1 059 lukukertaa ·
9 vastausta
1k lukukertaa
9 vastausta
Lisäeristetty ulkoseinä "roikkuu"
Hei kaikille!
Minulla on pieni puutalo, joka on lisäeristetty ulkopuolelta 45x95 tolpilla vanhojen runkopuiden ulkopuolelle. Uusi osa "roikkuu" näin ollen ryömintätilan perustuksen ulkopuolella. Kaikki tolpat on ruuvattu kiinni vanhaan runkoon, mutta se on paljon painoa ilman kiinteää alustaa.
Kuinka pitäisi tehdä, jotta seinä ei ajan myötä alkaisi roikkua? Pitäisikö muurissa ylös vaakapuuhun kiinnittää jonkinlainen kulmarauta? Tukea esimerkiksi katukivillä maasta puuhun välissä aluskattohuopa?
Pitäisikö vaakapuuta, 45x95 tolppaa, peittää alla päin aluskattohuovalla tai maalata?
Ystävällisin terveisin, Jonathan
Minulla on pieni puutalo, joka on lisäeristetty ulkopuolelta 45x95 tolpilla vanhojen runkopuiden ulkopuolelle. Uusi osa "roikkuu" näin ollen ryömintätilan perustuksen ulkopuolella. Kaikki tolpat on ruuvattu kiinni vanhaan runkoon, mutta se on paljon painoa ilman kiinteää alustaa.
Kuinka pitäisi tehdä, jotta seinä ei ajan myötä alkaisi roikkua? Pitäisikö muurissa ylös vaakapuuhun kiinnittää jonkinlainen kulmarauta? Tukea esimerkiksi katukivillä maasta puuhun välissä aluskattohuopa?
Pitäisikö vaakapuuta, 45x95 tolppaa, peittää alla päin aluskattohuovalla tai maalata?
Ystävällisin terveisin, Jonathan
Okei, mutta minusta tuntuu, että kylpyhuoneen ikkunan kohdalla seinän ollessa paikallaan on pieni rako ylhäällä. Johtuuko siitä, että uudet puut ovat ehkä liikkuneet?
Vanha runko oli aika heikko. Hiukan erilaisia puutavaran paksuuksia, mutta enimmäkseen noin 45x50. Mökki on muistaakseni rakennettu 62.
Kiitos nopeasta vastauksesta😊
Vanha runko oli aika heikko. Hiukan erilaisia puutavaran paksuuksia, mutta enimmäkseen noin 45x50. Mökki on muistaakseni rakennettu 62.
Kiitos nopeasta vastauksesta😊
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kysymys ei ole merkityksellinen. Lisärakenteen tulee kantaa vain oma painonsa, joka on melko pieni tässä yhteydessä, kyseessä on muutamia kymmeniä kiloja neliömetriä kohti. Yksi ainoa vahva ruuvi tai naula voi ehkä kestää 100 kg. Vanhan runkorakenteen sen sijaan tulee kantaa lattia- ja kattokuormia, mikä on aivan eri asia.
Okei. Kiitos paljon vastauksista.
Mutta seuraava kysymys sitten, pitäisikö se maalata vain alapuolelta vai laittaa jonkinlaista muuta suojaa? Vindskyddet on niitattu vähän matkaa sääntöön.
Ystävällisin terveisin Jonathan
Mutta seuraava kysymys sitten, pitäisikö se maalata vain alapuolelta vai laittaa jonkinlaista muuta suojaa? Vindskyddet on niitattu vähän matkaa sääntöön.
Ystävällisin terveisin Jonathan
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Harjaa pois roskat ja kiinnitä kangas vähän paremmin. Säännön voit jättää sellaiseksi kuin se on. Puu, joka ei ole alttiina auringolle tai sateelle, ei tarvitse käsittelyä.
Klikkaa tästä vastataksesi

