En ole vielä tähän mennessä törmännyt niin uskomattoman vaihtelevaan kirjoon rakennus- ja taloalalla kuin siihen, miten tarkasti työskennellään listoissa.

Jotkut asentavat listoja ilman jiirisahausta.
Toiset höyläävät/veistävät listat täydellisyyteen eivätkä koskaan ole käyttäneet lateksisaumausta.
Jotkut ruuvaavat listat kiinni näkyvillä, tavallisilla, puuruuveilla.
Toiset lateksisaumaavat kaiken, niin hyvin jiirisahatun reunan kuin myös sisä- ja ulkoreunat esimerkiksi verhouksessa, jotta siitä tulee 100% saumaton.
Jotkut asentavat kulmapalat.

Kuinka tarkka sinä olet? Sahaatko listan uudelleen, jos se muodostaa raon, vai lateksisaumaatko sen? Vai etkö välitä ja elät raon kanssa?

Ei tulisi mieleenikään, että jättäisin raon lattia-/kattolistaan. Se ärsyttäisi minua ikuisesti, joten jos tulee virhe, se on vain korjattava ja tehtävä oikein =) Joten esiin katkaisusaha, kun aikoo asentaa listoja ja vuorauksia!

En ole tyytyväinen ennen kuin on täysin rakoilmaton!
Resepti:
Kiinnitän listat, reunukset ja jalkalistat vain talvella sen jälkeen, kun ne ovat olleet sisällä kuivumassa vähintään kuukauden (kyllä, ne yleensä hieman vääntyvät).
Sahaan muutaman millimetrin marginaalilla, kokeilen palaa ja sitten vähitellen napsin palasia gersahalla. Viimeisillä kierroksilla on kyse millimetrin kymmenyksistä.

Täytynee edustaa keskitasoa ja sanoa: Se riippuu siitä missä se on...listat, jotka ovat katseenvangitsijoina ja paljon käytetyissä huoneissa, hion melko paljon...muita gerottelen ja lateksitiivistän sekä käytän listavalkoista maalia...käytän asennusliimaa siellä missä voin, muutoin viimeistelen nakuttamalla...ja joskus harvoin käytän ohuita ruuveja esiporauksella, jos kyseessä on smygilinjoja tai vastaavaa...

Kaikki riippuu ajasta, siitä missä se on ja mitä muuta on, joka vaatii priorisointia. Niin sanotuksi "perfektionistiksi" ei voi ryhtyä, jos haluaa saada koko talon valmiiksi ennen kuin lapset muuttavat pois kotoa...yksi "täydellinen" huone ja 2 keskeneräistä huonetta ovat huonompia, minun maailmassani, kuin 3 täysin ok valmista huonetta.

Gersahat, spikpistoolit kiinni ohuella naulaamalla, lateksitiivisteet saumoihin ja aukkoihin, maalaa saumojen yli. Ajansäästöä =)

Viimeksi muokattu:
Mukava kuulla, että keskitytte siihen, mitä pidätte tärkeänä... itse tykkään karkeasta tyylistä ja sillä tavalla se ei ole yhtä tarkkaa... mutta käytän latexia, jos tarvitaan...

Olen melko tarkka, kun on kyse nurkkien tekemisestä, mutta viime kädessä käytän mieluummin lateksia kuin veistän käsin lopuksi. Ei ole rajattomasti aikaa tuollaiseen.

Sisäpuolen reunaan oven tai ikkunan viereen olen saattanut laittaa lateksia, jos se on mielestäni rakoillut liikaa, mutta useimmiten en. Voi olla pieni rako. Oikeastaan olen luonnostani melko pikkutarkka, mutta olen oppinut joustamaan. Vanha puutalo, jossa mitkään kulmat eivät ole suoria ja asiat vielä liikkuvat, tekee onnettomaksi, jos on liian tarkka.

Listat kiinnitän enimmäkseen dyckertillä (käsin, en käytä naulain) ja maalaan sitten viimeisen kerroksen paikan päällä. En pidä näkyvistä ruuveista listoissa, joten jos minun täytyy ruuvata (saattaa olla tarpeellista joissakin tilanteissa käytännön syistä) kitkaan ruuvin pään ennen viimeistä maalausta.

Vältän listojen käyttöä niin pitkälle kuin mahdollista. Kieltäydyn! Kallista, työlästä ja tylsää.

Joskus minun on valitettavasti käytettävä listoja, ja ne huoneet eivät ole vielä valmiita. Listat valmistuvat varmaan muuton yhteydessä. :-S

Mutta hieman aiheeseen liittyen geraan ja täytän kaikki virheet lateksilla. Naulaan kiinni valkoisilla dyckert-nauloilla, jotka muuttuvat mustiksi heti, kun vasara tulee alle 2 cm päähän =( lateksia siihen päällä =)

misingen sanoi:
Jiirisahat, naulapyssyt kiinnittävät ne ohuella viimeistelynaulalla, lateksitiivistykset saumoihin ja rakoihin, maalaavat saumojen yli. Ajan kannalta tehokasta =)
hehe, niin minäkin teen.. valitettavasti ei ole monia listoja, jotka olisivat täydellisesti jiirisahattuja, tai oikeastaan sahaukset ovat usein melko hyviä, mutta riittää, että seinät eroavat muutaman millimetrin eivätkä ole täysin kulmikkaita, niin joko listat ovat täydellisesti toisiaan vasten ja niissä on rakoja seinien suuntaan.. tai sitten painaa listat seinää vasten, ja silloin jiirisauma avautuu.

Tämä johtuu osittain siitä, kuinka paljon aikaa on käytettävissä. Jos minulla olisi vain yksi pieni huone remontoitavana ilman kiirettä, tekisin todennäköisesti enemmän perustyötä, listoja jne. Kun alue on isompi ja haluaa "valmistua" jossain vaiheessa, niin virhetoleranssi kasvaa. :)

Enk Projektet sanoi:
On hienoa, että keskitytte siihen, mitä pidätte tärkeänä...itse olen vähän karkeampi tyyli ja siinä mielessä se ei ole niin tarkkaa...mutta käytän latexia jos tarpeen...
Näin teen minäkin, kukaan ei näe rakoja ja virheitä listoissa/sokkeleissa (paitsi tietenkin sellaiset kuin vectrex :P) lisäksi useimmissa paikoissa on huonekaluja, ovia ja muita esineitä tiellä ;)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.