Olen laittamassa järjestykseen talon varastoa. Seinät koostuvat tänään kevytbetonilohkoista, katso kuva alla (seinät ovat noin 10 cm paksuja). Näihin aion kiinnittää kipsilevyjä. Varasto sisustetaan sitten seinään kiinnitetyillä hyllyillä, kuten ELFA.

Minulla on kuitenkin osa seinästä, jossa on sähkökaappi seinän toisella puolella. Koska tarvitsen melko pitkiä ruuveja hyllyjen kiinnittämiseen kevytbetoniseinään, se ei tunnu hyvältä, kun seinä on täynnä sähköjohtoja! Mietin siksi seuraavaa:
Liimaan 12 mm vanerin suoraan kevytbetoniin (esim. PL600:lla). Sitten kiinnitän hyllyt seinään ruuveilla, jotka menevät juuri vanerin läpi, eivät siis syvälle kevytbetoniseinään.

Toimiiko tämä?
Voinko kiinnittää vanerin täysin ilman ruuveja?
Pysyykö hyllyt kiinni, jos ne on ruuvattu vain vaneriin, suhteellisen lyhyillä ruuveilla?

Kiitollinen näkemyksistä tai muista ehdotuksista, kuinka voin ratkaista tämän!

• Vägg av lättbetongblock med några hål och ojämnheter, del av förråd under renovering; plan för att fästa plywood och hyllor.
Liimata puu betoniin ei vaikuta hyvältä idealta.

Rakenna lattiasta seisovat hyllyt sen sijaan.

On olemassa erityisiä kevytbetoniruuvit, jotka kiristyvät todella tiukasti, jos ne asennetaan oikein. Ne eivät ole irrotettavissa ja kiristettäviä uudelleen samaan reikään. Olen nähnyt myös noin 80 mm pituisia. Yhdistettynä PL400:n kanssa niiden pitäisi riittää hyvin siihen, mitä aiot tehdä. Tärkeintä on, että se on vahva ylhäältä.

Kiinnitettävissä ruuveissa tulisi mennä kokonaan vanerilevyn läpi. Esiporaa hieman, ehkä ruuvin halkaisijan verran, sillä ruuvi tarttuu hyvin halkeilematta. Se, että ne kaivavat hieman kevytbetonin takana, ei haittaa.

Ulkoseinän kanssa voi olla hieman haastavaa kosteusliikkeen vuoksi, koska vanerilevy on vedenpitävä.

Kiitos Johan! Ulkoseinää vasten ajattelin tyytyä tasoittamaan seinän. Plywoodin oli tarkoitus olla sillä seinällä, jossa on sähkökeskus toisella puolella seinää (se ei siis ole ulkoseinä). Siksi 80 mm ruuvien kiinnittäminen plywoodiin tuntuu riskialttiilta. Seinän sisällä kulkee paljon sähköjohtoja, enkä tiedä tarkalleen missä... En halua riskeerata ruuvaamalla suoraan johtoon!

Ardex S48:lla olen kiinnittänyt levyjä samanlaisiin seiniin ja ne pysyvät kuin kallio. Ainoa haittapuoli on, että liima on lähes kalliimpaa kuin kulta :)

Onko PL600 liian heikko?

Yksi vaihtoehto voisi olla ehkä, kuten mietit, liimata vaneria seinään mutta kaksinkertaisena. Sitten ruuvata lista tai sopivan paksu palkki vaneriin mutta kattopalkkeihin. Näin saat 24 mm vaneria, johon voit ruuvata hyllyt, ja lista/palkki katossa estää rakennetta irtoamasta ja kaatumasta seinästä. Lista lattiaa vasten ei varmasti ole haitaksi myöskään.

//Ronnie

• Tykkään
Helene Lidbeck
  • Laddar…
Riippuen siitä, kuinka leveä seinä on ja mitä aiot laittaa hyllyille, sivuseinien koolaukset voivat ehkä toimia hyllyjen/kantavien palkkien tukena. Silloin ei tarvitse kiinnittää mitään sähkökaappiseinään.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.