Hei kaikille!
Minulla on pieni puutalo, joka on lisäeristetty ulkopuolelta 45x95 tolpilla vanhojen runkopuiden ulkopuolelle. Uusi osa "roikkuu" näin ollen ryömintätilan perustuksen ulkopuolella. Kaikki tolpat on ruuvattu kiinni vanhaan runkoon, mutta se on paljon painoa ilman kiinteää alustaa.

Kuinka pitäisi tehdä, jotta seinä ei ajan myötä alkaisi roikkua? Pitäisikö muurissa ylös vaakapuuhun kiinnittää jonkinlainen kulmarauta? Tukea esimerkiksi katukivillä maasta puuhun välissä aluskattohuopa?
Pitäisikö vaakapuuta, 45x95 tolppaa, peittää alla päin aluskattohuovalla tai maalata?

Ystävällisin terveisin, Jonathan
 
K
Se ei ole niin paljon painoa kuin luulet(!) ruuvaa pitkät ruuvit olemassa olevaan kantavaan runkoon niin sen pitäisi riittää! Ruuvien aiheuttama paine siirtää voiman runkoon.
 
Okei, mutta minusta tuntuu, että kylpyhuoneen ikkunan kohdalla seinän ollessa paikallaan on pieni rako ylhäällä. Johtuuko siitä, että uudet puut ovat ehkä liikkuneet?
Vanha runko oli aika heikko. Hiukan erilaisia puutavaran paksuuksia, mutta enimmäkseen noin 45x50. Mökki on muistaakseni rakennettu 62.

Kiitos nopeasta vastauksesta😊
 
Kysymys ei ole merkityksellinen. Lisärakenteen tulee kantaa vain oma painonsa, joka on melko pieni tässä yhteydessä, kyseessä on muutamia kymmeniä kiloja neliömetriä kohti. Yksi ainoa vahva ruuvi tai naula voi ehkä kestää 100 kg. Vanhan runkorakenteen sen sijaan tulee kantaa lattia- ja kattokuormia, mikä on aivan eri asia.
 
Okei. Kiitos paljon vastauksista.
Mutta seuraava kysymys sitten, pitäisikö se maalata vain alapuolelta vai laittaa jonkinlaista muuta suojaa? Vindskyddet on niitattu vähän matkaa sääntöön.
Ystävällisin terveisin Jonathan
 
Onko kenelläkään ehdotusta, mitä pitäisi tehdä paljastetun regelnin kanssa?
 
Onko kuvaa?
 
Puinen rakenne ja betonialusta, joiden välissä on valkoinen suojaeriste. Lehdet ja roskat näkyvät liitoskohdassa.
 
Harjaa pois roskat ja kiinnitä kangas vähän paremmin. Säännön voit jättää sellaiseksi kuin se on. Puu, joka ei ole alttiina auringolle tai sateelle, ei tarvitse käsittelyä.
 
Okei. kiva kuulla :thumbup: Kiitos kaikista vastauksista. Mukavaa iltaa.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.