Aion juuri asentaa lattian uuteen rakentamiseen. Jänneväli on 7.12 m, ja tuki on melkein keskellä (20-30 cm poikkeama).

Käytettävissäni on 480 cm pitkät karmit.

Rakennesuunnittelijan mukaan minun pitäisi laittaa lattian tukipuut päätyjä vastakkain ja liittää molemmille puolille 1200 mm: n kappale ja naulata kiinni.

Se tarkoittaa paljon sahattavaa ja mitattavaa.

Ajattelin, että voisin ehkä limittää liitokset sen sijaan ja asettaa tukipuut vuorotellen. Tuntuu paljon nopeammalta, vain heittää ylös ja naulata kiinni.

Mikä ratkaisu olisi paras?

Kuvia kahdesta ehdotuksesta alla.

• Rakenteen piirustus, jossa on kaksi lattian palkkijärjestelyä, yksi peräkkäin liitettynä 1200 mm palalla ja toinen limittäinkin aseteltuna.
Minulla on sama edellytys ja aion aloittaa pian. Olin ajatellut laittaa päällekkäin keskituen yli. En näe siinä mitään haittaa?

Puinen rakennepiirros, jossa näkyy pitkä palkki tuettuna kolmella pystysuoralla jalalla, kokonaispituus 2454 mm.

Ja, se on tietysti toinen vaihtoehto. Silloin minun ei tarvitse sahata ollenkaan ja tosin ei tule ylimääräisiä palasia, mutta puutavaran määrä kävelymäärällisesti on yhtä suuri kuin laskamisen yhteydessä.

• Tykkään
Tjillivippen
  • Laddar…
A
Jos se koskee vain välipohjia, en näe miten voisi olla haitaksi laittaa lomittain liimattu ja naulattu sauma. Pontattu 22mm golvspan voidaan sauma jättää "ilmaan".

Minulla on 57 mailia rakentamiseeni, joten speed is the key niissä vaiheissa, jotka voi nopeuttaa tinkimättä laadusta :D

• Tykkään
ramini
  • Laddar…
A Emil_K sanoi:
Jos kyse on vain välipohjista, en näe, miten siitä voisi olla haittaa limittää liimattu ja naulattu sauma. Uritettu 22mm lattia lastulevy voidaan saumata "ilmassa"
Ainoa haittapuoli limityssaumauksessa taitaa olla, että palkit eivät ole suorassa pystysuorien tolppien yläpuolella ulkoseinissä. Mutta 45mm "offset" ei ehkä vaikuta mihinkään.

R ramini sanoi:
Aion juuri asentaa lattiaa uuteen rakennukseen. Jänneväli on 7.12m, kannatinmelkein keskellä (20-30cm pois).

Minulla on 480cm:n tukipuut saatavilla.

Suunnittelijan mukaan minun pitäisi asettaa lattian tukipuut pää vasten päätä ja jatkaa molemmin puolin 1200mm palalla ja naulata.

Se vaatii paljon sahausta ja mittaamista.

Ajattelin, että ehkä liittäisin limittäin ja laittaisin tukipuut vuorotellen. Tuntuu huomattavasti nopeammalta, vain nostaa ja naulata.

Mikä ratkaisu on paras?

Alla kuvia kahdesta ehdotuksesta.
Eli... 2 x 1200 mm = 2400mm pitkä. Useimmissa puutavarakaupoissa puutavaraa myydään 2,7m ja pidempinä pituuksina.

Jos otat lyhimmän standardipituuden ja katkaiset keskeltä, sinulla on nyt kaksi 1350mm palaa. Ja kuka tietää, ehkä juuri sinun puutavarakaupassasi on myös 2,4m? Silloin siitä tulee tarkalleen 1200mm!

Suunnittelijan tarkoittaa, että saavuttaaksesi laskuliitosten hyväksyttävän vahvuuden niiden on oltava vähintään 1200 mm. Ei haittaa, jos sinulla on 120mm ylimääräistä laskussa. Jos laitat sen suunnilleen keskelle liitosta, se on vain 75mm kummallakin puolella. Pahimmillaan 4-8 ylimääräistä naulaa jokaiseen laskuun lyötävä. Se ei ole paljon, varsinkaan jos sinulla on naulapyssy.

Haluatko saada mittauksen ja katkaisemisen nopeammaksi? Tee näin:

1. Osta kaikki ylimääräiset tukipuut, mitä tarvitset liitosten tekemiseen (eli yksi ylimääräinen 2,7m tukipuu jokaiseen liitokseen).
  2. Laita kaikki nämä pystyasentoon vierekkäin, aseta toinen tukipuu poikittain niiden päiden taakse ja pidä sitä vasten ja vedä niitä kohti itseäsi niin, että kaikki ovat täysin tasaisesti. Kaikki palat, jotka pitää sahata, ovat nyt rinnakkain vierekkäin. Merkitse oikealle puolelle kasaa, 135 cm. Merkitse vasemmalle puolelle, 135 cm. Vedä linja näiden pisteiden väliin naruviivarilla. Bingo, olet nyt merkinnyt jokaisen tukipuun tarkalleen, mistä se pitää sahata.
  3. Aseta itsesi sahan viereen ja vain sahaa, kunnes olet käynyt koko kasan läpi. Sinulla on nyt kaikki laskupalat valmiina.
  4. (Vapaaehtoinen) Liitä kaikki lattian tukipuut yhteen, ennen kuin asennat ne paikalleen.

En tiedä, kuinka monta sahausta sinun täytyy tehdä täällä, mutta jos arvailen, että talo jonka aiot rakentaa on 15 metriä pitkä ja käytät lattiaa 600cc jaolla, sinulla on 25 lattian tukipuuta, jotka pitää liittää. Eli 25 ylimääräistä tukipuuta, 25 sahausta, ja jossain 100-200 ylimääräistä naulaa lyötävänä.

Nämä lisätunnit katoavat täysin talon rakentamisen aikana, ja jos kysyt minulta, eivät ole sen arvoisia, että poikkeaisi suunnittelijan ohjeista säästääkseen aikaa. Mutta se on vain minun mielipiteeni.

Mats-S
Kretikos Kretikos sanoi:
Minulla on sama lähtökohta ja aion aloittaa pian. Olin ajatellut laittaa päällekkäin keskituen yli. En näe siinä mitään haittaa?
Se on ehdottomasti paras ratkaisu, saumata keskituen reunasta reunaan. Aseta pitkät vahvistukset molemmille puolille, noin 1 m. Tämä ratkaisu edellyttää, että keskituen on oltava samanlainen kuin päissä. Jos haluaa "ylikorostaa" hieman, läpi kulkevat pultit saumalautoihin, noin 2X5 kpl, rikkoutumaton silloin :)

Viimeksi muokattu:
Miksi se olisi parempi kuin laittaa limittäin? Kestävyysmielessä, näen haittapuolen siitä, että asema ei ole identtinen.

Mats-S
D Daniel 109 sanoi:
Varför skulle det vara bättre än att lägga omlott? Hållfasthetsmässigt då, jag ser nackdelen med att positionen inte blir identisk.
Därför att man dels får rätt position i ändarna (och hela vägen emellan så att man alltid vet vart man kan spika/skruva i bjälklaget), dels får en starkare konstruktion iom dom extra förstärkningsplanken på bägge sidorna. Därmed inte sagt att det inte håller med omlott, men jag tycker det här är en snyggare lösning ;-)

Sijainnista olen samaa mieltä. Mutta en ymmärrä, miksi olisi huonompi, jos olisi kaksi rikkoutumatonta kynnystä varastossa, jotka ottavat toistensa taivutusmomentit. Miksi?

Mats-S
D Daniel 109 sanoi:
Sijainti, siitä olen samaa mieltä. Mutta en ymmärrä miksi kahden ehjän palkin yli tuen, jotka ottavat vastaan toistensa taivutusmomenttia, olisi huonompi. Miksi?
Kuten kirjoitin, luultavasti yhtä kestävä lopulta, mutta on suuri etu saada lattiarungot yhteen linjaan, ei katkaistuna keskeltä.
Anf sahaus/mittaus, anna pään työntyä ulos toiselle puolelle, vedä linja kun kaikki on paikallaan, sitten sahaa. Helppo ja nopea :)

Joten nyt se ei ole enää vahvempi?

Mats-S
D Daniel 109 sanoi:
Så nu är det inte starkare längre?
Mielestäni se on vahvempaa kuten kuvasin, mutta päällekkäin on varmaan good enough tässä tapauksessa. Mutta mielestäni se on "kömpelö" ratkaisu, joka näyttää selvästi amatöörimäiseltä. Näin tehdään yleensä, kun se on väliaikaista ja kiire, ei pysyvää.

Kiitos kaikista vastauksista!

Nyt olen puhunut suunnittelijan kanssa - ehdottomasti ok liittää limittäin, jopa parempi hänen mielestään.

Ja minulle, joka olen erittäin riippuvainen hyvästä säästä ja lyhyistä rakennusjaksoista, jokainen vaihe, joka voidaan jättää väliin (sahaus/mittaus/ym.), ilman että lopullinen laatu kärsii, on välttämätöntä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.