H
Suunnitellut rakentaa pergola kooltaan 3x7 metriä, jossa on 6 tolppaa (115x115), mutta olen nyt tullut ajatelleeksi, että olisi mukavampaa jättää pois keskitolppa toiselta pitkältä puolelta.

Olen katsonut liimapuupalkeista, joiden pituus on 8 tai 9 metriä (56x225x9000 tai 56x270x8000).

Poikittaiset säleet asetetaan kooltaan 45x145, mutta muuten kuormituksena olen ajatellut ripustaa keinu tai kaksi, eli paino noin 200 kg.

Olen tutkinut rakennuskuvauksia, mutta niissä ei ole vaihtoehtona pergolaa. Onko joku, jolla on tietoa, toimiiko sellainen liimapuupalkki?
 
Pitäisikö liimapuupalkin jänneväli olla 7 metriä?
 
H
J justusandersson sanoi:
Ska limträbalkens spännvidd vara 7 meter?
Ja, precis... Det är tanken.
 
Jos päätät tästä, käytä myös poikittaisissa rimoissa samaa kuin liimapuussa. Näyttää huomattavasti tyylikkäämmältä (minun mielestäni ainakin).
 
  • Tykkään
Hobby Bob ja 1 muu
  • Laddar…
Valitsisin 56x270. Silloin oman painon taipuma on vain noin 3 mm. Kahden yhtä aikaa käytettävän kehdon hetkellinen taipuma on noin 10 mm lisäksi. Ilman kehtoja 56x225 riittää hyvin.
 
H
J justusandersson sanoi:
Valitsisin 56x270. Silloin omapainon aiheuttama taipuma on vain noin 3 mm. Kahden samanaikaisesti käytetyn keinuosan hetkellinen taipuma on noin 10 mm lisää. Ilman keinuja 56x225 riittää hyvin.
Kiitos vastauksesta, onko sinulla jokin taikakaava tämän laskemiseen vai oletko löytänyt tiedot jostain? Toivoisin voivani käyttää 56x225.
 
Ei, laskin sen juuri sinulle. Tässä tapauksessa voi käyttää pari eri kaavaa. Alan koulutus helpottaa. 56x225 toimii myös. Keinut eivät kai tule olemaan käytössä koko ajan?
 
  • Tykkään
AndersPS
  • Laddar…
H
J justusandersson sanoi:
Ei, laskin sen juuri sinulle. Tässä tapauksessa tarvitsee käyttää pari eri kaavaa. Koulutus alalta helpottaa. 56x225 myös toimii. Keinuthan eivät tule olemaan jatkuvasti käytössä, vai mitä?
Siinä, kiitoksia nöyrästi. (y)

Ajattelin kahta riippuvaa tuolia tai riippumattoa, joten ei niitä käytetä koko ajan, vaan vain satunnaisesti hetkeksi.

Voiko sanoa, kuinka paljon painoa 56x225 kestää tilapäisesti?

Koska kyseessä on pergola, kuormat ovat vain väliaikaisia, kuten jos joku istuu keinussa hetken tai haluaa roikkua palkissa.
 
Sellaista palkkia et murra muutamalla keinulla, taipuma on se, mikä ratkaisee, joten laita 5 keinuja jos haluat :)
 
  • Tykkään
Hobby Bob
  • Laddar…
Et ole lähelläkään mitään knäckningsfall. Pergoloissa on kyse puhtaasti esteettisistä arvioista.
 
  • Tykkään
Hobby Bob
  • Laddar…
H
Siitä tulee 56x225.

Kiitos paljon vastauksista pohdintoihini(y)
 
  • Tykkään
Pappa1986
  • Laddar…
H
Huomasin, että toimittaja (RAW) tarjoaa myös liimapuuta 42x180 sekä 42x225. Sanoisitteko, että ne ovat edelleen riittävästi mitoitettu tarkoitukseen?:thinking:
 
42x180:lla kaksi keinu roikkuu yli 40 mm, 42x225:lla yli 20 mm. Omapainon aiheuttama taipuma 8 ja 5 mm.
 
  • Tykkään
AndersPS ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.