Y yehor sanoi:
Minäkin olen eristänyt ääntä ja törmäsin Green glue -tuotteeseen, jota ajattelin ettei se koskaan toimisi, mutta näyttää siltä että se tekee sen. Valitsin lopulta täysin toisen tuotteen.

"ViscoLam 65" yritykseltä nimeltä Chova. Se on erityinen kumi, joka painaa enemmän kuin lyijy ja on samalla joustava. Tämä asennetaan kahden kipsilevyn väliin. Tulee itseliimautuvassa matossa. Katselin myös erityisiä "clips" jotka ovat ääntä eristäviä, esimerkiksi reducto clip, jätin nämä pois koska oli vaikea löytää koolauksia Suomesta. Kannattaa huomioida, että saadaksesi täysin äänieristyksen, sinun tulee tehdä jotain myös lattialle ja katolle, sillä ääni kulkee koko rakenteen läpi.
Koskeeko se myös tavallista puhetta, kolinaa ja huutoa, jotka kulkeutuvat katon ja lattian läpi? Se on enimmäkseen se melu, joka koskee. Siis ei musiikkia tai syvää bassoa jne.

Luulen, että olemassa olevat kipsilevyt on kiinnitetty runkoon sisäseinää vasten. Joten kysymys onkin, pitäisikö ne purkaa ja onko se hankalaa? Kaikki ruuvinreiät onkin maalattu etukäteen. Ei ole hyvä, jos kipsilevyt jäävät paikoilleen äänen kannalta, ja ne vievät turhaan tilaa siinä tapauksessa.

4 4cyberspace sanoi:
Uskoakseni nykyiset kipsilevyt on asennettu tukee vasten sisäseinää. Joten kysymys kuuluu, pitäisikö ne ottaa alas ja onko se hankalaa? Kaikki ruuvireiät on jo maalattu etukäteen. Ei ole hyvä, jos kipsilevyt jäävät paikoilleen äänimielessä ja ne vievät tarpeettomasti tilaa silloin.
oli paljon keskustelua 2 kerroksen kipsistä. Kyse on 200 kruunusta ja 1 tunnin työstä poistaa ne.
Olisin repinyt kaiken pois ja aloittanut alusta ja elänyt sen ajatuksen kanssa, että varmasti kuulet naapurin, mutta toivottavasti vähemmän paremman seinän kanssa. Vaihtoehtona on aina muuttaa.

• Tykkään
4cyberspace
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J sanoi:
siitä oli paljon puhetta 2 kerrosta kipsiä. Kyse on 200 kr ja 1h työ irrottaa. Olisin purkanut kaiken ja aloittanut alusta ja elänyt ajatuksella, että varmaan kuulet naapurin, mutta toivottavasti vähemmän paremmin seinällä. Yksi vaihtoehto on tietysti aina muuttaa.
Okei, joo sitä tarkoitin, että onko vaikeaa ja aikaa vievää purkaa nykyinen seinä. Mutta nyt tiedän. Kipsilevyt eivät kiinnosta minua :) niin kauan kuin tulos on hyvä.

Minun pitäisi siis purkaa nykyiset kipsilevyt ja rakentaa uusi seinä, jossa on ilmarako eikä se ole suoraan vanhaa sisäseinää vasten.

4 4cyberspace sanoi:
Gäller det även vanligt prat, dunsar och skrik som fortplantar sig genom tak och golv. Det är mest det oljudet som gäller. Alltså ingen musik eller djup bas etc.
Ja, allt ljud fortplantar sig, men det är mycket lättare att bli av med "vanligt prat" än stegljud. Bygger du en proper vägg så kommer det innebära en märkbar förbättring. Det jag skrev att du måste ljudisolera golv och tak för att få det helt tyst stämmer inte heller, vill du verkligen få det helt tyst så är det ett rum fyllt med vakuum som gäller efter ljud inte kan transportera sig i vakuum.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
4cyberspace
  • Laddar…
Lisäys vinkkiini Norgips-kuvauksista. Täältä löysin videon, jossa näytetään, miten Silent-levy asennetaan. Silent-levy on lyhyempi ja kapeampi kuin tavalliset kipsilevyt. Lisäksi voit, jos et ole koskaan työskennellyt metallilistojen kanssa, nähdä vähän, millaisia profiileja käytetään:

KnaufDanogipsilla on taulukko eri rakenteille, jotka voivat myös olla mielenkiintoisia:
pabyggnadssytsem_p_urval_av_tunga_vaeggar_mr450_ljudgran.jpg

Lue lisää täältä:
https://www.knauf.se/byggsystem/system-innervagg/pabyggnadsvagg/pabyggnadssystem-mr450/

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
4cyberspace
  • Laddar…
Ehkä vähän myöhässä, mutta muista, että jos sinulla on esim. pistorasia tai vastaavaa seinällä, sinun on tietenkin siirrettävä ne, jos rakennat nyt seinän eteen.

• Tykkään
4cyberspace
  • Laddar…
O olofh sanoi:
Ehkä vähän myöhässä, mutta muista, että jos sinulla on esim. pistorasioita tai vastaavia seinässä, sinun tulee tietysti siirtää ne ulos, jos rakennat nyt seinän eteen
On syytä huomioida, että pistorasiat, sähkölaatikot, spotit ja vastaavat päästävät läpi paljon ääntä. Jos rakenne ei ole tiivis, ei ole väliä kuinka paljon massaa lisäät.

• Tykkään
4cyberspace
  • Laddar…
4 4cyberspace sanoi:
Onko tuo rakenne, johon Fasting65 linkittää muutama viesti ylempänä, parempi?
Kyllä, se on oikein, jos ei ota huomioon sitä, että molemmille puolille ei tulisi asentaa kipsiä, aivan kuten kirjoitin ensimmäisessä viestissäni. Jos nykyinen seinä on kehystetty, voit joko purkaa sen tai sahata kipsilevyn auki niin, että saat vähintään 50 % avointa pinta-alaa tasaisesti jakautuneena. Mitä tulee lattiaan ja kattoon, tämä täytyy kartoittaa eristysmittauksen avulla (ilma- ja askeleristys). Jos meluhäiriöstä yläpuolella asuvista on haittaa, täytyy asentaa alas raskas, irtikytketty kipsikatto. Voit odottaa, että kattokorkeus pienenee vähintään 250 mm riippuen mittaustuloksista. Äänieristetyssä seinässä tulee pyrkiä ulkoisten sähköjohtojen asentamiseen. Jos halutaan upottaa sähköjohdot, spotit jne., täytyy rakentaa tiiviit kipsilaatikot rasioiden taakse. Rakennan äänistudioita, joissa vaatimukset ovat erittäin korkealla, sekä äänieristyksen että huoneakustiikan osalta, ja teemme eristysmittauksia, kun rakennustyöt ovat valmiit. Ei tarvita kalliita erikoistuotteita äänieristetyn väliseinän rakentamiseen, kaikki tarvittava löytyy puutavaraliikkeestä. Tärkeää on valita oikea rakennusratkaisu ja olla huolellinen, jotta siitä tulee täysin ilmatiivis eikä molempia seiniä oikosuljeta. Eristyksen valinnassa sen tehtävä on absorboida onteloresonanssi kehysten sisällä. Siksi on tärkeää, että eristyksellä on oikea virtausvastus. Raskas kivivillalevy on liian suuri virtausvastukseltaan antamaan oikean absorption.

• Tykkään
Fasting65 ja 1 muu
  • Laddar…
Kaksion ja kolmion pohjapiirros kerrostalossa, jossa näkyy huoneiden jako ja mitat, sekä portaikko keskellä taloa.

Olen löytänyt piirustuksen taloni asunnoista, mikä on mukavaa, koska voi nähdä vähän, miten se on rakennettu. Olen saanut paljon vinkkejä äänieristyksestä, mutta ajattelin, että olisi silti mielenkiintoista nähdä tämä piirustus, jos siitä ehkä näkisi jotain.

Oikean puoleinen asunto "2 rum och kök" on minun asuntoni. Kuvitelkaa, että siirrätte vasemman puoleisen "3 rum och kök med matplats" -asunnon tarkan kopion oikealle minun asuntoon nähden, seinä seinää vasten.

Oikean puoleinen asunto häiritsee minua eniten. Kuitenkin voin kuulla myös vasemman puoleisen naapurin, kun olen makuuhuoneessani. Siellä se on myös herkkä äänille, mutta ei yhtä häiritsevää kuin oikealla puolella olevan naapuriasunnon äänet. Huomioi, että minulla ei ole lainkaan ongelmia naapurien äänien kanssa korkeussuunnassa.

Heidän olohuoneensa on siis seinä seinää vasten minun olohuoneeni kanssa. Huomioi myös, että pieni osa heidän vasenta makuuhuonettaan on minun olohuonettani vasten, mikä pitää paikkansa, koska kuulen ääniä myös siitä huoneesta.

Huomioi, että olohuoneeni oikeassa kulmassa lähellä naapurien asuntoa on poistoilma-aukolla varustettu ilmanvaihtolukko. Ehkä osa äänistä tulee sieltä? Tämä luukku on tänä päivänä suljettu ja edellinen omistaja on sen maalannut yli. Kuulen myös naapureita keittiössäni heidän vasemmasta makuuhuoneestaan. Laattojen ja keittiönkaappien ansiosta ääniä vaimennetaan jonkin verran, mutta se on silti herkkä äänille.

Mainittakoon, että kipsilevyseinän sisäänrakennetussa sähköpistorasiassa on aikaisemmin ollut jakautuva seinäpistorasia.

Dunssien ja vastaavien äänien vaimentaminen ei ole tällä hetkellä etusijalla, joten seinien ja katon äänieristys ei ole ajankohtainen luulisin. Tärkein tavoite on päästä eroon keskustelun ja huudon kuulumisesta sisäseinien läpi.

Joku kysyi, onko talossa herkkä äänille korkeussuunnassa, mutta sitä ei ole. Se on pääasiassa asuntojen välillä, missä äänet kuuluvat erittäin selvästi.

Lukemani mukaan äänieristävä seinä voisi siis näyttää alla kuvatulla tavalla. Näkeekö kukaan mitään virhettä tai jotain, mitä voisi parantaa alla olevassa rakenteessa? Nykyinen kipsiseinä on siis kiinnitetty sisäseinään. Tämä pieni muutos, jossa uusi seinä asetetaan hieman etäälle ilmavälin kera, parantaisi siis äänieristystä?

Läpileikkaus äänieristävästä seinärakenteesta sisältäen ilmarako, kipsilevyt ja mineraalivillan, vieressä olemassa oleva väliseinä.

4 4cyberspace sanoi:
Lukemani mukaan äänieristävä seinä voisi näyttää alla esitetyltä. Näkeekö kukaan mitään virhettä tai jotain, mitä voisi parantaa alla olevassa rakenteessa? Nykyinen kipsiseinä on siis kiinnitetty sisäseinään. Tämä pieni muutos, että uusi seinä asetetaan hieman etäälle ilmaraolla väliin, parantaisi siis äänieristystä?

[kuva]
Villa tulee olla ilmaraossa ja yhden kipsilevykerroksen suoraan vasten huoneiston seinää.

• Tykkään
4cyberspace
  • Laddar…
@4cyberspace Miten ajattelit kiinnittää sisäisen kipsilevyn sinun rakennettuun runkoon?

Ei, sinun tulee rakentaa runko muutaman cm päähän olemassa olevasta seinästä. Täytä runko eristyksellä.
Sitten laitat kaksi kerrosta kipsiä, siirretyillä saumoilla (tai ääntä vaimentavaa kipsiä, josta olen aiemmin vihjannut).

• Tykkään
4cyberspace
  • Laddar…
F fiskbuggaren sanoi:
Villa on oltava ilmaraossa ja yksi kipsikerroksista suoraan asunnon seinää vasten.
Minulla on kipsilevyt asennettuna suoraan seinään nykyään, eikä se ole auttanut juuri lainkaan hiljentämään äänet läpi. Asiantuntijoiden mukaan täällä Bygga Husissa, juuri näin ei pitäisi rakentaa eli suoraan seinää vasten.

Ilmeisesti tärkeää on olla ilmaväli välissä.

Fasting65 Fasting65 sanoi:
@4cyberspace Miten ajattelit kiinnittää sisemmän kipsilevyn runkorakenteeseen?

Ei, sinun pitää rakentaa runko muutaman sentin päähän nykyisestä seinästä. Täytä runkoeristeellä.
Sitten kiinnitä kaksi kerrosta kipsiä, siirretyillä saumilla (tai ääntä vaimentavalla kipsillä, kuten olen aiemmin suositellut).

Tarkoitat siis, että kuvassani sisempi kipsilevy pitäisi poistaa? Okei, ymmärrän, suuri kiitos selvennyksestä. Kaksoiskipsilevyt tulee siis vain yhdelle puolelle.

Rakenne tulee siis olemaan, kuten sanot:

Nykyinen sisäseinä - Ilmarako - Runkorakenne täytettynä eristeellä - Kaksoiskipsilevyt

Voin myös lisätä, että tällä hetkellä kipsilevyissä/sisäseinässä on upotettu pistorasia, mikä saattaa olla syy siihen, että parannusta ei ole tapahtunut. Taidan poistaa tämän pistorasian ja käyttää pinta-asennusta kuten Björn Melander ehdotti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.