Minulla on 9 m pitkä liimapuupalkki 115 * 630, joka tulee asentaa hirteen. Mitotettu kuorma tuessa on 56 kN. Ajatukseni on hitsattu palkkikenkä karkeassa mitassa, joka kiinnitetään kolmeen hirteen, joko isokokoisilla puuruuvilla tai läpikulkevilla pulteilla. Palkin upottaminen hirsiseinään ei ole mahdollista tässä tapauksessa.
1. Onko tämä ratkaisu kestävä?
2. Onko muita vaihtoehtoja? (palkin alle sijoitettavan pilarin käyttö ei ole mahdollista oven vuoksi.)

No niin, nyt on siirrytty palkkikenkään, 8 mm levystä, jossa on 400 mm korkeat sivut.
7 kpl reikiä kummallakin puolella palkkia 16 mm "gängstång" läpivientejä varten hirsiseinässä. Itse palkin kiinnitys kenkään koostuu 10 mm ranskalaisista ruuveista, 4 kpl kummallakin puolella. Yhteen hitsattu ensiluokkaisesti.
Nyt en ole huolissani palkkikengästä, vaan pikemminkin siitä, että hirsiseinä olisi liian heikko...... mutta se tuskin on.
Onko joku, joka uskoo, ettei tämä kestä?
Anna toinen ehdotus, muuten se tulee seinälle kahden viikon kuluessa.

Juuri kuten kirjoitat, tukki seinä varmaankin romahtaa ennen kuin palkkisilta pettää. 14 läpimenevää M16 on valtavan hyvin mitoitettu. Mutta täysin oikein ajateltu, jos on epävarma ja rakentaa itse, ylidimensionointi on paras ratkaisu.

Jos puu vain on terve, ei pitäisi ehdottomasti olla mitään ongelmia! Sen pitäisi myös olla siinä korkeudessa, olet ehkä jo kokeillut pistää veitsen puun sisään eri paikoissa pitkin seinää? Silloin huomaa nopeasti, onko se hyvä vai huono,

Puutavara on kivikova....tuoksuu hyvältä, täysin raikas....
Jos joskus rakennan uuden alusta lähtien, se tulee olemaan puutavaraa tai kiveä.
Molemmat ovat kestäviä ja ihania rakennusmateriaaleja.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.