähdäksesi ne korkearesoluutioisina.

Rako- ja kattolista on ostettu Karl Hedinilta.
Artikkeli 10 003425135, Salningslist furu vit 19x27mm, noin 20 kr/lpm
Artikkeli 30 262685, Siljan panel slätspont 15X120 Gran, noin 20 kr/lpm

Valkoinen paneelikatto ja kattolista kylpyhuoneen katossa, jossa on kattoikkuna ja neliönmuotoinen kattovalaisin.

Valkoinen puupaneelikatto, jossa on kattolevy ja osittain näkyvä valkoinen kaakeloitu seinä sekä suihkuputki.

Valkoinen puupaneelikatto ja kattoikkuna kylpyhuoneessa. Näkyvissä ilmanvaihtolaite ja sähkökaapelit katossa.

Valkoinen puupaneelikatto, joka on valmistettu sileistä kuusitiileistä ja ohuista saumakohdista.

Valkoinen puupaneelikatto, jossa näkyvät vierekkäiset paneelit ja niiden saumat, kuvattuna likeltä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
corre ja 3 muuta
  • Laddar…
pelpet sanoi:
Kaivoin esille järjestelmäkameran, joten toivottavasti voi saada hyvän käsityksen siitä, miltä se todella näyttää. Voit klikata kuvia nähdäksesi korkearesoluutioisen version.
Tuo on todella hieno!
Tuhannet kiitokset kuvista, ei koskaan lakkaa ihmettelemästä kuinka auttavaisia ihmiset rakennustalolla ovat!

Kiitos. Olen itse saanut paljon hyötyä foorumista, joten ajattelin yrittää antaa takaisin, kun minulla on jotain mitä voin jakaa.

Kannattaa mainita, että ikkunasyvennys on tehty tavallisesta mäntyliimapuulevystä, ns. hobbyskiva, jonka olen myös maalannut samalla värillä. Käsityöläinen, joka rakensi kylpyhuoneen, oli sitä mieltä, että se olisi parempi ratkaisu kuin mikä tahansa sileä levy.

Ajattelin käyttää höylättyä ponttia katossani myös, mutta heillä ei ollut sitä kummassakaan Beijerillä tai Byggmaxissa, ja ne olivat ne, joista minun piti valita. Tuntuu siltä, että mäntylattia on suunnilleen sama asia, hieman kalliimpi vain.

Olen käyttänyt raakaponttia seinissä ja katossa kahdeksankulmaisessa takkahuoneessani (sisäinkubaattori). Sahattu puoli alaspäin katossa, sileä puoli seinässä. Koska rsp on hieman erilailla höylätty, syntyy rako sileälle puolelle. Seinissä maalattu sinisävyisellä öljylaserilla. Katossa laimennetulla valkoisella Alcro ulkogrundilla.

Viimeksi muokattu:
Furuavon katon ja seinän verhoilu valkoiseksi maalatulla paneelilla lasitetussa terassissa.
Käytin tätä osana kattoa verannalle, myös seinään sopi täydellisesti. Furugolv ekonomi Byggmaxilta

Stanoitu puuseinä, jossa kaksi vaakaikkunaa ja maljakko kukilla.
Betsad vägg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.