Aion asentaa 3200 mm pitkän HEB 160:n, joka lepää toisen pään teräspilarin päällä, mutta päätyy käytäväaukkoon toisessa päässä. Siksi aion asentaa lyhyen palkin aukkoon (900mm), jonka päälle palkki lepää.

HEB-160-palkki korvaa kantavan seinän ja kannattelee lattiahirsitasoa, ja joka toinen lattiahirsi on myös kattotuoli (ruotsalainen kattotuoli).

Onko joku, joka voi antaa viittauksen siitä, kuinka vahva tuen palkin pitäisi olla? Se on noin 1200 mm pitkä, mukaan lukien sen oma tuki.
 
Mutta jatka HEB 160 palkilla.

Protte
 
Joo, teen sen, ellei joku pysty antamaan vastausta siihen, mikä on riittävää tälle lyhyelle jänneväli...

Minulla ei kuitenkaan ole 1200 mm ylijäämää nykyisestä palkista vaan minun täytyy mennä romuttamolle ja hankkia uusi palkki tätä tarkoitusta varten. Tietenkin selviän ohuemmalla dimensiolla, kysymys on vain, kuinka ohut on turvallinen ilman että täytyy laskea sitä.

:)
 
Valitettavasti en ole edes käynyt teknistä lukiota, mutta totta kai voi oppia, jos haluaa. Minulla ei kuitenkaan ole oikein aikaa oppia sitä nyt tähän tilaisuuteen, mutta olen samaa mieltä siitä, että olisi hauskaa ja järkevää osata!
 
Mikael_L
Aloin vähän katsella sitä nyt. Hemmetti, miten ruosteessa olen ... :o

Mutta jos saan vähän aikaa tänä iltana, luulen, että yritän laskea vähän nopeasti. :)
 
Olisi kiva saada viite! Haluaisin siis tietää, mikä palkki voi olla heikoin ilman, että heikennetään muuta rakennetta.

Muussa tapauksessa teen kuten Protte ehdottaa ja otan kunnon otteella :)
 
Arvaamatta tiedän, että se toimii hyvin kaiken kanssa Hea 100:sta ylöspäin, mutta hitsaa sisään levy, johon Heb160 osuu.
 
Tein nopean laskelman, ja Hea 100 on reilusti riittävä, voin laskea tarkemmin huomenna ja nähdä, mikä on mahdollisimman heikko.

Kuinka leveä talo on? Eli kuinka monta neliömetriä yläkerta lepää palkin päällä?
 
Tarvitaan myös palkki. Noin 4 metriä pitkä. Kantava seinä poistetaan. Vain katto yläpuolella. Yksikerroksinen talo.
 
Mikael_L
Claesk sanoi:
Tarvitsen myös palkin. Noin 4 metrin pituinen. Aion poistaa kantavan seinän. Vain katto yläpuolella. Yksikerroksinen talo.
Löytyy mm. Tibnorilta. :p
 
larsbj sanoi:
Tein nopean laskelman, ja Hea 100 kestää hyvällä marginaalilla, voin laskea tarkemmin huomenna ja katsoa, mikä ohuin mahdollinen on.

Kuinka leveä talo on? Eli kuinka monta neliömetriä yläkerrasta lepää palkin päällä?
Kiitos :) Talo on melkein 7m leveä, mutta kissatuulet tekevät, että yläkerran lattia on vain 4,2m leveä.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi valitaan H palkki näissä tilanteissa?
Eikö olisi helpompaa käyttää neliöputkea? VKR tai KKR?

Eikö silloin pitäisi välttää hitsaamista elämänlevyyn?
 
Onko nelikulmapalkilla mitään etua H-palkkiin verrattuna tähän tarkoitukseen, niin valitsen sen mieluummin, ei ongelmaa :)
 
1200mm jännevälillä en olisi huolissani HEA100:n käytöstä tässä sovelluksessa ilman jäykistystä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.