Asumme Mockfjärdista peräisin olevassa -72 rakennetussa elementtitalossa, jossa on yksiputkijärjestelmä radiaattoreille. Nämä putket sijaitsevat lattialla seinien vierellä ja ovat alkuperäisesti peitetty ohuella (sekä rumalla ja hauraalla) metallilistalla. Olemme nyt remontoineet yhden huoneen, jossa on nämä metallilistat, ja haluamme laittaa tilalle jotain muuta jalkalistoina peittämään/suojaamaan putkia. Koska olemme asentaneet 8 mm klikkauslattian, putket nousevat esiin enimmillään 16 mm, ja saumaholkkejen kohdalla ne menevät 25 mm seinästä ulospäin. Olen hahmotellut kotitekoisen listan, joka on tehty osittain klikkauslattiasta leikatuista suikaleista ja osittain valkoiseksi maalatusta puusta, alla olevan luonnoksen mukaisesti:
Siinä olisi kuitenkin paljon työtä, joten jos jollain on ehdotuksia paremmista ratkaisuista, olen kiinnostunut.
Minulla on täsmälleen sama ongelma talossa, jota remontoin juuri nyt. Olen päättänyt käyttää samaa jalkalistaa (12x69) kuin putkettomilla seinillä, mutta päästäkseni seinästä, jossa putket ovat, naulaan 19 mm leveän salningslistan jalkalistan taakse.
Ehkä vaikea nähdä kuvassa, myös pienet tukipalikat alhaalla jalkalistassa tukemaan.
Naulan salningslistan hieman korkeammalle kuin jalkalistan, se työntyy hieman jalkalistan takaa toisin sanoen. Olen tyytyväinen lopputulokseen.
Kohtaan saman haasteen ja toivottavasti teen omia kynnyslistoja samanlaisella tyylillä kuin yllä.
Mutta haluaisi tehdä ne mahdollisimman solakoiksi, ne ovat kuitenkin tarpeeksi suuria. Putkitila täytyy olla noin 40x40 mm minun tapauksessani, ehkä enemmän nurkissa, joten etäisyys ulkopuolelta kynnyslistaan sisäseinään on vähintään 46 mm, jos valitsee 6 mm valchromatin. Mutta ehkä sisäpuolelle tarvitaan alumiinikulma vahvistukseksi? Valchromat ulkopuolella kosteudenkestävyyden vuoksi (lattian pyyhintä/vesiputkivuoto/huolimattomat lapset).
Mitä mieltä olette? Onko 6 mm tarpeeksi vahva ilman takaosan vahvistusta?
Haluaisin, että elementtitaloni pysyy pystyssä leikkauksen jälkeen. Putkien vaihtaminen ei ole poissuljettua, enimmäkseen niiden suoristamiseksi, mutta en tule jyrsimään ulkoseiniä vaakasuunnassa ilmeisistä syistä. Silloin menetetään paljon kantavuutta.
Isä laittoi putkikoteloita patteriputkien (yksi putkijärjestelmä) päälle, se puoli, joka oikeastaan olisi pitänyt olla ulospäin (kovera), laitettiin sisäänpäin, ja ne kolme puolta, jotka oikeastaan olisivat pitänyt olla seinää/kattoa vasten, laitettiin ulospäin.
Yleisesti ottaen ratkaisuni näyttää keskustelun alussa olevalta piirustukselta, mutta siinä on joitakin käytännön yksinkertaistuksia. Se koostuu nykyään kolmesta osasta:
Seinässä kiinnitetty neliönmuotoinen lista
Holkkalista (15 tai 20 mm, en muista tarkalleen), joka kiinnitetään sen päälle ja ulottuu viisi-kuusi mm listan ulkopuolelle
Yksi kaistale klikattavaa lattiaa, joka asetetaan pystysuoraan korkiksi yllämainittujen päälle ja lopulta kapseloi putken. Kellaritiloissa siinä on lisäksi viiltoja joka 50. cm, jotta ilma kiertäisi paremmin.
Klikattava lattia korvaa siis valchromat. Se myös soveltuu lattian väriin, mikä tekee ratkaisusta hieman vähemmän näkyvän.
Mitä mieltä olette? Onko 6 mm tarpeeksi vahva ilman takaosaa?
Hyvä kysymys. Eikö sinulla ole sellaista palaa, jolla voisit testata, miten kestävä se on 6 mm:ssa? Onko Valchromatin ja tavallisen mdf:n välillä eroa muussa kuin kosteudenkestävyydessä, muutenhan tavallinen mdf-pala riittää testaukseen? Jos on tilaa asettaa 3 - 12 mm paksu lista (masoniitti, puu, mdf) lattialle putkien alle ja seinää vasten, siitä tulee alakannatus, mikä vaatii jotain raskasta, kovaa ja enemmän tai vähemmän terävää, jotta se voisi rikkoa 6 mm listan. Hämmästyisin suuresti, ellei se kestäisi. Ok, vihaan imurointia ja se saa minut helposti vihaiseksi 😡, mikä johtaa sitten suukappaleen ja imurin rajuun käyttöön ja liikutteluun, joten siinä näen riskin kestävyydelle. Mutta, se vaatii, että on vankka imuri/suukappale, joka kestää sellaista käsittelyä... 🫣 On vain yksi tapa tietää - kokeile.