Minulla on pohdittavaa koskien valmiita säkkejä, joita ostetaan rakennustarvikekaupasta, esimerkiksi karkearakenteinen betoni, hienobetoni.
Koen, että noissa säkeissä on enimmäkseen hiekkaa, että valmis betoni on melko heikkolaatuista ja sen korroosiokestävyys on huono.
Monissa tapauksissa sillä ei varmaan ole väliä ja se kelpaa hyvin.

Joten nyt pohdin, voiko yksinkertaisesti sekoittaa ylimääräistä sementtiä karkearakenteisen betonin säkkeihin saadakseen "vahvempaa" betonia?
Tietääkö joku tai onko kokeillut?

H hallonst sanoi:
On kysymys valmiista säkeistä, joita ostetaan rakennuskaupasta, kuten karkea betoni, hieno betoni.
Minusta tuntuu, että noissa säkeissä on enimmäkseen hiekkaa, että valmis betoni on melko heikko ja kestää huonosti korroosiota.
Monissa tapauksissa sillä ei varmasti ole väliä ja se kelpaa hyvin.

Niinpä mietin nyt, voiko yksinkertaisesti sekoittaa lisää sementtiä karkean betonin pusseihin saaden "vahvempaa" betonia?
Tietääkö joku tai on kokeillut?
Siitä tulee tiiviimpi, normaali sekoitus 1 sementtiä, 3 betonisoraa ja niin vähän vettä kuin mahdollista. Tässä voi lukea vähän
https://www.cement.heidelbergmaterials.se/sv/betongarbeten

• Tykkään
hallonst ja 1 muu
  • Laddar…
C
H hallonst sanoi:
Minusta tuntuu, että niissä säkeissä on enimmäkseen hiekkaa, että valmis betoni on melko heikkolaatuista ja korroosionkestävää.
Lujuusluokka on mainittu säkeissä. Joko C32/40 tai C20/25.
En usko, että se on niin yksinkertaista kuin kaataa enemmän sementtiä. Cementhalten on toki hieman korkeampi vahvemmassa betonissa, mutta jos olen ymmärtänyt oikein, myös täyteainekoostumus on erilainen, jotta se vastaa cementhalten.

• Tykkään
hallonst
  • Laddar…
Sillä ei ole suurta merkitystä lujuudelle. Mutta sen sijaan voit saada sen huomattavasti mukavammaksi työstää, mitä tulee tasoittamiseen tai hiomiseen. Sekä karkea betong että erityisesti hienobetong ovat toivottomia hioa. Kuten sanot, se tuntuu enimmäkseen soralta. Joten kun pieniä määriä valetaan, ja halutaan hieno pinta, lisään aina hieman ylimääräistä.

• Tykkään
hallonst
  • Laddar…
H hallonst sanoi:
Minulla on pohdintaa kauppojen valmiiksi sekoitetuista säkeistä, kuten karkea betoni, hieno betoni.
Minusta tuntuu, että niissä säkeissä on enimmäkseen hiekkaa, ja valmiin betonin lujuus ja korroosionkestävyys ovat melko huonoja.
Monissa tapauksissa sillä ei varmaan ole merkitystä, ja se kelpaa hyvin.

Joten mietin, voiko yksinkertaisesti sekoittaa ylimääräistä sementtiä karkean betonin säkkeihin saadakseen "vahvemman" betoni?
Tietääkö joku tai onko testannut?
Mitä aiot valaa?

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
Juuri niin. Niin ajattelen itsekin. Olen ymmärtänyt, että lujuus riippuu paljon ballastista. Ja tavallinen karkea betoni ei sisällä "kiveä" (8-20), vaan ainoastaan soraa tai hiekkaa. Joten periaatteessa voisi lisätä "sopivan" määrän kiviä sekä sementtiä saadakseen "parempaa" betonia. Ehkä en tekisi tätä valujen kanssa, joilla on vaatimuksia. Mutta pilareihin ja muuhun harrastevaluun sen pitäisi olla parempaa kuin pelkästään säkkien sisällön käyttö.

Kiitos hyvästä vastauksesta!

V Vante sanoi:
Mitä aiot valaa?
Rakensin vahingossa kylpyhuoneen talon väärään päähän…
Joten aion asentaa vähän viemäriä tänne:
Lattialaattojen alla oleva kaivanto, johon asennetaan viemäriä kylpyhuoneeseen talon väärällä puolella.

• Haha
Kardan79
  • Laddar…
C
H hallonst sanoi:
Satuin rakentamaan kylpyhuoneen väärään päähän taloa...
Siihen et tarvitse mitään "pankkiholvin betonia", osta tavallista C32/40 ellet halua kitsastella.

Laita vähän hiekkapeti pohjalle ja alas putket (ota huomioon kaato) sitten hiekkaa ympärille noin 2 cm putkien yläpuolelle, mitä jää jäljelle lattian pintaan. Betonilla sitten täyttö ja voit ottaa kiven ja hieroa sen alas betoniin. Sillä tavoin täyttyy, ja tarvitaan vähemmän betonia. Voit myös työntää alas isompia kiviä, yläkakku minimi noin 3 cm. Sinun pitäisi pohjustaa reunat kahdesti, jotta uusi betoni tarttuu. Jos olet huolissasi, voit porata sivuille ja laittaa raudoitustangot, jolloin valusta tulee hieman kantavampi.

K
H hallonst sanoi:
Niin juuri. Sitä minäkin vähän ajattelen. Olen ymmärtänyt, että lujuus riippuu paljon ballastista. Ja tavallisessa karkeabetonissa ei ole kiveä (8-20), vaan pelkkää soraa/hiekkaa.
Joten periaatteessa voisi lisätä "sopivan" määrän kiveä ja myös sementtiä saadakseen "parempaa" betonia.
Ehkä en tekisi sitä, jos valulla olisi erityisvaatimuksia. Mutta pilareihin ja muuhun harrastusvaluun se voisi olla parempi kuin käyttää vain säkkien sisältöä.

Kiitos hyvästä vastauksesta!
Miksi pilarit ja muu harrastusvalu tarvitsisivat "parempaa" betonia?

C cpalm sanoi:
Tuohon et tarvitse mitään "pankkiholvibetonia", osta tavallista C32/40 ellet halua säästää.
Hehe, kyllä juuri niin, olen samaa mieltä.
Mutta kysymys ei ollut varmaankaan erityisesti tähän projektiin, vaan yleisemmin.

Olen sekoittanut betonia aiemmin moniin eri projekteihin ja usein noutanut hiekkaa ja soraa peräkärryllä.
Olen myös noutanut märkää betonia peräkärryllä, se on vähän stressaavaa, mutta lopputulos on kuitenkin erittäin hyvä.

Mutta nyt ajattelin tehdä sen itselleni helpoksi ja ostaa valmiita säkkejä. Lähinnä siksi, ettei minun tarvitse valaa niin paljon.

C
H hallonst sanoi:
Mutta nyt ajattelin tehdä sen itselleni helpoksi ja ostaa valmiita säkkejä. Lähinnä siksi, että en aio valaa niin paljon.
Voi kulua enemmän kuin mitä voisi äkkiseltään kuvitella tuollaisessa ojan tapauksessa. Riippuu tietenkin siitä, kuinka paksusti valaa.
Käytin varmaan lavallisen kellarini viemäriremontissa pelkästään lattian ojien vuoksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.