7 837 lukukertaa ·
8 vastausta
8k lukukertaa
8 vastausta
Listat ja koristelaudat talonpoikaistyyliin!
Itse olen samassa tilanteessa ja valitsin paikallisen XL Bygg -firman. Ostin listoja ja listoista useiden tuhansien kruunujen arvosta, joten sain aika hyvän alennuksen... Se oli Södra, entinen Gapro, valikoimaa ja tuotteita, joita he myivät.
Kun minä ja tyttö istuimme ja katselimme eri malleja ja puutavaroiden leveyksiä, ajattelimme, että juuri nämä osat eivät ole sellaisia, joita vaihdetaan kovin usein, joten on tärkeää valita sellaiset, jotka todella haluaa, vaikka se maksaisi vähän enemmän. Lattialistojen kohdalla valitsimme 90 mm ja 120 mm korkeuden välillä, mutta valitsimme 120 mm, koska meillä on korkeat katot ja pelkäsimme, että muuten se näyttäisi "kitukasvuiselta". Ja nyt kun listat ovat paikallaan (niissä huoneissa, jotka ovat valmiita tähän mennessä), voin vain todeta, että valitsimme oikein! Se oli ylimääräisten rahojen arvoista! Ostimme kuitenkin käsittelemätöntä puutavaraa ja maalasimme itse säästääksemme jonkin verran rahaa! Mutta monia metrejä tarvitaan 180 m2 taloon...
Jos jollain on hyvä niksi siitä, miten gera allmogelister niin, että se näyttää siistiltä, niin otetaan vinkkejä kiitollisena vastaan!
Kun minä ja tyttö istuimme ja katselimme eri malleja ja puutavaroiden leveyksiä, ajattelimme, että juuri nämä osat eivät ole sellaisia, joita vaihdetaan kovin usein, joten on tärkeää valita sellaiset, jotka todella haluaa, vaikka se maksaisi vähän enemmän. Lattialistojen kohdalla valitsimme 90 mm ja 120 mm korkeuden välillä, mutta valitsimme 120 mm, koska meillä on korkeat katot ja pelkäsimme, että muuten se näyttäisi "kitukasvuiselta". Ja nyt kun listat ovat paikallaan (niissä huoneissa, jotka ovat valmiita tähän mennessä), voin vain todeta, että valitsimme oikein! Se oli ylimääräisten rahojen arvoista! Ostimme kuitenkin käsittelemätöntä puutavaraa ja maalasimme itse säästääksemme jonkin verran rahaa! Mutta monia metrejä tarvitaan 180 m2 taloon...
Jos jollain on hyvä niksi siitä, miten gera allmogelister niin, että se näyttää siistiltä, niin otetaan vinkkejä kiitollisena vastaan!
Beijerillä heillä on vanhanaikaiset allmogelistat, jotka ovat 21 mm paksuja (21x95 & 21x120 luulisin). Nämä ovat oksaisia ja vaativat jonkin verran esityötä ja maalausta, jotta ne näyttäisivät siisteiltä, mutta ne ovat halpoja. Ne ovat käytännössä identtisiä alkuperäisten listojen kanssa, jotka ovat minun talossani vuodelta 1907, joten olen käyttänyt näitä. Sen sijaan heidän "standardinsa" 12 mm oksaton allmogelista on todella kallis.....
Jäsen
· Västra Götalands Län
· 529 viestiä
Maveric77:
Maisemalistan tekeminen:
Ensimmäinen lattialista katkaistaan suoraan ja asetetaan ensimmäistä seinää vasten. Ei siis kulmaliitosta.
Sahaa nyt mallikappale, noin 10 cm pitkä listan pala.
Seuraava lista: Piirrä allmogemönster mallipalalta listalle. Näin teet: lista, joka menee seinälle, on lattialla "etuosa" ylöspäin. Aseta mallipala pystyasentoon lyhyt sivu sitä vasten, johon kiinnittyy jo asennettu lista. Piirrä lyijykynällä (ohut lyijy) mallipalan kuvio. Sahaa viivan mukaan kuviosahalla.
Kokeile sahatun kuvion sopivuutta "palapelin palana" kuvioon (käytä mallipalaa).
Usein ensimmäisillä kerroilla joudut säätämään sahausta hieman.
HUOM Ei tarvitse olla TÄYDELLINEN. Riittää, että on ihannelisesti hyvä.
Katkaise toinen pää suoraan niin, että listasta tulee oikean pituinen.
Asenna. Aloita täyttämällä nurkka runsaasti lateksitiivisteellä.
Jatka näin huoneen ympäri.
Asennus: Kaikki ruuvit tulee upottaa, usein on parempi, jos esiporataan lista. Ruuvit kitataan sitten puukittillä. Hio ja maalaa kittikohdat. Maalaa kaikki. Etukäteen voi pohjamaalata + maalata kerran valmiiksi, joten paikan päällä tarvitsee maalata vain kerran.
Vastaa, jos tarvitset kuvia, koska tämä ohje ei ehkä ole täysin helppo....
Maisemalistan tekeminen:
Ensimmäinen lattialista katkaistaan suoraan ja asetetaan ensimmäistä seinää vasten. Ei siis kulmaliitosta.
Sahaa nyt mallikappale, noin 10 cm pitkä listan pala.
Seuraava lista: Piirrä allmogemönster mallipalalta listalle. Näin teet: lista, joka menee seinälle, on lattialla "etuosa" ylöspäin. Aseta mallipala pystyasentoon lyhyt sivu sitä vasten, johon kiinnittyy jo asennettu lista. Piirrä lyijykynällä (ohut lyijy) mallipalan kuvio. Sahaa viivan mukaan kuviosahalla.
Kokeile sahatun kuvion sopivuutta "palapelin palana" kuvioon (käytä mallipalaa).
Usein ensimmäisillä kerroilla joudut säätämään sahausta hieman.
HUOM Ei tarvitse olla TÄYDELLINEN. Riittää, että on ihannelisesti hyvä.
Katkaise toinen pää suoraan niin, että listasta tulee oikean pituinen.
Asenna. Aloita täyttämällä nurkka runsaasti lateksitiivisteellä.
Jatka näin huoneen ympäri.
Asennus: Kaikki ruuvit tulee upottaa, usein on parempi, jos esiporataan lista. Ruuvit kitataan sitten puukittillä. Hio ja maalaa kittikohdat. Maalaa kaikki. Etukäteen voi pohjamaalata + maalata kerran valmiiksi, joten paikan päällä tarvitsee maalata vain kerran.
Vastaa, jos tarvitset kuvia, koska tämä ohje ei ehkä ole täysin helppo....
@Niclas Jonsson
Kiitos vinkistä! Luulen, että ymmärrän mitä tarkoitat!
Eli pistosaha tai kuviosaha työkaluna sen sijaan, että käyttäisi jiirisahaa!
Huoneet, jotka nyt olen saanut valmiiksi, olen tehnyt jiiraamalla "tavallisella" tavalla ja epäonnistunut joka kerta, kun tulee rako juuri listan upotuksessa. Siihen sopii päällemaalattava elastinen sauma-aine... Akryyli vai mikä on paras?
Olen kuitenkin tehnyt juuri kuten kirjoitat muuten, pohjamaalannut ja kertaalleen maalannut valmiiksi ja paikannut naula- ja ruuvinreiät, kun ne ovat paikallaan!
Kiitos vinkistä! Luulen, että ymmärrän mitä tarkoitat!
Huoneet, jotka nyt olen saanut valmiiksi, olen tehnyt jiiraamalla "tavallisella" tavalla ja epäonnistunut joka kerta, kun tulee rako juuri listan upotuksessa. Siihen sopii päällemaalattava elastinen sauma-aine... Akryyli vai mikä on paras?
Olen kuitenkin tehnyt juuri kuten kirjoitat muuten, pohjamaalannut ja kertaalleen maalannut valmiiksi ja paikannut naula- ja ruuvinreiät, kun ne ovat paikallaan!
Jäsen
· Västra Götalands Län
· 529 viestiä
On ihanaa, kun ihmiset ymmärtävät, että listoitus, erityisesti hieman juhlavammat mallit kuten allmoge, tulee aina maalata paikan päällä siten, että kaikki ruuvit peittyvät! Onhan se tylsää, kun menee kotiin ihmisille, jotka ovat ostaneet melko kalliita tehdasmaalattuja listoja, ja ne on asennettu suurilla rumilla ruuveilla ja sitten pitäisi sanoa "oi, miten hienoa..."
Akryyli- tai lateksitiivisteellä ei ole väliä tässä, halpa (10 kr-roskaa) toimii hyvin tähän.
Sitten vielä yksi asia (vaikka tämän tiesitkin jo varmaan). Jos tarvitsee jatkaa pituudessa, niin jiirataan liitos, noin 30 astetta. Tämä liitos liimataan puuliimalla asennuksen yhteydessä.
Akryyli- tai lateksitiivisteellä ei ole väliä tässä, halpa (10 kr-roskaa) toimii hyvin tähän.
Sitten vielä yksi asia (vaikka tämän tiesitkin jo varmaan). Jos tarvitsee jatkaa pituudessa, niin jiirataan liitos, noin 30 astetta. Tämä liitos liimataan puuliimalla asennuksen yhteydessä.
Nyt siitä on kulunut aikaa kun ostin, mutta kuten muistan, nämä olivat paljon halvempia (tyyliin puolet, noin 20kr/m). Mutta ne ovat siis listoja joissa on oksia jne. (B-laatu)Maveric77 sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi