4 146 lukukertaa ·
15 vastausta
4k lukukertaa
15 vastausta
Lisää keskustelua kaakeleista ja lastulevystä
Sivu 1 / 2
Jäsen
· Västra Götaland
· 245 viestiä
Olen lukenut tästä vähän ja ymmärrän, että elävän materiaalin päälle kaakelointi voi aiheuttaa paljon haittoja. Olen tehnyt joitakin muutoksia keittiössä, ja monista syistä johtuen kaakelit asetetaan OSB-levyn päälle. Kipsilevy ei siis ole vaihtoehto.
Olen ymmärtänyt, että kaakeliliima on tärkeää. Onko muita vinkkejä tähän liittyen? Luin jostain, että märkätilatapetti voisi auttaa. Onko mitään, millä voisi käsitellä/maalata OSB:tä, jotta se kestäisi/kiinnittyisi paremmin? Seinän ulospäin rakentaminen yli 1-2 mm (paitsi kaakeli ja liima) ei ole mahdollista. Mitä tulee saumoihin, jos ne haluaisivat liikkua vähän, niin olisi hyvä, jos olisi olemassa elastisempi/pehmeämpi sauma-aine, luulisin?
Eli kyllä, ymmärrän, että monet haluavat vastata "laita kipsilevy", mutta nyt kysymys kuuluu "miten laittaa kaakelit parhaalla tavalla, jos pohjana on OSB?"
Edit: Ehkä on olemassa erityinen kaakelityyppi, joka soveltuu paremmin, pitäisikö suosia isoja vai pieniä laattoja...?
Olen ymmärtänyt, että kaakeliliima on tärkeää. Onko muita vinkkejä tähän liittyen? Luin jostain, että märkätilatapetti voisi auttaa. Onko mitään, millä voisi käsitellä/maalata OSB:tä, jotta se kestäisi/kiinnittyisi paremmin? Seinän ulospäin rakentaminen yli 1-2 mm (paitsi kaakeli ja liima) ei ole mahdollista. Mitä tulee saumoihin, jos ne haluaisivat liikkua vähän, niin olisi hyvä, jos olisi olemassa elastisempi/pehmeämpi sauma-aine, luulisin?
Eli kyllä, ymmärrän, että monet haluavat vastata "laita kipsilevy", mutta nyt kysymys kuuluu "miten laittaa kaakelit parhaalla tavalla, jos pohjana on OSB?"
Edit: Ehkä on olemassa erityinen kaakelityyppi, joka soveltuu paremmin, pitäisikö suosia isoja vai pieniä laattoja...?
Viimeksi muokattu:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 viestiä
Mielestäni OSB:llä on vaha pinta, mikä saattaisi tarkoittaa, että se tarttuu poikkeuksellisen huonosti siihen.
Luulen, että se ei tule toimimaan ollenkaan
En ymmärrä miksi remontoida ja sitten kuitenkin tehdä tavalla, jonka tietää, että ei ole hyvä...
Jos ei tiedä ja tekee väärin on yksi asia, mutta että tietää ja silti ei välitä siitä...
Tasoitin OSB-levylle Kosteantilan tasoitteella ja piti hioa seuraavana päivänä, silloin koko tasoitekerros putosi alas, sitten pohjustimme kuituliimalla, silloin se toimi
En ymmärrä miksi remontoida ja sitten kuitenkin tehdä tavalla, jonka tietää, että ei ole hyvä...
Jos ei tiedä ja tekee väärin on yksi asia, mutta että tietää ja silti ei välitä siitä...
Tasoitin OSB-levylle Kosteantilan tasoitteella ja piti hioa seuraavana päivänä, silloin koko tasoitekerros putosi alas, sitten pohjustimme kuituliimalla, silloin se toimi
Joo, tähän on hyvä sanontanino sanoi:En usko, että se tulee toimimaan ollenkaan
En ymmärrä, miksi tehdään uusiksi / remontoidaan ja sitten kuitenkin tehdään tavalla, joka tiedetään, ettei ole hyvä...
Jos ei tiedä ja tekee virheen, se on yksi asia, mutta tietää ja kuitenkin jättää huomioimatta...
Pakkeloimme OSB-levyn märkätilapakkelilla ja piti hioa seuraavana päivänä, silloin koko pakkelikakku putosi alas, silloin pohjustimme kangasliimalla, silloin se toimi
- If you're gonna go wrong, do it with confidence
Fibo-trespo kökspanel voisi olla vaihtoehto
Luulen, että ongelmana on saada fix kiinnittymään kunnolla pintaan, primer ei ratkaise kaikkea.
Tarkoitatko silikonisaumaa? Kaikki saumat ovat tänä päivänä enemmän tai vähemmän joustavia, samoin fix, mutta se on edelleen sementtituote.
Jos se kiinnittyy levyyn, niin S48 olisi luultavasti paras valinta.
Tarkoitatko silikonisaumaa? Kaikki saumat ovat tänä päivänä enemmän tai vähemmän joustavia, samoin fix, mutta se on edelleen sementtituote.
Jos se kiinnittyy levyyn, niin S48 olisi luultavasti paras valinta.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Olen kokenut kaksi kertaa laattojen irtoamisen lastulevystä, kolmannella kerralla vaihdoin kipsiin ja katsotaan miten käy.
Saumat pitivät niin hyvin, että pystyi nostamaan 4 laattaa kerrallaan pois.
Protte
Saumat pitivät niin hyvin, että pystyi nostamaan 4 laattaa kerrallaan pois.
Protte
Itse tein oikein nopean keittiön kaakeleiden remontin ja liimasin tammiviilulattian vanhojen kaakeleiden päälle. Se onnistui oikein hyvin. Pitkiä "lankkuja", joiden leveys on 30 cm.
Voisi sanoa, että tämä on eräänlainen snål-fibo-trespo-ratkaisu. Uusi keittiö muutamalla sadalla kruunulla. Ja lisäksi tuli myös uusi työtaso samanaikaisesti.
Voisi sanoa, että tämä on eräänlainen snål-fibo-trespo-ratkaisu. Uusi keittiö muutamalla sadalla kruunulla. Ja lisäksi tuli myös uusi työtaso samanaikaisesti.
Mutta mikä on oikeastaan ongelma? Onhan se vain kokeilla laatoittaa OSB-levylle. Jos se toimii, niin se toimii, ja jos ei toimi, on vain tehty pari tuntia työtä turhaan ja on tehtävä se uudelleen.
Ehdotan seuraavaa: käy OSB-levyn läpi 40-hiekkapaperilla poistaaksesi mahdollisen vahan. Prima. Laatoita laattaliimalla. Sauma normaalilla laattasaumalla.
Ehdotan seuraavaa: käy OSB-levyn läpi 40-hiekkapaperilla poistaaksesi mahdollisen vahan. Prima. Laatoita laattaliimalla. Sauma normaalilla laattasaumalla.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Ongelma on, että OSB/spånskiva kutistuu ja turpoaa vuorotellen ja rikkoo kiinnityksen.
Ensimmäisenä vuonna se pysyy kuin kallio, mutta 5-10 vuoden päästä se saattaa pudota.
Protte
Ensimmäisenä vuonna se pysyy kuin kallio, mutta 5-10 vuoden päästä se saattaa pudota.
Protte
Ei se ole kuin kokeilla, jos se onnistuu niin hyvä...f91jsw sanoi:Mutta mikä on oikeastaan ongelma? Onhan se vain kokeilla laatoittaa OSB-levyn päälle. Jos se toimii, niin se toimii, ja jos ei toimi, niin on vain käyttänyt pari tuntia turhaan ja on tehtävä se uudelleen.
Ehdotan seuraavaa: mene yli OSB-levyn kanssa 40-hiekkapaperilla poistaaksesi mahdollisen vahan. Primeeraa. Laatoita laattaliimalla. Saumaus tavallisella laattasauma-aineella.
Mutta kun remontoidaan, mielestäni on tehtävä niin oikein kuin voi.