7 300 lukukertaa ·
12 vastausta
7k lukukertaa
12 vastausta
Liimapuupalkki pergolaan
Suunnitellut rakentaa pergola kooltaan 3x7 metriä, jossa on 6 tolppaa (115x115), mutta olen nyt tullut ajatelleeksi, että olisi mukavampaa jättää pois keskitolppa toiselta pitkältä puolelta.
Olen katsonut liimapuupalkeista, joiden pituus on 8 tai 9 metriä (56x225x9000 tai 56x270x8000).
Poikittaiset säleet asetetaan kooltaan 45x145, mutta muuten kuormituksena olen ajatellut ripustaa keinu tai kaksi, eli paino noin 200 kg.
Olen tutkinut rakennuskuvauksia, mutta niissä ei ole vaihtoehtona pergolaa. Onko joku, jolla on tietoa, toimiiko sellainen liimapuupalkki?
Olen katsonut liimapuupalkeista, joiden pituus on 8 tai 9 metriä (56x225x9000 tai 56x270x8000).
Poikittaiset säleet asetetaan kooltaan 45x145, mutta muuten kuormituksena olen ajatellut ripustaa keinu tai kaksi, eli paino noin 200 kg.
Olen tutkinut rakennuskuvauksia, mutta niissä ei ole vaihtoehtona pergolaa. Onko joku, jolla on tietoa, toimiiko sellainen liimapuupalkki?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Pitäisikö liimapuupalkin jänneväli olla 7 metriä?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Valitsisin 56x270. Silloin oman painon taipuma on vain noin 3 mm. Kahden yhtä aikaa käytettävän kehdon hetkellinen taipuma on noin 10 mm lisäksi. Ilman kehtoja 56x225 riittää hyvin.
Kiitos vastauksesta, onko sinulla jokin taikakaava tämän laskemiseen vai oletko löytänyt tiedot jostain? Toivoisin voivani käyttää 56x225.J justusandersson sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei, laskin sen juuri sinulle. Tässä tapauksessa voi käyttää pari eri kaavaa. Alan koulutus helpottaa. 56x225 toimii myös. Keinut eivät kai tule olemaan käytössä koko ajan?
Siinä, kiitoksia nöyrästi.J justusandersson sanoi:
Ajattelin kahta riippuvaa tuolia tai riippumattoa, joten ei niitä käytetä koko ajan, vaan vain satunnaisesti hetkeksi.
Voiko sanoa, kuinka paljon painoa 56x225 kestää tilapäisesti?
Koska kyseessä on pergola, kuormat ovat vain väliaikaisia, kuten jos joku istuu keinussa hetken tai haluaa roikkua palkissa.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Et ole lähelläkään mitään knäckningsfall. Pergoloissa on kyse puhtaasti esteettisistä arvioista.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
42x180:lla kaksi keinu roikkuu yli 40 mm, 42x225:lla yli 20 mm. Omapainon aiheuttama taipuma 8 ja 5 mm.
Klikkaa tästä vastataksesi
