Hei,

olen tekemässä kellariremonttia taloon, joka on rakennettu vuonna 1943. Uudet sähkö- ja RiR-putket viedään kattoon/alapohjan palkistoon, joka on puuta. Korkeus kellarissa on rajallinen, noin 2,10 m, joten olen pohtinut mahdollisuutta jättää pois harvalauta (28x70) alakaton sisältä ja sen sijaan urittaa/jiirata palkkeihin sähköjohdot ja patteriputket, enintään 3 cm syvälle. Palkisto koostuu 220x70 palkeista, CC60, ja jänneväli on noin 3,5 m. Palkit lepäävät ulkoseinillä ja keskellä olevalla kantavalla seinällä, joten jänneväli on noin 3,5 m, talo on noin 7 m leveä.

Vaistomaisesti tuntuu pahalta vahingoittaa palkkeja, jossa vetolujuus on suurin. Samanaikaisesti tuntuu siltä, että palkisto on melko ylimitoitettu sellaisenaan?

Veden ja sähkön vieminen palkkien keskustaan on myös vaihtoehto, mutta haluaisin vältellä sitä, koska se tarkoittaa kaiken eristeenä olevan sahanpurun poistamista.

Toinen vaihtoehto on käyttää ohuempaa puutavaraa kuin 28x70, joka asetetaan suoraan palkkien päälle vähentämään urittamisen syvyyttä.

Ja jos mikään muu ei ole mahdollista, sitten käytetään harvalautaa (28x70) ja hyväksymme, että kattokorkeus laskee hieman.

Mitä mieltä olette? Jotain muita ideoita?

220x70 vastaa noin 255x45 mitä tulee taivutuskestävyyteen, joten se on ylisuunniteltu. Ei kuitenkaan ole koskaan hyvä tehdä lovia palkkeihin, koska se luo halkeamispisteen materiaaliin, jonka vaikutusta voi olla vaikea arvioida. Pienille putkille, joista tässä on kysymys, voi porata reikiä suoraan läpi ilman ongelmia, kunhan pysyy muutaman senttimetrin päässä alareunasta. Mikä on paras ratkaisu tapauksessasi, on vaikea arvioida näkemättä tilaa paikan päällä. En myöskään suosittele puruavantoon tyhjentämistä. Ehdotan hieman lateraalista ajattelua. Ehkä voit vetää putket pitkin seinää jossakin uritetussa listassa, joka ei tarvitse olla kovin häiritsevä.

Kiitos vastauksesta! Kyllähän se tuntuu ongelmalliselta kaivertaa palkkien alapuolelta. Putkien sijoittaminen seinälle on kuitenkin ongelmallista, se ei tule näyttämään hyvältä kun ajattelen, että vedän ruokinnan viidelle kattoon sijoitettavalle patterille sekä sähkö- ja verkkoyhteydet. Seinät koostuvat betoniharkosta ja ovat rapattuja ja osittain kaakeloituja. Jos vedän putket listalla seinällä, minun pitäisi myös siinä tapauksessa ohittaa muutamia ikkunoita ja yksi ovi.

Tässä on kuva, josta näkee palkiston alapuolelta. Olen tyhjentänyt sahanpurut yhdestä lokerosta, koska minun on tarkoitus sijoittaa siihen ilmanvaihtokanava FTX-ilmanvaihtoa varten. Konstruktion voi aavistaa vasemmanpuoleisessa lokerossa. Alhaalta ylöspäin se koostuu pontatusta puutavarasta, paperista ja sitten sahanpurusta. Pontattu puutavara lepää neliöpylväillä, noin 3x3 cm, jotka on kiinnitetty palkkien alareunan tasalle. Käytännöllisesti katsoen olisi täydellistä käyttää tätä tilaa putkien vedolle.

Kuvassa puinen palkisto alhaalta katsottuna, näkyvissä lankut ja johdot sekä avoin tila lastuvillan poistamisen jälkeen.

Näetkö jotain estettä sahanpurun tyhjentämiselle, paitsi että se aiheuttaa paljon lisätyötä uuden eristyksen saamiseen sekä sahanpurujen poisviemiseen?

Ehdottomasti ei! Täyttö voidaan tehdä esim. selluloosakuiduilla, joilla on samankaltaisia hygroskooppisia ominaisuuksia kuin sahanpurulla. Sellaisia edellytyksiä ei pidä muuttaa turhaan.

Ehdottomasti, varmistan, että käytän sopivaa eristystä siinä tapauksessa, esim. selluloosakuituja, kuten ehdotat. Mutta etkö näe muita ongelmia purun tyhjentämisessä?

Joka tapauksessa tällä hetkellä kallistun siihen, että teen kattolaskun, purun tyhjentäminen on aika paljon työtä.

En osaa kuvitella muita ongelmia purun poistamisessa kuin että se tarkoittaa paljon työtä.

Olen kohdannut saman ongelman muutaman kerran talossani. Joitakin ratkaisuja, joita olen käyttänyt, erikseen tai yhdistettynä:

-Laita kaikki putket ulkoseinän tai sydänseinän viereen. Urat tai muut heikennykset aiheuttavat vähiten vahinkoa lähellä tukipisteitä. Jatka putket oikeaan paikkaan kussakin lokerossa.

-Jos kyseessä ovat irtonaiset aluspohjalaudat eikä sahapurua ole liikaa, kokeile nostaa aluspohjalautoja muutama cm tukipuin ja kiilaa puunpala alle, jotta voit porata putkia varten muutaman cm palkkeihin.

-Sinun ei tarvitse tyhjentää koko palkkivälilokeroa purusta. Riittää pieni osa, josta vedät putket. Irrota pari kolme aluspohjalautaa. Täytä uudelleen revityllä eristeellä, joka työnnetään sisään ja pakataan niin hyvin kuin mahdollista jäljellä olevaa sahapurua vasten. Olen käyttänyt kivivillaa, mutta varmaan toimii myös selluloosakuidut tai vastaavat, jos pelkää kivivillaa.

-Onko ylemmässä kerroksessa paikkoja, joissa on helppo avata lattia ja palauttaa se niin, ettei avausta huomaa? Näin on helppo täyttää valitsemallaan eristemateriaalilla. Katso esimerkiksi kynnyksiä, kaapistojen alta jne.

• Tykkään
ThomasEcke
  • Laddar…
Kiitos! Paljon todella hyviä vinkkejä :) Lähes upplagen irrottaminen on erittäin mielenkiintoinen idea, se toimisi minulle erittäin hyvin.

Blindbottenbrädorna ovat irrallisia, mutta spontattu, mutta niitä voi silti ehkä painaa hieman ylöspäin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.